Mobilā versija
-3.0°C
Baiba, Barbara, Barba
Svētdiena, 4. decembris, 2016
18. maijs, 2015
Drukāt

Cik maksā privātskolotājs? Piedalies sabiedrības aptaujā! (7)

Foto-ShutterstockFoto-Shutterstock

No šodienas līdz pat 8. jūnijam ikviens, kurš algo savam bērnam privātskolotāju, aicināts sniegt par to informāciju tīmekļa vietnē www.privatskolotaji.lv. Informāciju var sniegt, aizpildot anketu, kurā jautāts par bērna vecumu, skolu, kuru viņš apmeklē, kādam mācību priekšmetam algojat privātskolotāju, cik viņam maksājat un kāpēc privātstundas nepieciešamas. Izmantojot anketās sniegtos datus, tiks veidota arī karte, kurā varēs redzēt, kuru Latvijas skolu audzēkņiem biežāk tiek algoti privātskolotāji. Portālā būs iespēja redzēt citu vecāku iesniegtās anketas, tātad uzzināt, kāpēc citi algo privātskolotāju, kuros mācību priekšmetos un cik viņiem maksā. Anketa ir anonīma.

Ideja apkopot vecāku tēriņus par bērna izglītošanu ārpus skolas radusies pētnieciskās žurnālistikas centram “Re:baltica”, kurš tad arī veiks pētījumu par šīm izmaksām. Kā partneri šajā projektā piedalās un pētījumu rezultātus analizēs arī “Latvijas Avīze”, la.lv, Latvijas Televīzija, Latvijas Radio, Latvijas Radio 5, tīmekļa portāli lsm.lv un tvnet.lv.

“Re:baltica” pārstāve Inga Spriņģe atgādina, ka pirms trim gadiem projektā “Skolas nauda” tika pētīts, cik daudz naudas vecāki iegulda, lai pirktu skolai nepieciešamās lietas. Tobrīd Izglītības likums vēl skaidri nenoteica, ka mācību līdzekļi jāgādā par valsts līdzekļiem, un, kaut arī Sa­tversmē rakstīts, ka Latvijā ir bezmaksas izglītība, daļa vecāku mācību grāmatām, darba burtnīcām un citām precēm tērēja pat vairākus simtus latu. Arī tagad pētījuma iniciatori uzsver: “Sa­tversme nosaka, ka valsts nodrošina katram bērnam bezmaksas pamata un vidējo izglītību. Mēs vēlamies saprast, cik vecāki piemaksā par izglītības kvalitāti.”

I. Spriņģe gan atzīst: vecāki ne vienmēr algo bērnam privātskolotāju tāpēc, ka atvasei ir sliktas sekmes. Dažkārt privātskolotāji tiek nolīgti arī skolēniem, kuri labi mācās, tāpēc, lai sekmes kļūtu vēl izcilākas. Pētījums par privātskolotājiem būšot daļa no vēl apjomīgāka pētījuma par to, kā Latvijas skolas noslāņojas. Proti, aizvien lielāka ir turīgu vecāku bērnu koncentrācija tā sauktajās prestižajās skolās, kur bieži arī objektīvu iemeslu dēļ izglītības kvalitāte ir augstāka. Ja bērnam mācībās ir grūtības, vecāki vēl algo privātskolotāju. Tikmēr mazturīgu vecāku bērni paliek “parastajās” skolās, kur nav konkurences skolēnu vidū, nav motivācijas mācīties. Šo bērnu vecākiem nav arī iespējas algot privātskolotājus. Līdz ar to viņi paliek novārtā. “Somijā toties cenšas jaukt skolēnus. Gudrākie un turīgākie mācās kopā ar ne tik turīgajiem un ne tik gudrajiem. Pirmie velk līdzi tos otros. Tikmēr Latvijā skolēni aizvien vairāk noslāņojas,” uzskata I. Spriņģe.

Jāpiebilst, ka dažādās ar izglītību saistītās konferencēs un citās domu apmaiņās izskanējuši apgalvojumi, ka privātskolotāju pakalpojumi tiek izmantoti aizvien biežāk, taču konkrēti dati par to nav pieejami. Ne Izglītības un zinātnes ministrija, ne arī Izglītības kvalitātes valsts dienests (IKVD) nav pētījuši šo problēmu. IKVD pārstāve Jana Veinbega gan teic: “Pirms vairākiem gadiem kvalitātes dienests saņēma dažas sūdzības no vecākiem, kuri uzskata, ka skolotāja darbs nav bijis kvalitatīvs, ja viņi spiesti algot privātskolotāju. Tomēr ne 2014., ne 2015. gadā šādu sūdzību nav bijis.”

LA-640x150

Pievienot komentāru

Komentāri (7)

  1. Ilgus gadus strādāju par privātskolotāju. Labprāt piedalīšos aptaujā, ja interesēs privātskolotāja viedoklis. Bet tā virspusēji varu pateikt, ka gandrīz 80% nāca bērni, kuriem nevis nav zināšanu, bet kuru spējas tiek noniecinātas – vai nu no skolotāju vai no vecāku puses. Visvairāk skolotāju patvaļa izpaužas tieši preztīžajās skolās. Vēl ir grupa mammu, kurām nav laika bērnam, tāpēc skolotāju ņem jau no trešās klases.Un arī šeit nav nekāda sakara ar nezināšanām. Tā kā pasniedzu matemātiku, tad varu pateikt noteikti, ka programma ir pa skarbu, gandrīz visa kādreiz pirmā apmācību gada RTU programma tagad ir skolas programmā.

  2. latviešu val.skolotāja Atbildēt

    Es arī cenšos, lai skolēns paņem no manis visas zināšanas bez maksas stundā un konsultācijās, bet ne visiem to izdodas iestāstīt…

  3. nu par privātskolotājiem daudz necepos – cik varu un pietiek laika un saprašanas palīdzu pats, bet, ja tā trūkst, aizvedu bērnu pie pazīstama skolotāja – eur 15 un kādi 6 eur ceļam, un lieta darīta – bērns nav duraks klasē, zin , ko cenšas skolotājs iemācīt. Bez skolas gan nevar – tur bērns iemācās kaut kādas sociālās prasmes – komunicēt ar pēriem, pats par sevi pastāvēt, un pateikt kādu skarbāku vārdu autoritātei. Kolektīvs noliek visu savās vietās, prasmi izdzīvot kolektīvā diez kurš katrs privātskolotājs vis neiedos. Pasen vienu mūsu poteru arī neirolingvisti štepselēja, bet jēgas daudz nebija, varbūt , ka šis bija bezcerīgs gadījums. Viens mazbērns ir Anglijā – nu par nožēlošanu jāatzīst, ka viņš globālajai sadzīvei un karjerai tomēr tiek labāk sagatavots.

  4. Kad reiz disciplīnas grāvējiem par to kaut kas būs?

  5. Kāpēc jājautā un jābrīnās par tēmu “privātskolotājs”? Par disciplīnu, ar ko sākas zināšanu apguve stundā, atbild attiecīgā priekšmeta skolotājs!? JA disciplīnas stundā NAV, tad mērķa sasniegšanai ir jāmeklē privātskolotājs, jo attiecīgais priekšmets ir aktuāls. Vecāki nosaka sava bērna BŪT vai NEBŪT… KĀ var ATĻAUT iet uz skolu stundas laikā demonstrēt savas “oratora” prasmes un pēc tam kladzināt, ka tas un tas skolotājs NEKO bērnam NAV IEMĀCĪJIS?????? NEVAJAG skolotājam “sasiet” rokas, runājot par skolēna tiesībām, piemirstot skolēna PIENĀKUMUS: 1) pret skolu; 2) pret sevi; 3) pret vecākiem; 4) pret ģimeni; 5) pret klases biedriem ??? Parasti “oratori” ir mācību vielu nesatavojošie, kuri traucē darbu skolotājam un klases biedriem…Kas te KO PĒTĪT, NESAPROTU??? It kā paši “pētnieki” nebūtu skolā gājuši!? Kāda DEBILITĀTE vai NEDEBILITĀTE??? TRAKUMS!!! Katram tiešām JĀDARA savs darbs – gan skolotājam, gan skolēnam, gan vecākiem!?? Tikai VISIEM kopā būs panākumi! PAGALE VIENA NEDEG!?!

  6. pret noslāņošanos Atbildēt

    Reizēm kārtīgi uzkrīt uz nerva visa šī ņemšanās…gribat zināt kā ir kad noslāņojās un par ko tas pārvēršās – aizbrauciet uz UK un paskatieties… nevis pētījumi jāveic, bet jābeidz dalīt debīlajos un nedebīlajos un vēl nezin kādos…bagātajos un ne tik…ja reiz skola ir, skolotājam jādara savs DARBS par kuru tas saņem naudu un nevajag viņiem čakarēt smadzenes vecākiem par to, ka mājās jāstrādā ar bērnu un ko tik vēl…katram mums ir savs darbs, bērnam – skolas laikā mācīties un nenest “darbu” uz mājām, vecākiem iet uz savu darbu un arī nenest darbu uz mājām un skolotājiem darīt savējo…un brīvajā laikā visiem kopā cept gaļu. Kāpēc arvien tiek kultivēts, ka bērniem ir jāmācās gandrīz vai 24h/dienn..un pēc tam nevar saprast, kāpēc cilvēki nemāk nodalīt darbu no brīvdienām…

  7. kāda note no skolotāja, ja šā kā tā vajag privātskolotāju? es ne par gadījumu, kad bērns debīls vai slimojis. un vajag izglītību ar garantiju. kā nekā lieto ilgāk, kā urbjmašīnu vai telefonu.

Draugiem Facebook Twitter Google+