Foto: Ieva Leiniša/LETA

OCTA cenu pieaugums pārsniedz atļauto ātrumu 11

“Nenosaukšu absolūtos skaitļus, bet mūsu partnera piedāvājums apdrošināt uzņēmuma autoparku nākamajam gadam ir par 100 tūkstošiem eiro dārgāks nekā līdz šim. Turklāt piedāvājums ir konkurētspējīgs ar citiem, un lētāk mēs nedabūsim. No kurienes ņemt tādu naudu?” sašutis vaicā Rīgas taksometru parka valdes priekšsēdētājs Kaspars Muižnieks.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
TESTS. Jūsu īkšķu novietojums, sakrustojot pirkstus, atklāj daudz par jūsu personību 12
Veselam
7 produkti, kas visiem šķiet veselīgi, taču patiesībā tādi nav 16
“Pasažieriem bez sejas maskas var tikt atteikta iekāpšana transportlīdzeklī!” Paziņojums autobusa salonā samulsina braucēju 55
Lasīt citas ziņas

Viņš cenšoties izprast apdrošinātājus un skaidro, ka obligātā civiltiesiskā apdrošināšana (OCTA) kļūst dārgāka apdrošinātāju zaudējumu dēļ. “Viss sākās pēc tam, kad “Rīgas satiksmes” autobuss notrieca māmiņu ar ratiņiem. Tiesvedībā šobrīd skaitļi griežas 5 miljonu robežās, kas būs jāsedz apdrošinātājam. Redzēs, kā tas viss beigsies, bet tas nav vienīgais gadījums. Vietējie apdrošinātāji vērsās Eiropas apdrošinātāju asociācijā, kuri, redzot Latvijas polišu cenas, pateica, ka nekas cits neatliek kā celt cenas. Turklāt mūs jau brīdināja, ka šis ir tikai pirmais vilnis. Būs vēl!” piebilda K. Muižnieks.

Daudz negadījumu un lielas atlīdzības

Tie, kuru auto apdrošināti uz gadu, iespējams, nemaz vēl nezina, ka viņus gaida nepatīkams pārsteigums – OCTA polises būtisks sadārdzinājums. Jau no šā gada sākuma OCTA cenas kāpj teju pa dienām. Daudziem autoīpašniekiem OCTA polise kļuvusi divkārt dārgāka. Visvairāk cietuši lielo, jaudīgo auto īpašnieki, kā arī tie, kuriem ir zemāka, “bonus-malus” klase. Tomēr, kā pārliecinājos, arī mazauto īpašnieki nav saudzēti no cenu kāpuma.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kā atklāja “If apdrošināšana” OCTA produkta vadītājs Agris Āva, apdrošinātāji jau gadiem sūdzējušies, ka Latvijā OCTA cenas ir nepamatoti zemas, kuras radušās tirgū valdošās nežēlīgās konkurences dēļ. Tomēr kāpēc cenas cēlušās tik strauji, nevis pakāpeniski, mazinot “šoka” stāvokli? A. Āva sacīja, ka cenām jau sen vidēji bija jāpalielinās, taču pretēji biznesa loģikai konkurence tam neļāva notikt. “Šogad situācija sasniedza savu maksimumu un OCTA cenu kāpums bija straujš un negaidīts. Iemesli? Pirmkārt, jūtami pieaudzis ceļu satiksmes negadījumu skaits gan Latvijā, gan iedzīvotājiem ceļojot uz ārvalstīm. Lai gan ārvalstīs atlīdzību apmēri ir būtiski lielāki, tomēr arī Latvijā OCTA negadījumi ir smagi un atlīdzības ir lielas. Otrkārt, pieaugušas pakalpojumu cenas ārstniecības iestādēs un autoservisos par remontdarbu veikšanu, kā arī par 48,8% pieaugušas kompensācijas par nemateriālajiem zaudējumiem. Treškārt, jāmin ievērojamās izmaksas no Garantijas fonda maksātnespējīgās apdrošināšanas sabiedrības “Balva” vietā. Šobrīd izmaksāti vairāk nekā 3 miljoni eiro un papildus tiek prognozētas izmaksas vēl 2,5 miljonu eiro apmērā. Visbeidzot, Latvijas transportlīdzekļu īpašnieki ir tikuši lutināti ar zemākajām cenām Eiropā. Lietuvā vieglo privāto automobiļu segmentā cenas bija par 15% augstākas nekā Latvijā, bet Igaunijā pat par 50%. Turklāt joprojām neesam sasnieguši 2009. gada OCTA cenu līmeni,” norādīja “If apdrošināšana” pārstāvis. Visu iepriekšminēto apstākļu dēļ OCTA nozare kļuva kritiski nerentabla un lūzuma punkts, kuram ļoti tuvu tirgus bija jau ilgāku laiku, tika sasniegts šogad, kad par katru saņemto eiro apdrošinātājiem nācās izdot 1,22 eiro. A. Āva man norādīja, ka cenu stabilizēšanos vai kritumu ir grūti prognozēt tirgū esošo daudzo apdrošinātāju dēļ. “Katram ir cita stratēģija. Nezinu, vai visi apdrošinātāji vēlēsies sakārtot apdrošināšanas portfeli, lai bizness būtu rentabls. Daži varbūt vēlēsies tikai nedaudz mazināt zaudējumus.”

Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins LTV žurnālistiem norādījis, ka pirms diviem gadiem mainījušies Ministru kabineta noteikumi, kas paredz lielāku nemateriālo atlīdzību zaudējuma gadījumā. “Agrāk par tuvinieka nāvi autoavārijās atlīdzība bija 150 eiro, bet tā var sasniegt 15–20 tūkst. eiro,” teicis J. Abāšins. Cena kāpj arī inflācijas dēļ.