Konkurences padomes priekšsēdētāja Skaidrīte Ābrama (vidū), Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas Elektronisko sakaru un pasta departamenta direktora vietnieks Andrejs Dombrovskis un Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa piedalās Konkurences padomes, Patērētāju tiesību aizsardzības centra un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas rīkotajā preses konferencē par mobilo sakaru operatoru cenu izmaiņām. Foto – LETA

Lielāks rēķins: kā rīkoties mobilo sakaru klientiem, ja pakalpojumi lieki? 6

Konkurences padome (KP) uzsākusi apstākļu noskaidrošanu, vai cenu pieaugums par mobilajiem sakariem ir pamatots. Iestādes pieļauj, ka pirmais mobilo sakaru operatoru piedāvātais tarifs, kas informatīvajos paziņojumos tiek minēts kā alternatīva klienta pašreizējam, varētu iekļaut pakalpojumus, kas atsevišķiem patērētājiem ir lieki.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

Šodien KP, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija rīkoja preses konferenci, lai skaidrotu, kā patērētājiem rīkoties.

Līdz ar gaidāmajām mobilo sakaru cenu izmaiņām, kas saistītas ar viesabonēšanas principa maiņu uz “Viesabonē kā mājās”, atbildīgās iestādes aicina patērētājus pievērst pastiprinātu uzmanību tam, ko piedāvā operatori, un izvēlēties savām vajadzībām piemērotāko variantu.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Viesabonē kā mājās” nozīmē, ka ikvienam lietotājam, atrodoties kādā no Eiropas Ekonomiskās zonas valstīm, zvani, īsziņas un datu pārraide maksā tieši tikpat, cik atrodoties mājās. Līdz ar to operatori vairs nevarēs no lietotājiem iekasēt papildu maksu par viesabonēšanas pakalpojuma sniegšanu. Vienlaikus operatoriem saglabāsies pienākums maksāt vairumtirdzniecības maksu citas valsts operatoram. Lai arī vairumtirdzniecības tarifi šobrīd jau ir ievērojami samazināti, šādas papildu izmaksas joprojām var būt diezgan ievērojamas.

Pirms viesabonēšanas pilnīgas atcelšanas mobilo sakaru operatori publiski paziņoja par izmaiņām tarifu plānos un ar to saistīto cenu paaugstināšanu Tāpēc KP ir uzsākusi apstākļu noskaidrošanu, lai izvērtētu, vai cenu pieaugums ir saistīts ar ekonomiski pamatotiem apstākļiem vai arī tam nav saistības ar objektīvo tirgus situāciju.

Tikmēr KP, PTAC un Regulators aicina ikvienu mobilo sakaru lietotāju, pirms izvēlēties konkrētu tarifu plānu, sazināties ar savu operatoru un noskaidrot, vai piedāvātais tarifu plāns klientam ir izdevīgākais, ko operators piedāvā. Iestādes pieļauj, ka pirmais mobilo sakaru operatoru piedāvātais tarifs, kas informatīvajos paziņojumos tiek minēts kā alternatīva klienta pašreizējam, varētu iekļaut pakalpojumus, kas atsevišķiem patērētājiem ir lieki. Šādos gadījumos patērētājiem ir jābūt aktīviem un jāvēršas pie sava mobilo sakaru pakalpojumu sniedzēja ar lūgumu piedāvāt citu pieejamo tarifu plānu, kas ir atbilstošāks individuālajām ikdienas vajadzībām un iespējām izmantot mobilos sakarus un datu pārraidi.

Ja piedāvātais risinājums lietotāju neapmierina, patērētājiem ir iespējams izvērtēt iespējamību izvēlēties cita operatora piedāvājumu. Savukārt, ja rodas kādi šķēršļi pakalpojuma nomaiņā vai arī rodas konfliktsituācija, tad nekavējoties ir jāvēršas Regulatorā un/vai PTAC.

Papildus KP vērš uzmanību, ka visi mobilo sakaru operatori arī turpmāk piedāvās lētākos pēcapmaksu tarifu plānus, kuros ir iekļauts ierobežotāks pakalpojumu apjoms. KP konstatēja, ka visi lielākie mobilo sakaru operatori pašlaik piedāvā šādus tarifu plānus, kuri atkarībā no iekļauto pakalpojumu klāsta varētu būt izdevīgi tādām patērētāju grupām kā skolēniem, senioriem, patērētājiem, kuri plāno izmantot mobilos sakarus tikai Latvijā minimālā apjomā.

Reklāma
Reklāma

KP tuvākajā laikā apkopos un izvērtēs no mobilo sakaru operatoriem iegūto informāciju un savas kompetences ietvaros turpinās sekot līdzi situācijai mobilo operatoru tirgū, lai novērstu iespējamus konkurences tiesību pārkāpumu īstenošanas riskus. Vienlaikus KP norāda, ka brīvā tirgus apstākļos uzņēmumiem nav aizliegts paaugstināt cenas par pakalpojumiem, savukārt patērētājiem ir tiesības izvēlēties sev piemērotāko pakalpojumu sniedzēju. Tajā pašā laikā ir būtiski, lai uzņēmumi, īstenojot izmaiņas savā cenu politikā, to darītu individuāli un nesaskaņoti ar konkurentiem.

Savukārt, raugoties no patērētāju tiesību aizsardzības viedokļa, PTAC uzsver, ka ir svarīgi gadījumā, ja tiek paaugstinātas mobilo sakaru pakalpojumu cenas, lai patērētājs netiek maldināts par cenu celšanas patieso iemeslu. Tāpat PTAC aicina mobilo telekomunikāciju operatorus izvērtēt un izmantot iespējas diferencēt tarifus, lai tiem patērētajiem, kam nav aktuāli Eiropas Ekonomiskās zonas līmeņa vienādotie tarifi, būtu iespēja izvēlēties vienkāršākus, iekšzemes lietošanai piemērotākus un arī lētākus tarifu plānus.

Regula1, kas saistīta ar viesabonēšanas principa “Viesabonē kā mājās” ieviešanu, neskar iekšzemes tarifus. “Viesabonē kā mājās” ieviešana tika apstiprināta Latvijas prezidentūras laikā un ir Eiropas Savienības institūciju ieviestais regulējums.