Foto – LETA

Cik veci ir mūsu auto? 0

Pirms novērtēt auto importa kvantitāti un kvalitāti aizvadītajā gadā, piedāvāju ieskatīties tabulā, kura ilustrē pašreizējo autoparka stāvokli valstī. Tas palīdzēs saprast, kas mums vajadzīgs, lai transporta jomā tuvotos pasaules līmenim.


Reklāma
Reklāma

 

Nav norakstīti, mēdz pat kustēties

Krimināls
Krituši visi antirekordi – savākts 600 000 narkomānu izlietoto šļirču. Atrasta arī traģiskā “narkozombiju” viela 8
Krievija identificē divas “smirdīgas” valstis, kas būtu tās nākamais mērķis 183
Kokteilis
Personības tests: jūsu dzimšanas mēneša zieds atklāj par jums vairāk, nekā spējat iedomāties 17
Lasīt citas ziņas

Sliktākais ir ne jau visai lielais vidējais vecums (aptuveni 12 gadi). Izrādās, ka pat bagātās valstīs automobiļus nemaz tik bieži nemaina. Amerikas vidējais auto vecums ir aptuveni 8,5 gadi (tur populārajiem pikapiem pat 9,5), turklāt ar tendenci gadu gaitā aizvien vairāk atteikties no skriešanas pakaļ ražotāju marketinga kultivētajai jaunības modei. Pagājušajā gadsimtā amerikāņi automobiļus mainīja biežāk – 1969. gadā to vidējais vecums bija vien 5,1 gads. Arī Eiropa par spīti mūsu maldīgajiem (un ambiciozajiem?) priekšstatiem nemaz tik ļoti jaunus auto nekāro. Vācijā, piemēram, to vidējais vecums ir aptuveni astoņi gadi, un auto tirgus analītiķi neprognozē būtiskas izmaiņas.

Ar pusmūža, pat “sirmu” auto var braukt gluži labi, ja vien tavā rīcībā ir pietiekami morāli, tehniski un finansiāli resursi tā uzturēšanai pienācīgā kārtībā. Gods un slava, piemēram, tiem aptuveni 50 000 Latvijas iedzīvotāju, kuri spējuši apskates uzlīmes sagādāt 20 un vairāk gadus veciem auto. Bet divreiz lielāks ir to pulks, kuriem šāda spēka nav, ko apliecina sērīgākā rindiņa tabulā. Nav pat tiem, kuri pirms dažiem gadiem bija jauna pirkuma spējīgi. Cik no viņiem tomēr turpina pārvietoties? Cik atkārtos Krāslavas traģēdijai līdzīgus sižetus? Kādus līdzekļus atradīs ceļu policija šajā daudz sarežģītākajā nekā ātruma kontrole cīniņā?

 

Nav gluži veci, bet tūlīt būs

CITI ŠOBRĪD LASA

Tagad par gada gaitā klāt nākušajiem. Gan jaunu, gan lietotu auto imports ir lielāks nekā 2010. gadā. Taču 2008. gada līmenim tuvojas vien otrajā daļā. Jauno daudzkārt mazāk, tirgotāji strauju progresu neprognozē. Interesantākā tādēļ ir lietoto struktūra, sadalījums pa ražošanas gadiem, jo – ja nevaram šobrīd atļauties jaunu – ir labi, ja tomēr pērkam to, kas jaunāks par mūsu pašreizējo vidējo vecumu. Otrā tabula (imports) rāda, ka pērn pirkto vidējais darba stāžs tiešām ir mazliet mazāks par desmit gadiem. Nedaudz (pat salīdzinot ar treknajiem gadiem) pieaudzis divus līdz piecus gadus jaunu auto pieplūdums. Kritusies gauži veco importa daļa – pat 2008. gadā tādi tika ievesti vairāk (10 procenti no visa apjoma pret pērnā gada 8,8). Tomēr importa apjoma galvenā daļa ir un paliek riska zonā. Populārākie dzimšanas gadskaitļi ir ap 2000. Tie jau ir vecāki par pārtikušu valstu vidējiem rādītājiem, pēc pāris gadiem būs vecāki par mūsu pašreizējo līmeni. progresam nepieciešama piedāvājuma un pieprasījuma pāreja 3 – 6 gadu vecuma līmenī, kurā šobrīd redzam vien kādus 15 procentus aktivitāšu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaunie pelēki!

Lēnītēm augošajam jaunu auto tirgum tikai divas mazas replikas. 


Pirmā ar smaidu – par krāsu. Autotirgotāju asociācija atsūtījusi ziņu – populārākās jaunu auto krāsas Latvijā ir balta, melna un pelēka. Kāds fantāzijas un dzīvesprieka trūkums! Kāda nevērība pret drošību! Pelēkās izvēli vēl var attaisnot ar slinkumu mazgāt, divas citas Latvijas dubļos jāpulē divreiz dienā, lai kaut cik pieklājīgi izskatītos.

Otrā nopietna – par jo-projām populārāko auto klasi. “Apvidus auto” – tā šos joprojām dēvē gan CSDD, gan LPAA. Vai nebūtu beidzot laiks aizvākt no šīs statistikas tabulas iedaļas visus mazos un vidējos “krosoverus”, ja ne visus, tad vismaz tos, kuri izvēlēti ar vienas ass riteņu piedziņu. Un šādu izvēli izdara aizvien vairāk cilvēku, kuri saprātīgi atsakās no pilnpiedziņas dārdzības un sarežģītības, bet pērk nedaudz paaugstinātus kompaktās vai vidējās klases automobiļus. Ietilpīgus, praktiskus. Bez kādas “džiperiem” piedēvētas izšķērdības un augstprātības. Lūk – “krosoveru” TOP 10 tabulā iekrāsoju visus tos, kas tikai paviršā un kopainu kropļojošā statistikā var saukties par apvidus auto. Palika viens vienīgs “Landcruiser”. Nu varbūt vēl “Outlander”, kurš nav dabūjams ar divu riteņu piedziņu, bet ne īsts džips, ne apvidus auto jau nu arī nav. “Landcruiser”, “Pajero”, “Pathfinder”, “Defender” citādi apvainosies…

Reklāma
Reklāma

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.