Latvijā
Novados

Latgales pārvadātājs pēc reisu slēgšanas varētu atlaist darbiniekus 0

Foto no arhīva

Sabiedriskā transporta reisu slēgšana liegs daļai gados vecāku lauku cilvēku pārvietošanās iespējas, kā arī palielinās valstij sociālo slogu, šādu viedokli aģentūrai LETA pauda Daugavpils autobusu parka direktors Sergejs Mihailovs.

Daugavpils autobusu parks ir viens no tiem pārvadātājiem, kuru esošā satiksmes maršrutu tīklu optimizācija varētu skart visvairāk. “Dažu reisu slēgšana ekonomiski varbūt arī ir pamatota, jo pasažieru kļūst aizvien mazāk. Bet ir arī tādi reisi, kuru slēgšana var būt ļoti sāpīga, jo šādas rīcības rezultātā daudzi vecāka gada gājuma lauku cilvēki paliks bez jebkādas iespējas nokļūt lielākās apdzīvotās vietās un faktiski paliks nogriezti no ārpasaules,” norādīja Mihailovs.

Transporta uzņēmuma vadītājs norādīja, ka vasarā Daugavpils autobusu parka autobusi ik dienas veicam ap 350 reisu, bet saīsināt var nākties ap 40. Tādējādi uzņēmuma apgrozījums var samazināties par aptuveni 10%, kā rezultātā darbu varētu zaudēt desmit līdz 15 uzņēmuma darbinieki.

“Darbinieku skaita samazināšanas gadījumā, daudziem no viņiem varētu arī neizdoties atrast sev jaunu darbu, jo viņi vairs nav nekādi jauniņie. Rezultātā valsts zaudēs šo cilvēku maksātos nodokļus un būs spiesta maksāt bezdarbnieka pabalstus, bet pēc tam pašvaldība – sociālos pabalstus,” uzsvēra Mihailovs.

Dotācijās kā kompensāciju par nerentablajiem reisiem Daugavpils autobusu parks saņemam aptuveni 2,5 miljonus eiro.

Jau vēstīts, ka Latgales plānošanas reģionā (LPR) līdz janvāra vidum plānots izvērtēt izmaiņu ieviešanas un reisu slēgšanas iespējamību 38 maršrutos.

Kā aģentūrai LETA iepriekš pastāstīja minētā jautājuma koordinators, Viļakas novada mērs Sergejs Maksimovs (Latgales partija), dažādas izmaiņas – laika izmaiņas, reisu skaita samazināšana, reisu slēgšana, saīsināšana un apvienošana Latgalē varētu skart kopumā 87 reisus.

Sākta diskusija par to, ka Latgales plānošanas reģionā patlaban ir viens no lielākajiem sabiedriskā transporta maršrutu tīkliem – aptuveni 40 kilometri, rēķinot uz vienu iedzīvotāju. Turklāt autobusi daudzus reisus veic, pārvadājot vien dažus pasažierus, kas prasa lielas dotācijas. No vienas puses pašvaldības ir parādā pārvadātājiem, bet no otras puses Finanšu ministrija norāda, ka esot gana daudz ļoti nerentablu reisu un pasažieru pārvadājumiem sabiedriskajā transportā ir jāoptimizē, skaidroja Maksimovs.

Ja trūkst finansējuma, ir vai nu jāpalielina ieņēmumi vai jāsamazina izdevumi. Biļetēm cenu celt pašreizējā situācijā nav lietderīgi, jo tas var radīt pretēju efektu – cilvēki sāks braukt vēl mazāk un ienākumi vēl vairāk samazināsies, prognozēja atbildīgā amatpersona.

Iedzīvotāju un pasažieru skaits pēdējos piecos – sešos gados Latgalē ir būtiski samazinājies, savukārt sabiedriskā transporta tīkls saglabājies iepriekšējais. Grūti ir kaut ko iebilst Autotransporta direkcijai un Satiksmes ministrijai par atsevišķiem reisiem, kuros vidēji tiek pārvadāto viens vai divi pasažieri un valsts dotācija tiem sasniedz 98%, skaidroja Maksimovs.

LA.lv