Foto – Paula Čurkste/LETA

Lielākais izaicinājums ir mazās grāmatu tirāžas 2

Pērn Latvijā bija 497 grāmatu un brošūru izdevēji, no kuriem 63% jeb 312 izdevuši tikai vienu grāmatu.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 63
Kāda būs Ukraina 5-10 gadus pēc kara? Zelenskis aicina nefantazēt, bet divas lietas viņš apsola
Lasīt citas ziņas

Lielākais grāmatu izdevējs ar 20% no kopējā izdoto grāmatu un brošūru skaita ir “Apgāds Zvaigzne ABC”, tālāk ar 6% seko “Jumava” un ar 3% – “Lauku Avīze” (pēc nosaukuma maiņas “Latvijas Mediji”). Savukārt pēc izdoto grāmatu un brošūru tirāžas lielākie izdevēji ir “Apgāds Zvaigzne ABC”, “Lauku Avīze” (“Latvijas Mediji”) un “Lielvārds”. Šie trīs apgādi pērn izdeva pusi no Latvijā drukāto grāmatu un brošūru tirāžas, liecina Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB) apkopotie dati.

Ražo ne tikai grāmatas

Uzņēmumu finanšu rādītāju analīzi, lai izvērtētu bilanci, rentabilitāti, peļņas/zaudējumu aprēķinu, apgrūtina tas, ka grāmatu izdošana daudziem izdevējiem nav vienīgais peļņas avots. Tā pērn tirgus līdera SIA “Apgāds Zvaigzne ABC” apgrozījums sasniedza 13,466 miljonus eiro, ko veido ne tikai grāmatu izdošana un tirgošana, bet arī, piemēram, darbība HORECA nozarē. Pērn apgāds atvēra kafejnīcu. Vadības ziņojumā teikts, ka apgāds turpina iepriekšējos gados sākto ražotās produkcijas veidu pārstrukturizāciju – palielinās digitālo resursu skaitu tiešsaistē, DVD un CD formātos, kā arī elektronisko grāmatu skaitu. Paredzēts turpināt darbu interaktīvo elektronisko mācību materiālu piedāvājumā izglītības iestādēm.

CITI ŠOBRĪD LASA

Savukārt otras lielākās izdevniecības SIA “Jumava” apgrozījums pērn bija 0,550 milj. eiro, liecina informācija “firmas.lv”. Kompānijas finanšu pārskata vadības ziņojumā teikts, ka uzņēmumam pastāv kredītrisks, jo tam ir ilgtermiņa parādsaistības pret īpašnieku un “Swedbank”, kā arī īstermiņa saistības pret valsts budžetu. Tāpat izdevniecības vadītājs Juris Visockis norāda, ka samazinās cilvēku pirktspēja un, tā kā grāmata nav pirmās nepieciešamības prece, ir svarīgi saglabāt samazināto pievienotās vērtības nodokļa likmi grāmatu piegādei.

“Cīņa par lasītāja uzmanību, bērnu un pusaudžu lasīšanas pieraduma veicināšana, izdevniecības kapacitātes paaugstināšana un spēja piedāvāt lasītājiem labas un vērtīgas grāmatas par pieejamām cenām – tas arvien ir mūsu darbakārtībā. Mūsu darbs ir izvēlēties un radīt grāmatas. Droši vien lielākais izaicinājums ir strādāt tā, lai lasītāji neviltos, uzticētos un iegādātos grāmatas latviešu valodā. Ne vien tagad, bet arī nākamgad un pēc desmit gadiem. Grāmata gluži nav pirmās nepieciešamības prece, tādēļ jārēķinās ar sīvu konkurenci par katru pircēja eiro,” uzsver “Latvijas Mediju” izdevniecības vadītāja Evija Veide.

Ar konkurences palielināšanos un pirktspējas samazināšanos jācīnās ne tikai lielajiem apgādiem. Tā, piemēram, apgāda “Retorika A” vadītājs Aleksejs Žučkovs stāsta, ka ne tikai turpinās darbu bilingvālo mācību līdzekļu izstrādē un latviešu klasiķu tekstu tulkošanā un izdošanā krievu valodā, bet centīsies ielauzties citu valstu grāmatu tirgū. “Citos grāmatu tirgos strādāt nav viegli, izdevniecība sastopas ar grūtībām, jo tas prasa nozīmīgus finanšu ieguldījumus, kurus nelielai izdevniecībai ir grūti veikt,” skaidro A. Žuč-kovs. Kā liecina “firmas.lv” informācija, šis apgāds pērn strādājis ar 220 tūkst. eiro apgrozījumu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.