Mobilā versija
Brīdinājums +23.2°C
Melānija, Imanta
Piektdiena, 18. augusts, 2017
4. decembris, 2016
Drukāt

Būtiski pieaugusi pret Baltijas valstīm vērstā Krievijas dezinformācija (3)

Foto - AFP/LETAFoto - AFP/LETA

Pēc ASV prezidenta vēlēšanām būtiski ir pieaugusi pret Baltijas valstīm vērstā Krievijas dezinformācija, liecina Eiropas Savienības (ES) izveidotās “East StratCom Task Force” komandas iknedēļas izdevumā “Disinformation Review” (“Dezinformācijas apskats”) publicētā informācija.

Apskatā norādīts, ka Krievijas mediji joprojām aktīvi publicē informāciju, ka krievi un ukraiņi ir viena nācija, kā arī to, ka Maidans tika mākslīgi radīs ar ieinteresēto ārvalstu palīdzību. Tomēr pēdējo nedēļu laikā, kas sasaucas ar ASV notikušajām prezidenta vēlēšanām, kā arī, iespējams, Eiropas Parlamenta (EP) balsojumu par rezolūciju, kurā dalībvalstis aicinātas pievērst uzmanību Krievijas un teroristisko organizāciju izvērstajai propagandai, īpaša uzmanība tiek pievērsta Baltijas valstīm.

Apskatā vērsta uzmanība uz faktu, ka vairāki sarunu šovi atsevišķos ārvalstu televīzijas kanālos būtiski palielinājuši uzbrukumu skaitu Baltijas valstīm. Tajos tiek aplami norādīts, ka Baltijas valstīm patiesībā būtu jāizrāda pateicība, ka tām tika ļauts pamest PSRS miermīlīgā ceļā. Dezinformācijas atspēkojumā gan tiek atgādināts, ka neatkarības atgūšanas laikā krita vairāki Lietuvas un Latvijas iedzīvotāji.

Tāpat Krievijas mediji izplata apgalvojumus, ka “Krievija deva Baltijas valstīm brīvību, par kurām tās tik ļoti sapņoja”, nepieminot faktu, ka tieši PSRS bija tā, kuras dēļ Baltijas valstis savu neatkarību zaudēja.

Krievijas mediji aktīvi vērsušies arī pret Baltijas valstu īstenotajām politikām, apgalvojot, ka tām nav neatkarīgas politikas. Atspēkojumā minēts, ka visām Baltijas valstīm ir tiesības izvēlēties savu nākotni un to, kā īstenot politikas kursu. Tāpat tiek atgādināts, ka visas Baltijas valstis ir iestājušās NATO, Eiropas Savienībā (ES), savukārt divas no tām jau ir Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas pilntiesīgas dalībnieces.

Atsevišķos Krievijas medijos tiek izplatīta arī dezinformācija, kurā norādīts, ka sliktās ekonomikas politikas dēļ Latvija un Igaunija nespēj būt efektīvas valstis, līdz ar to arī aizstāvēt savas intereses. Atspēkojumā gan atgādināts, ka, neskatoties uz ilgo okupācijas laiku, Baltijas valstis ir spējušas salīdzinoši ātrā laika posmā atkopties un nostiprināt savas ekonomiskās pozīcijas.

Tāpat apskatā minēti piemēri, kuros Krievijas mediji apgalvojuši, ka Baltijas valstīs veidojoties rasu segregācijas sistēma, lai diskriminētu etniskos krievus. Tāpat tiek pievērsta īpaša uzmanība Latvijai, apgalvojot, ka tā ir tikai tranzīta valsts, kura faktiski neko neražo. Tāpat tiek apgalvots, ka Baltijas valstis nav neatkarīgas un vēsturiski vienmēr atradušās kādas citas valsts pakļautībā. Atspēkojumā norādīts, ka Baltijas valstīs nav aparteīda sistēmas, Latvijas ražošana attīstās, kā arī izskaidrota Baltijas valstu vēsture.

Savukārt kādā citā piemērā tiek apgalvots, ka Baltijas valstis ir Maskavas ienaidnieces un tikai vēlas apdraudēt Krievijas prezidenta Vladimira Putina režīmu. Dezinformācijas atspēkojumā norādīts, ka tā ir sazvērestības teorija bez konkrētiem pierādījumiem.

Kādā Krievijas medijā ir tikusi publicēta informācija, ka jaunievēlētais ASV prezidents Donalds Tramps esot pārtraucis sarunu ar Baltijas valstu prezidentiem un ieteicis paklusēt. Arī šis ir viens no dezinformācijas piemēriem, jo šāda saruna ar Baltijas valstu vadītājiem nav notikusi.

To, ka šādas sarunas nav bijis, portālam “Delfi.lt ” apliecinājis arī Lietuvas prezidentes Daļas Grībauskaites preses dienests. Vēl vairāk – nav notikusi arī rakstā pieminētā CNN korespondentes Kristiānas Amanpūras intervija ar Trampa padomnieci Keliennu Konveju.

Patiesībā Amanpūra nesen intervējusi Lietuvas ārlietu ministru Linu Linkeviču un arī pašu Grībauskaiti. Viņa arī kritizējusi Trampa neskaidro attieksmi pret Baltijas valstīm. Tikmēr Konveja Baltijas valstis vispār nav pieminējusi.

Tomēr šāda sadomāta stāsta parādīšanās vietnē “vg-new.ru” nepārsteidz, zinot, ka tās īpašnieka vārds ir Aleksandrs Bortņikovs. To, ka šis vārds sakrīt ar Krievijas Federālā drošības dienesta vadītāja vārdu, var uzskatīt par tīru sakritību, bet saistība ar Kremli ir arī pašam “vg-news.ru” īpašniekam – viņš ir Krievijas valdošās partijas “Vienotā Krievija” Hakasijas reģiona ideologs, kas 2006.gadā dibinājis “Informatīvo ziņojumu aģentūru” un vēl vienu sabiedrisko attiecību uzņēmumu.

Vietnē “vg-news.ru” bieži parādās uz baumām balstīti vai vienkārši sadomāti raksti, kam nav nekādas saistības ar īstenību. Piemēram, pērn decembrī šis izdevums ziņoja, ka ASV uzskata Baltijas valstis “par bezcerīgām” un ka tās esot jāizslēdz no NATO. Taču vēlāk šādi rakstiņi tiek izplatīti Krievijas informācijas telpā un parādās arī tādās vietnēs, kas tiek uzskatītas par Kremļa ietekmes kanāliem Lietuvā, piemēram, “sauksmas.lt” vai “Ldiena.lt”.

Iknedēļas izdevumā tiek publicēti dezinformācijas apkopojumi, kurus veic speciāla “mītu kliedēšanas” komanda, bet “East StratCom Task Force” tikai apkopo minēto informāciju.

Pievienot komentāru

Komentāri (3)

  1. būtiski ir pieaugusi tūdaliņu naida kurināšana, nevis kremļa propoganda

Draugiem Facebook Twitter Google+