Mobilā versija
-2.0°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
30. augusts, 2012
Drukāt

Citāds skatījums

ReklāmfotoReklāmfoto

Šogad jau 16. reizi notiks Baltijas jūras dokumentālo filmu forums, un no 5. līdz 9. septembrim gan Rīgā kinoteātrī “K Suns”, gan Liepājā, Valmierā un Jēkabpilī tiks izrādītas filmas, kurās, kā sola rīkotāji, satiksies panki, vēstnieki un astronomi un kuras saņēmušas virkni balvu prestižos kinofestivālos.

 

Šogad Baltijas jūras dokumentālo filmu foruma programmā iekļautas deviņas filmas, un visas pievērsušās iesīkstējušu uzskatu pārvērtēšanai, kā arī meklē atbildes uz jautājumiem, kuru uzdošana nereti tiek uzskatīta par nepieklājīgu.

Jukas Kerkeinena filma “Panka sindroms” ir dokumentālā filma par pankroka grupu, kuras dalībniekus vieno slimība – Dauna sindroms. Dziedot par pro-blēmām, kas pārņēmušas sabiedrību, un problēmām, ar ko viņi sastopas ikdienā, panki nostājas pret sabiedrības vairākumu un to, ko tradicionāli saprot ar vārdu “normāls”, pilnībā apgāzdami mītu, ka Dauna sindroms viennozīmīgi ir smaga garīga atpalicība.

Vācijas, Francijas un Čīles kopražojuma Patrisio Guzmana filma “Ilgas pēc skaidrības” atzīta par 2010. gada Eiropas labāko dokumentālo filmu. Astronomu centieni izskaidrot Visumu sastopas ar Pinočeta režīma upuriem, un Atakamas tuksnesis vēl joprojām slēpj daudzus traģiskus likteņus. Stundu garā poļu režisora Vojceha Staroņa filmas “Argentīnas mācība” galvenais varonis pamet dzimteni, lai kopā ar ģimeni dotos svešumā un mācītu poļu valodu.

 

Poļu dokumentālo kino pārstāv arī Lukaša Borovska darbs “Trīs dienas brīvībā”, kuras centrā ir 15 gadus cietumā pavadījušais Pjotrs. Viņam ļauts trīs dienas pavadīt ārpus cietuma sienām, taču tas nemaz nav tik vienkārši.

 

Zviedru režisora Aksela Dānielsona filma “Dvīņi: 53 bērnības epizodes” ir pārskrējiens režisora māsasdēlu dzīves desmit gadiem. Viņi ir dvīņi, taču Oskars ir punduris, bet emocionālā epizožu virkne neļauj uz viņu skatīties kā uz citādu. Režisoru Gaja Davidi un Emada Burnata filma “Piecas salauztas kameras” atklāj brīnišķīgi sarežģīto realitāti.

Latvijas dokumentālo kino forumā pārstāv Ivara Zviedra un Ineses Kļavas “Dokumentālists”.

Par pasaules mēroga diplomātisko aprindu skandālu jau kļuvis dāņu kinokompānijas “Zentropa”, kuras dibinātājs ir Larss fon Trīrs, paspārnē tapusī filma “Vēstnieks”, kas caur slēptas kameras aci atklāj darījumu taktiku Āfrikā. Kadrā un aiz kameras ir šobrīd, iespējams, pasaules skandalozākais dokumentālā kino režisors Madss Brigers, kura pārgalvība ar pirktiem dokumentiem aizveda viņu uz Centrālāfriku, lai, maskējoties diplomātiskas misijas nolūkos, atmaskotu korupciju.

Viens no “Sugarcubes”, kas pasaules slavu atnesa Bjorkai, dalībniekiem ir ironiskās filmas “Gnarrs” galvenais varonis Jouns Gnarrs, kurš joka pēc izdomāja kandidēt Reikjavikas vēlēšanās un… ne tikai uzvarēja, bet jau divus gadus sēž Islandes galvaspilsētas mēra krēslā, cenšoties izlavierēt starp pienākumiem un mākslinieka dvēseles lidojumu. Pārstāvot Labāko partiju, kas sola ne gluži ķīseļa upes, bet ko līdzīgu, Gnarrs ar savu harizmu paņēma reikjaviešu balsis, ko iepriekš bija nogurdinājušas dažādas nepatikšanas un politiķu sausie, prognozējamie solījumi.

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+