Mobilā versija
+0.5°C
Kristaps, Krists, Klinta, Kristers, Kristofers
Pirmdiena, 18. decembris, 2017
10. augusts, 2017
Drukāt

OCTA cenu pieaugums pārsniedz atļauto ātrumu (11)

Foto - Ieva Čīka/LETAFoto - Ieva Čīka/LETA

“Nenosaukšu absolūtos skaitļus, bet mūsu partnera piedāvājums apdrošināt uzņēmuma autoparku nākamajam gadam ir par 100 tūkstošiem eiro dārgāks nekā līdz šim. Turklāt piedāvājums ir konkurētspējīgs ar citiem, un lētāk mēs nedabūsim. No kurienes ņemt tādu naudu?” sašutis vaicā Rīgas taksometru parka valdes priekšsēdētājs Kaspars Muižnieks.

Viņš cenšoties izprast apdrošinātājus un skaidro, ka obligātā civiltiesiskā apdrošināšana (OCTA) kļūst dārgāka apdrošinātāju zaudējumu dēļ. “Viss sākās pēc tam, kad “Rīgas satiksmes” autobuss notrieca māmiņu ar ratiņiem. Tiesvedībā šobrīd skaitļi griežas 5 miljonu robežās, kas būs jāsedz apdrošinātājam. Redzēs, kā tas viss beigsies, bet tas nav vienīgais gadījums. Vietējie apdrošinātāji vērsās Eiropas apdrošinātāju asociācijā, kuri, redzot Latvijas polišu cenas, pateica, ka nekas cits neatliek kā celt cenas. Turklāt mūs jau brīdināja, ka šis ir tikai pirmais vilnis. Būs vēl!” piebilda K. Muižnieks.

 

Daudz negadījumu un lielas atlīdzības

Tie, kuru auto apdrošināti uz gadu, iespējams, nemaz vēl nezina, ka viņus gaida nepatīkams pārsteigums – OCTA polises būtisks sadārdzinājums. Jau no šā gada sākuma OCTA cenas kāpj teju pa dienām. Daudziem autoīpašniekiem OCTA polise kļuvusi divkārt dārgāka. Visvairāk cietuši lielo, jaudīgo auto īpašnieki, kā arī tie, kuriem ir zemāka, “bonus-malus” klase. Tomēr, kā pārliecinājos, arī mazauto īpašnieki nav saudzēti no cenu kāpuma.

Kā atklāja “If apdrošināšana” OCTA produkta vadītājs Agris Āva, apdrošinātāji jau gadiem sūdzējušies, ka Latvijā OCTA cenas ir nepamatoti zemas, kuras radušās tirgū valdošās nežēlīgās konkurences dēļ. Tomēr kāpēc cenas cēlušās tik strauji, nevis pakāpeniski, mazinot “šoka” stāvokli? A. Āva sacīja, ka cenām jau sen vidēji bija jāpalielinās, taču pretēji biznesa loģikai konkurence tam neļāva notikt. “Šogad situācija sasniedza savu maksimumu un OCTA cenu kāpums bija straujš un negaidīts. Iemesli? Pirmkārt, jūtami pieaudzis ceļu satiksmes negadījumu skaits gan Latvijā, gan iedzīvotājiem ceļojot uz ārvalstīm. Lai gan ārvalstīs atlīdzību apmēri ir būtiski lielāki, tomēr arī Latvijā OCTA negadījumi ir smagi un atlīdzības ir lielas. Otrkārt, pieaugušas pakalpojumu cenas ārstniecības iestādēs un autoservisos par remontdarbu veikšanu, kā arī par 48,8% pieaugušas kompensācijas par nemateriālajiem zaudējumiem. Treškārt, jāmin ievērojamās izmaksas no Garantijas fonda maksātnespējīgās apdrošināšanas sabiedrības “Balva” vietā. Šobrīd izmaksāti vairāk nekā 3 miljoni eiro un papildus tiek prognozētas izmaksas vēl 2,5 miljonu eiro apmērā. Visbeidzot, Latvijas transportlīdzekļu īpašnieki ir tikuši lutināti ar zemākajām cenām Eiropā. Lietuvā vieglo privāto automobiļu segmentā cenas bija par 15% augstākas nekā Latvijā, bet Igaunijā pat par 50%. Turklāt joprojām neesam sasnieguši 2009. gada OCTA cenu līmeni,” norādīja “If apdrošināšana” pārstāvis. Visu iepriekšminēto apstākļu dēļ OCTA nozare kļuva kritiski nerentabla un lūzuma punkts, kuram ļoti tuvu tirgus bija jau ilgāku laiku, tika sasniegts šogad, kad par katru saņemto eiro apdrošinātājiem nācās izdot 1,22 eiro. A. Āva man norādīja, ka cenu stabilizēšanos vai kritumu ir grūti prognozēt tirgū esošo daudzo apdrošinātāju dēļ. “Katram ir cita stratēģija. Nezinu, vai visi apdrošinātāji vēlēsies sakārtot apdrošināšanas portfeli, lai bizness būtu rentabls. Daži varbūt vēlēsies tikai nedaudz mazināt zaudējumus.”

Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins LTV žurnālistiem norādījis, ka pirms diviem gadiem mainījušies Ministru kabineta noteikumi, kas paredz lielāku nemateriālo atlīdzību zaudējuma gadījumā. “Agrāk par tuvinieka nāvi autoavārijās atlīdzība bija 150 eiro, bet tā var sasniegt 15–20 tūkst. eiro,” teicis J. Abāšins. Cena kāpj arī inflācijas dēļ.

Pievienot komentāru

Komentāri (11)

  1. Ja visi obligāti spiesti apmaksāt, tad debīlie var bez bēdas taisīt avārijas…

  2. Ārzemēs cenas kāpj procentos.
    Latvijā – tik pat reizēs, cik tur procenti !

  3. Ja valsts kaut ko ievieš kā obligātu, tad tai tas arī jāregulē; āreče – pat tirgus tantiņas sakās esam dzirdējušas par kaut kādu brangi atalgotu sabiedrisko pakalpojumu regulētāju esamību …

  4. Atļaušos būt nepopulārs. Kopējos OCTA izdevumos pašu apdrošinātāju izdevumi (gan administrtatīvie izdevumi, gan peļņa) ir ap 20%. Atlikušie 80% ir samaksa par auto remontu, medicīniskajiem pakalpojumiem/ zālēm, pašiem cietušajiem. Pat ja precīzie % ir savādāki, proporcijas būtība nemainās – apdrošinātāji tikai apkopo tos daudzos izdevumus, kuri rodas CSN. Un tas ir pilnīgi cilvēcīgi, ka tie pieaug. Cilvēcīgi, ka par tuvinieka zaudējumu ir kompensācija. Taču vienlaicīgi ir jāsaprot, ka šo kompensāciju samaksā visi citi sabiedrības locekļi, kas iesasitīti auto lietošanā.

  5. Es saprotu arī apdrošinātājus,jo viņiem ir jāsedz zaudējumi,bet kāpēc mums godīgiem autobraucējiem jāmaksā par citu pārkāpumiem,tad lai liek lielāku apdrošināšanu tiem kas taisa pārkāpumus,nevis tiem kas brauc godīgi bez avārijām.

  6. Lūk mans piemērs. Opel Omega iepriekšējais gads -28 E. Šogad 64 E.
    Un tas viss ar 17 B/M klasi, nevienu soda punktu, nevienu pārkāpuma protokolu, nevienu negadījumu un 28 g. vadītāja stāžu??????? vairāk ka 100% palielinājums.
    Es sāku ienīst tos apdroš.kantorzagļus.

  7. Lūk mans piemērs. Opel Omega iepriekšējais gads -28 E. Šogad 64 E.
    Un tas viss ar 17 B/M klasi, nevienu soda punktu, nevienu pārkāpuma protokolu, nevienu negadījumu un 28 g. vadītāja stāžu??????? vairāk ka 100% palielinājums.
    Es sāku ienīst tos apdroš.kantorzagļus.

  8. “Lietuvā vieglo privāto automobiļu segmentā cenas bija par 15% augstākas nekā Latvijā, bet Igaunijā pat par 50%.”

    Bet nu protams, un tāpēc mums kā vienmēr ir jābūt līderiem cenu ziņā, jāpaceļ lai cenas nebūtu par 15-50% zemākas kā pie kaimiņiem, bet gan par 15-50% augstākas.
    Pašam polise līdz 2017 gada oktobra vidum pagājušogad maksāja 54EUR, tagad lētāk par 128 nekur nav manīta, untie ir apmēramnosauktie 15-50% dārgāk kā pie kaimiņiem :).

  9. Laikam vajad naudas un cenu samērīgumu – auto remontam un pat par bijā gājušiem… – nu nevar Latvija naudās mēroties ar kaut Vāciju… Tas ZZS valdības ziņā, bet tur ”jāmeklē” Dūklava zemes ostā…

  10. brīvais radikālis Atbildēt

    Gribējāt taču kompensācijas kā Europā? Tādad arī polišu cenas būs kā Europā! Un, kā jau teica DPD pārstāvis, arī transporta pakalpojumi būs attiecīgi dārgāki, tas nozīmē, ka arī desa būs dārgāka.

  11. Pagājušogad OCTA uz gadu 38eur šogad 76 eur. tur jau nav cenas kāpums procentos, bet gan reizēs.
    Malus klase ir 17. Auto arī nav lux un jaudīgs un nav arī dižpilsētā.
    Kā tiek noteiktas cenas nezinu. Tabulā vēl izskatās pa lēto.

Draugiem Facebook Twitter Google+