×
Mobilā versija
Brīdinājums +16°C
Zenta, Dzelde, Zelda
Trešdiena, 15. augusts, 2018
16. maijs, 2018
Drukāt

“Četri balti krekli” Kannās: stāvovācijas un “mēs neko tādu nebijām gaidījuši” (10)

Foto: Agnese ZeltiņaFoto: Agnese Zeltiņa

Ar sirsnīgiem aplausiem un stāvovācijām godinot 96 gadus veco režisoru Rolandu Kalniņu un filmas operatoru Miku Zvirbuli (80), 15. maijā noslēdzās filmas “Četri balti krekli” seanss Kannu kinofestivālā programmā “Cannes Classics”, ziņo Naconālais kino centrs.

Seansā piedalījās arī filmas režisors Rolands Kalniņš un operators Miks Zvirbulis, bet grupas “Carnival Youth” četri puiši, tērpušies baltos kreklos, Kannu filmu tirgus Latvijas paviljonā dziedāja dziesmu par četriem baltiem krekliem un sirdsapziņām.

Pirms filmas izrādīšanas “Kannu klasika” vadītājs Žeralds Duhaso iepazīstināja publiku ar filmas veidotājiem un lūdza režisoru pastāstīt par filmas tapšanas apstākļiem un sarežģīto ceļu pie skatītājiem. Kā zināms, filma pēc tās oficiālās nodošanas 1967. gadā netika publiski izrādīta, neformālas cenzūras aizlieguma dēļ tā tika nolikta uz plaukta.

Festivāla programmas “Kannu klasika” veidotāji uzsvēra filmas pārsteidzošās kvalitātes. “Mēs neko tādu nebijām gaidījuši, Četri balti krekli mūs absolūti pārsteidza – gan ar savu kinovalodu, it īpaši izsmalcināto, eleganto operatora darbu, gan arī ar savu sociālkritisko spēku,” stāsta Žeralds Duhaso. “Četrus baltus kreklus” redzējušie īpaši uzsvēra laika garu – 20. gadsimta 60. gadu noskaņu, ko tik precīzi notvēruši filmas veidotāji.

Gan filmas režisors Rolands Kalniņš, gan operators Miks Zvirbulis Kannās uzklausīja daudz komplimentu. No Bunjuela zāles skatuves Rolands Kalniņš pateicās visiem tiem, kuri palīdzēja notikt šķietami neiespējamajam. “Par to, ka manu filmu varētu rādīt Kannu festivālā, es pat sapņot nevarēju,” sacīja Rolands Kalniņš.

Pirms 51 gada uzņemtā filma Kannu festivāla pārstāvjus ir pārsteigusi arī ar atzīstamo restaurācijas kvalitāti (restaurācijas darbi veikti Latvijas studijā “Lokomotīve”) – šāda kvalitāte arīdzan ir būtisks faktors, lai filma varētu tikt izrādīta Kannu klasikas programmā.

“Tas patiešām ir īpašs pārdzīvojums – redzēt Uldi Pūcīti, Līgu Liepiņu, Paulu Butkeviču uz Kannu Festivāla pils ekrāna, būt klāt seansā ar filmas veidotājiem. Tas ir arī liels notikums Latvijas kultūrā – fakts, ka filma Četri balti krekli ir no jauna atklāta, pateicoties Kannu festivālam, ir ārkārtīgi nozīmīgs. Tas pierāda, ka Rolanda Kalniņa un viņa radošās komandas darbs atbilst gan sava laika avangardiskākajām tendencēm, gan ierakstās pasaules kino kontekstā. Tas ļauj cerēt, ka mēs esam pamanīti,” komentē NKCra vadītāja Dita Rietuma. Režisors Rolands Kalniņš sniedza arī intervijas medijiem un piedalījās fotosesijās.

“Filmas skate daudziem kinozālē esošajiem kļuva par emocionālu pārdzīvojumu – aizkustinājuma asaras un aplausi bija apliecinājums filmas “Četri balti krekli” unikalitātei un tās veidotāju talantam un vitalitātei. Īpašu noskaņu radīja arī populārās grupas “Carnival Youth” sagatavotais sveiciens filmas veidotājiem – baltos kreklos tērpušies grupas puiši Latvijas paviljonā Kannu kino tirgū izpildīja dziesmu par četriem baltiem krekliem un sirdsapziņu,” ziņo NKC speciāliste Kristīne Matīsa.

Pievienot komentāru

Komentāri (10)

  1. Iz "Ontūna Mazpusāna© arChīva" Atbildēt

    ;))))))

    “Kas arī bija jāpierāda”, kā ir sacīts. Tātad – šajā pašreizējā MUĻĶU zemes SILES “de(R)mokrātiskās valsts” parodijā “eurolatv(ĀN)ijā” un tās pa lēto angažētajos “lojālpatrEJotiskajos” masmēdekļos klaji PRETLIKUMĪGA un nožēlojami prasta C_E_N_Z_Ū_R_A rullē, vēl joprojām?!? ;)))

    “Jo vairāk (lumpen)sabiedrība attālinās no patiesības, jo vairāk (un lopiski trulāk) tā neieredz tos (normālos cilvēkus), kuri to vēsta.”
    / apt.cit.aut. – Džordžs Orvels /

    =======

    Ir sacīts: “Pretinieks (galvenokārt – tikai šķietamais jeb tendenciozi iedomātais “pretinieks”), kurš atklāj mūsu kļūdas, ir pat nesalīdzināmi vērtīgāks nekā šķietamais “draugs”, kurš vēlas tās noslēpt.”

    Un, arī: “Gudrs ir NEVIS tas, kas pa glupo “kaujas uz dzīvību un nāvi” ar stipr(āk)u pretinieku (vai pat iedomātu “ienaidnieku”), BET GAN – tas, kuram pietiek jēgas, vēlmes un varēšanas šādu iedomātu “pretinieku / ienaidnieku” padarīt par savu sabiedroto.”

    =========

    Mediju ziņa (2014. gads): “Kā zināms, pēcpadomju Latvijā sabiedrības uzticēšanās žurnālistiem ir drūma problēma. Laiku pa laikam medijos parādās publikācijas par mūsu atsevišķu žurnālistu negodīgo rīcību gan informācijas iegūšanas laikā, gan informācijas tendenciozajā izmantošanā. Mūsu žurnālistikai nav laba morālā slava. Slikti ir tas, ka mūsu žurnālistikā nav konstatējams profesionālais korporatīvisms, aizsargājot savas profesionāli korporatīvās intereses un tajā skaitā savā kontingentā veicot paškritisku vietējās žurnālistikas analīzi, kā arī vajadzības gadījumā nosodot profesionālo normu pārkāpējus. Bet tagad (…) no tā būtiski cieš ne tikai mūsu žurnālistikas ja tā gaužām necilais profesionālais “mundieris”, bet arī visas valsts reputācija.” … ( cit.vied.aut. – zinātnieks un publicists Arturs Priedītis, publikācija “Vai nelietis var būt parlamenta priekšsēdētājs?” )
    ——-
    .
    “Muļķu Zemē – TĀ vi’š i’!…”
    ( …[p]ar MZ SILES “valsts” angažētajiem ‘masmēdekļiem’ )
    ( ‘tekošā momenta aktualizējums’ – iz “O.M.© arChīva” )
    .
    “Caur to ar’ esam slaveni, ka…”
    Šīs “valsts” ‘masu mēdekļi’,
    Pirms “glupo pūli” NOZOMBĒ ~
    Šos pašCENZŪRA izkastrē:
    .
    Ja Saimnieks pauž, ka “melns ir balts” ~
    Top “žurnālistiem” ‘feiss’ tik “salds”,
    Ka pašiem “dūša apšķiebjas” ~
    Dēļ ANGAŽĒTAS …(mel)šanas:
    .
    “Šai Muļķu Zemes “valstī” VISS,
    Ir tā, kā Saimnieks CENZĒJIS ~
    Ja “melns ir balts”, tad – tā vi’š i’,
    Mums ‘nespīd’ citi “viedokļi”!
    .
    Ja Saimnieks pavēl “nospārdīt” ~
    Pa “masmēdekļiem” iz..(gānīt),
    Jebko, kas “nelojāls” vai “svešs”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – paknaps “kešs”)!
    .
    Ja Saimnieks rukšķ (pēc Orvela),
    Ka “četras kājas” = “vērtība”,
    Bet “divas kājas” = “nerullē”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – kretinē)!
    .
    Ja Saimnieks kviec, ka “Krievi nāk!!!”
    Un gvelž, ka “MZ “valstij” VĀKS,
    Bez rietum-OKUPANTIEM ‘briest’!!!”
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – totāls “sviests”)!
    .
    Ja Sainieks ķērc: “Wooow – “hibrīdkarš”,
    JAU grauj šo “valsti”, gadiem garš!!!”
    Kā maitas putns, ap …(‘jūdzies’),
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “bauri” smies)!
    .
    Ja Saimnieks grib, lai “stukačiem”,
    No “skapja” gļēvi smirdošiem,
    Tiek “cieņa” ZOMBĒTA un “gods”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – pelnīts sods)!
    .
    Ja Saimnieks “prezentē”, ka šis,
    Ir “balts un pūkains” kustonis,
    Ne trekni rijošs SILES lops,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – “profīts” skops)!
    .
    Ja Saimnieks uzdod samelot,
    Un “masmēdekļos” publiskot,
    Par SILES ‘rebēm’ “leģendas”,
    Tad – tā vi’š i’ (kaut – BLEFS ir tas)!
    .
    Ja Saimnieks glaimus pieprasa,
    Iekš ANGAŽĒTA “mēdekļa” ~
    ‘Pūš’ “žurnālists”, lai “pūlis” dzird:
    “Yesss – tā vi’š i’!…” (kaut – šķērmi smird)…”

    Ja ZOMBĒTĀJS šķiet “goda vīrs”,
    Kam medijs der kā “mušpapīrs”,
    Pie kura ‘salīp’ VIENTIEŠI,
    Tad – MUĻĶU Zemē tā ‘vi’š i’!
    .
    Bet – tie, kas “nelien” (…) Saimniekiem,
    Tiek “CENZĒTI” no “mēdekļiem”:
    “Kam riebjas VERGOT “lojāli” ~
    Lai lasās… (dillēs), TĀ vi’š i’!…”

    =====

    Oriģinālversijas = “O.M.© blogā”:
    [ CENZĒTS ]
    u.c.

    MUĻĶU, totāli nozombētu LUMPEŅU, bezcerīgi aprobežotu “lojālpatrEJotu”, patoloģiski defektīvu “SILEI pietuvinātu lielāko kretīnu”, “proāmurikāniski orientētu gejropedālisku deRmoliberastu” rasistiski militārhistēriskās propagandas skarbi traumētu “biogaļas izstrādājumu”, demonstratīvi kriminālrecidīva “ķēķa tiesiskuma” SISTĒMĀ parazitējošu “(ekskre)mentu”, “prok(tologu)”, “(bez)godību” u.c. taml. šinderu, klaji PRETLIKUMĪGAS “revolucionārās pārliecības” lopiski trulu zombijfanu, derdzīgi glumu “(p)(ie)līdēju” un nožēlojami gļēvu “kluso mīzēju” zeme SILES “valsts” parodija “eurolatv(ĀN)ija”, XXI gadsimts.

    P.S. Visi “O.M.© arChīvā” fiksētie notikumi ir ienākušies vienīgi Lielp!sānu Pilsoniski Suverēnajā Republikā (LPSR), Ontūna Mazpusāna jurisdikcijā. Visas tēmas, pieminētie personāži, apstākļi u.t.t. ir visīstākie izdomājumi. Interesentiem (t.sk. – privāti) & lietišķai saziņai: ontuns.mazpusans(et)inbox. lv .

  2. Apsveikumi filmas “Četri balti krekli” režisoram Rolandam Kalniņam (96) un operatoram Mikam Zvirbulim, aktrisei Līgai Liepiņai, aktierim Paulam Butkevičam un citiem ar IZCILO panākumu Kannās!
    MALAČI jauniešu populārā grupa “Carnival Youth”, kas bija sagatavojuši sveiciens filmas veidotājiem – baltos kreklos tērpušies 4 grupas puiši Latvijas paviljonā Kannu kino tirgū izpildīja dziesmu par 4 baltiem krekliem un sirdsapziņu…

  3. Dziesma gan ir šķērsām…

    • Ar dziesmu viss kārtībā- galu galā jau dziesmas ir kā filmas galvenais varonis- to dēļ notiek konflikts. Domāju, ka arī otram Kalniņam- Imantam ir šeit piederība.

  4. patīkami to dzirdēt, jo savulaik, kad jautājām skolotājai, kāpēc “Kreklus” neparādīja, viņa paslaidroja, ka mēs jau paši zinot, cik vājas ir latviešu filmas, un šī, acīmredzot, bijusi īpaši švaka…

    • Nepārsteidz skolotājas “izsmeļošas” zināšanas. Esmu piedzīvojusi pat “vairāk”… 4.-5. klases skolēnu grupā dodas gar pašvaldības ēku, un kāds bērns skolotājai vaicā: Kāpēc pie šīs ēkas šodien (bija 25. marts!) ir sēru karogs?, uz ko skolotāja, minstinoties, atbildēja: Nu, šodien ir tādi Latvijas svētki…

  5. Patiess prieks, beidzot saņemta pelnīta atzinība!!!

  6. Apsveicu Līgu Liepiņu, kura piedzīvo šo godpilno brīdi. Daudzi (Pūcītis, Kuple, Liniņš utt.) jau citā saulē. Kā justos šodien G.Priede? Cik pelnīts pagodinājums!

  7. Prieks, ka Kalniņa kungs sagaidīja šo atzinību. Tas, ka tā filma ir laba, bija jau skaidrs arī pirms tam, bet protams ir jauki, ka to atzīst cilvēki, kas zina pasaules kino kontekstu.

  8. Cepuri nost!

Draugiem Facebook Twitter Google+