Cenu vienlaikus ceļ un samazina 
 0

No 1. aprīļa dārgākas būs starppilsētu autobusu un vilcienu maršrutu biļetes
. Iemesls biļešu sadārdzinājumam ir starptautisko aizdevēju prasība par dotācijas samazinājumu pasažieru pārvadātājiem, kas tiekot piešķirta un tērēta ” necaurspīdīgi” un izmaksu – degvielas, elektroenerģijas un citu izmaksu – sadārdzinājums.

Reklāma
Reklāma

 

Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus
Putinam draud briesmas, par kurām pagaidām zina tikai nedaudzi 192
Kokteilis
“Man ir lauzta kāja un deguns, pārsista piere, pamatīgs smadzeņu satricinājums…” Horens Stalbe Dobelē nežēlīgi piekauts 191
Lasīt citas ziņas

“Pēdējo trīs gadu laikā biļešu cenas nav celtas. Krīzes laikā mēs gaidījām līdz pēdējam brīdim, tomēr ilgāk gaidīt vairs nevaram. Biļešu cenas sadārdzinājums ļaus ietaupīt 1,8 miljonus latu no šim gadam paredzētā piecu miljonu latu lielā dotācijas samazinājuma,” tā Autotransporta direkcijas (ATD) preses sekretāre Sandra Maļuha.

 

Tālie reisi – dārgāki

Autotransporta direkcija (ATD) skaidro, ka autobusu biļešu cenas maršrutos, kas tālāki par 150 kilometriem, kāps par vairāk nekā 11%. Piemēram, uz Daugavpili patlaban ar autobusu var aizbraukt par Ls 5,60, bet pēc 1. aprīļa biļete maksās Ls 6,25. Vilciena biļete uz Daugavpili maksās par 25 santīmiem dārgāk nekā patlaban, kad tās cena ir Ls 4,70. ATD gan mierina – īsākos attālumos autobusu biļešu cenas starppilsētu maršrutos pat samazināsies par 10% uz pazeminātās iekāpšanas maksas rēķina. Līdz šim tā bija Ls 0,55, pēc 1. aprīļa – Ls 0,50, bet ārpus noteiktajām zonām ap republikas nozīmes pilsētām Ls 0,35. Piemēram, biļete no Krāslavas līdz Dagdai, kas patlaban maksā 
Ls 1,40, no 1. aprīļa kļūs par 15 santīmiem lētāka.

CITI ŠOBRĪD LASA

Kādas sekas lēmums par biļešu cenas celšanu radīs autobusu pasažieru pārvadātājiem?

“Mums ir bažas, ka pasažieri vairāk brauks ar nelegālajiem pārvadātājiem. Biļete no Liepājas līdz Rīgai sadārdzināsies par 65 santīmiem, sadārdzinājums ir vairāk nekā 11 procentus liels. Pārvadātāji, kas brauc līdz 100 kilometru lielā rādiusā, sadārdzinājumu nejutīs,” tā a/s “Liepājas autobusu parks” valdes priekšsēdētājs Māris Ārbergs.

“Šis lēmums mums sarežģīs dzīvi, tomēr daudz nekas nemainīsies. Naudas ienākumi pieaugs vien nedaudz – par dažiem procentiem pieaugs naudas ienākumi tāpēc, ka ir straujš degvielas sadārdzinājums. Paredzam arī, ka cilvēki braucieniem uz lielajām pilsētām, tostarp uz Rīgu, vairāk organizēsies un dosies kopā ar personīgo automašīnu,” uzskata a/s “Cata” rīkotājdirektors Andrejs Malkavs.

Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas prezidents Pēteris Salkazanovs teic, ka 23. martā asociācijas biedru sapulcē tikšot lemts par tālāko rīcību. Iemesls uztraukumam ir naudas trūkums mazajiem pasažieru pārvadātājiem, kas jau pēc dažiem mēnešiem varot nonākt līdz izputēšanai. “Valsts mums ir parādā 1,7 miljonus latu par 2011. gadu. Valsts iecerētos taupības pasākumus pasažieru pārvadājumu nozarē neīsteno, izņemot šo vienīgo biļešu cenu sadārdzinājumu. Mazajiem pārvadātājiem patlaban sāk veidoties maksātnespējas pazīmes. Lemsim par rīcību, ir iespējami arī radikāli pasākumi, tostarp streiks,” tā P. Salkazanovs.

Savukārt ATD sabiedriskā transporta plānošanas daļas vadītājs Ivars Zaļais vērš uzmanību, ka no Ls 1,7 milj. lielā valsts parāda pārvadātāju firmām šo firmu peļņa veido aptuveni Ls 1,1 – 1,2 milj. “Gaidām šo uzņēmumu gada pārskatus. Kad tos saņemsim, pārbaudīsim izmaksu pozīcijas. Diemžēl daļa no taupības pasākumiem, tostarp arī nelegālo pārvadātāju darbības ierobežošana, nenotiek tāpēc, ka iestrēguši ir labojumi likumos. Nesamaksāt pārvadātājiem mēs nemaz nevaram. Tas ir noteikts mūsu slēgtajos līgumos,” tā I. Zaļais.

Reklāma
Reklāma

 

Vilciens aizvien visizdevīgākais

A/s “Pasažieru vilciens” preses sekretārs Andrejs Filipovs teic, ka brauciens ar vilcienu aizvien paliks visizdevīgākais pārvietošanās līdzeklis. “‘Pēdējā laikā esam novērojuši tendenci, ka cilvēki ar savu automašīnu atbrauc līdz stacijai, tur savu transporta līdzekli atstāj un tālāk dodas ar vilcienu. Vilciena pasažieru skaits pieaug,” teic A. Filipovs.

Tālajos reisos cenas sadārdzinājums būšot vairāki desmiti santīmu, bet Rīgā konkurences dēļ ar citiem transporta veidiem cenas nemainās. Tomēr cilvēki, kas, piemēram, ik dienu uz darbu dodas no Siguldas vai Jelgavas uz Rīgu un pērk mēneša biļeti, pēc 1. aprīļa par to maksās gandrīz par trīs latiem vairāk nekā patlaban.

Tā kā no šajā gadā sabiedriskajam transportam vēl vajadzīgo Ls 6,7 milj. ietaupījumu ar cenu celšanu būs ietaupīti vien Ls 1,8 milj., iespējami vēl dažādi pavērsieni. Vislabākais – ja tautsaimniecības izaugsme būs tik strauja, ka valsts pasažieru pārvadājumu dotācijai varēs atrast papildu naudu. Vienkāršāk un daudz lētāk gan būtu sakārtot likumus un ierobežot nelegālos pārvadātājus.

ATD vadītājs Normunds Narvaišs vakar uzsvēra – šajā gadā masveida autobusu reisu samazinājuma nebūs. “Lai nodrošinātu lielāku autobusu piepildījumu un samazinātu izdevumus, esam iecerējuši tālos starppilsētu reisus dalīt vietējas nozīmes maršrutos. Piemēram, no Palsmanes ar mazākas ietilpības autobusu cilvēkus aizvedīs līdz Smiltenei un no turienes tālāk ar starppilsētu autobusu līdz Rīgai,” tā N. Narvaišs. Viņa teiktais gan nozīmē, ka ērtību pasažieriem būs mazāk.

 

 

Viedoklis


Aino Salmiņš, Latvijas Pašvaldību savienības padomnieks: “Situācija ir ļoti nopietna. Sabiedriskā transporta budžeta konsolidācija ir veikta bez seku analīzes, un tas ir nožēlojami. Ja Satiksmes ministrija nerisinās ar Latvijas Pašvaldību savienību panākto vienošanos, tad biļešu cenas būs jāceļ vēlreiz vai arī būs jāslēdz reisi. Proti, mēs esam vienojušies, ka tiks ierobežota nelegālo pārvadātāju darbība autobusu maršrutos un noteikti līdzmaksājumi par biļeti tām personām, kas patlaban tos nemaksā, tostarp invalīdi un politiski represētie cilvēki.”

 

 

 

 

 

Vilciena biļešu cenas


patlaban no 1.aprīļa
Rīgā Ls 0,50 bez izmaiņām
Rīga – Madona Ls 3,50 Ls 3,70
Rīga – Rēzekne Ls 4,80 Ls 5,05
Rīga – Daugavpils Ls 4,70 Ls 4,95
Rīga – Dubulti Ls 1,00 Ls 1,05
Rīga – Tukums 1 Ls 1,75 Ls 1,85
Rīga – Sigulda Ls 1,55 Ls 1,65
Rīga – Carnikava Ls 1,10 Ls 1,25
Rīga – Ogre Ls 1,15 Ls 1,20
Rīga – Jelgava Ls 1,35 Ls 1,45
Mēnešbiļetes darba dienām

Rīga – Ogre Ls 32,89 Ls 34,32
Rīga – Sigulda Ls 44,33 Ls 47,19
Rīga – Jelgava Ls 38,61 Ls 41,47
Rīga – Dubulti Ls 28,60 Ls 30,03
Piecu dienu biļetes

Rīga – Jelgava Ls 10,13 Ls 10,88
Rīga – Tukums Ls 13,13 Ls 13,88
Rīga – Dubulti Ls 7,50 Ls 7,88

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.