Foto – Timurs Subhankulovs

Daudzi uzņēmēji sākuši pārskatīt savus zīmolus 0

Pēdējā laikā vārdus un sejas Latvijā nomainījuši daudzi lieli un plaši pazīstami uzņēmumi. Labi zināmās un mīļās “Ģimenes aptiekas” pāris pēdējo mēnešu laikā pārvērtušās par “BENU aptiekām”, “Neste” pārtapusi par “Neste Oil” ar citādu logotipu un pārbūvētas visas šā tīkla degvielas uzpildes stacijas. 


Reklāma
Reklāma

 

Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
Lasīt citas ziņas

Uzrunāt ar jaunu saukli un savu izskatu piepucēt nolēmusi pat “Laima”, kuras tēls bijis nemainīgs jau desmitiem gadu. Turklāt speciālisti novērojuši, ka līdzīgas pārmaiņas notiek ne tikai Latvijā, bet arī citur pasaulē – lieli zīmoli pēdējo nedēļu laikā mainīti arī, piemēram, Amerikas Savienotajās Valstīs, kur ar jaunu tēlu klajā nācis lielākais laikraksts “USA Today” un visā pasaulē populārais interneta veikals “Ebay”.

Starptautiskā reklāmas aģentūru tīkla “DDB” Latvijas filiāles stratēģiskais direktors Edgars Pētersons skaidro, ka šīs pārmaiņas gan mūsu, gan arī citās valstīs pašlaik pieprasa ekonomika un sabiedrībā valdošais noskaņojums. “Mūsu pētījumi liecina, ka krīzes laikā patērētāju lojalitāte zīmoliem zuda, taču pašlaik tā atkal pieaug, jo cilvēku izvēli vairs nenosaka tikai cena. Šis ir brīdis, kad sabiedrībā vienlaikus valda optimisms un vēlme pēc pārmaiņām,” skaidro reklāmas speciālists.

CITI ŠOBRĪD LASA

Turklāt gandrīz nekad zīmola maiņa nenozīmē vienīgi izkārtnes maiņu – jauns tēls nozīmē arī jaunas vērtības un solījumus. Zīmola maiņa ir spēcīgs signāls, ar ko paziņot sabiedrībai par būtiskām izmaiņām savā uzņēmējdarbībā, nākotnes plānos un piedāvājumā.

 

Kļūst 
starptautiski

Mulsinošākā no pēdējā laika pārmaiņām šķiet “Ģimenes aptieku” nosaukuma maiņa uz “BENU aptiekām”. Atsacīšanās no tik saprotama, atpazīstama un Latvijā mīlēta zīmola par labu nesaprotamam vārdam svešā valodā radīja iespaidu, ka aptieku tīklam uzradušies jauni īpašnieki ārvalstīs. Taču izrādās, ka “Ģimenes aptiekas” bijušas un arvien paliek Vācijas farmācijas produktu izplatītāja “Phoenix Group” sastāvdaļa. 


Šis aptieku tīkls apvieno 700 aptiekas visā Eiropā, un līdz šim katrā valstī tām bijis citāds nosaukums. Tagad nolemts visas aptiekas apvienot zem viena zīmola “BENU”, kam jākļūst par savas nozares “makdonaldu” – zīmolu, kas ir atpazīstams un ļauj sagaidīt noteiktu apkalpošanas standartu dažādās valstīs. “BENU aptieku” pārvaldītāja “Tamro Latvia” valdes locekle Dita Martinsone skaidro, ka aptieku tīkla vienotība ļaus viņiem slēgt izdevīgākus medikamentu iepirkumu līgumus un līdz ar to piedāvāt pircējiem labākas cenas, lielākas atlaides un plašāku produktu klāstu. Jau drīz plānots mainīt arī apkalpošanu “BENU aptiekās”, un turpmāk tām jākļūst par vietu, kurp doties pirkt ne tikai zāles vai vitamīnus, bet arī visdažādāko kosmētiku, preces bērniem un atsevišķās aptiekās pat smaržas. Tiks mainīts arī produktu izvietošanas veids un ieviesti jauni apkalpošanas standarti.

Reklāma
Reklāma

D. Martinsone stāsta, ka uzņēmums cer ar šīm pārmaiņām dubultot lojālo klientu skaitu. “Līdz šim “Ģimenes aptiekās” iepirkās galvenokārt sievietes vecumā no 35 līdz 60 gadiem un pensionāri, bet uzņēmuma mērķis ir piesaistīt klientus no visām pārējām sabiedrības daļām,” stāsta uzņēmuma pārstāve. Ka klientu skaits pēc nosaukuma maiņas aptiekās būtu sarucis, viņa noliedz. Jau pirms nosaukuma maiņas uzņēmums veicis Latvijas iedzīvotāju aptauju, kurā noskaidrojis, ka būtiskākais, kas nosaka cilvēku izvēli par labu kādai aptiekai, ir labas attiecības ar farmaceitu, aptiekas atrašanās vieta un cena. Tāpēc aptiekās saglabāts tas pats personāls. Tieši aptiekāriem arī uzdots skaidrot klientiem pārmaiņas, un plašas reklāmas kampaņas šajā nolūkā nav plānotas.

Līdzīgi sava zīmola maiņu skaidro arī SIA “Neste Latvija” mārketinga un klientu attiecību vadītāja Ilze Pērkone. Viņa stāsta, ka degvielas uzpildes staciju “Neste” zīmola maiņa uz mātes kompānijas zīmolu “Neste Oil” ir daļa no plašāka Baltijas jūras reģiona attīstības plāna, kura ietvaros ieviestas pārmaiņas arī pašās degvielas uzpildes stacijās, gādājot par lielākām ērtībām klientiem un ātrāku degvielas uzpildi.

 

Iekaros 
kaimiņvalstu tirgus

Savu zīmolu kaimiņvalstīs kopš septembra maina arī VAS “Latvenergo”, taču tas saistīts ar būtiskām izmaiņām Lietuvas un Igaunijas elektroenerģijas tirgū. No nākamā gada 1. janvāra Lietuvā visiem juridiskajiem klientiem un Igaunijā arī mājsaimniecībām vairs nebūs regulētu elektroenerģijas tarifu un noteikta piegādātāja – tas būs jāizvēlas pašiem no brīva tirgus piedāvājumu klāsta. Ar mērķi iekarot vismaz piektdaļu kaimiņvalstu elektroenerģijas tirgus “Latvenergo” savus meitas uzņēmumus tur pārdēvējis par “Elektrum” un septembra beigās sāka plašu šī zīmola reklāmas kampaņu.

 

Kādas ir jaunā zīmola veidošanas un popularizēšanas izmaksas, uzņēmums gan neatklāj, taču “Latvenergo” mārketinga un klientu apkalpošanas direktore Solvita Linde ir pārliecināta, ka tam jāatmaksājas jau tuvākā gada vai divu laikā.

 

Pirms veidot jauno zīmolu, “Latvenergo” veicis apjomīgus klientu pētījumus abās kaimiņvalstīs. Secināts – tas, ka nosaukums “Latvenergo” tur cilvēkiem vispirms asociējas ar Latviju, nāktu par sliktu jaunu klientu piesaistei kaimiņos. Tāpēc izvēlēts visās valodās skanīgais vārds “Elektrum”, kas nepārprotami tūlīt asociējas ar uzņēmuma darbības nozari, bet neko neliecina par tā saknēm.

Jaunajiem tirgiem “Latvenergo” izveidojis arī jaunus piedāvājumus, radot dažādus produktus patērētāju grupām ar dažādiem elektroenerģijas patērēšanas paradumiem. Taču tas nenozīmējot, ka igauņi vai lietuvieši no Latvijas enerģiju var saņemt lētāk, nekā par to maksājam mēs paši. S. Linde apgalvo, ka gluži pretēji – brīvā tirgus apstākļos elektrības cenas Igaunijā pat ievērojami cēlušās.

 

Kļūst elastīgāki

E. Pētersons prognozē, ka šī un nākamā gada laikā Latvijā pārvērtības piedzīvos vēl ne viens vien vietējais zīmols. “Vidēji pasaulē uzņēmumi maina zīmolus ik pēc 20 gadiem. Aptuveni pirms tik ilga laika Latvijā veidojušies daudzi uzņēmumi, un tie, kuri savu tēlu nav mainījuši, vairs neatbilst šodienas patērētāju prasībām,” skaidro reklāmas speciālists. Viņš uzskata, ka uzņēmumiem būtu jāpārskata savs tēls vismaz reizi trijos gados. Būtiski mainīt zīmolu biežāk nekā reizi piecos gados gan viņš neiesaka.

Pašlaik, pārveidojot zīmolus, uzņēmumi vairs neseko kādām īslaicīgām modes tendencēm, bet cenšas tos radīt ilgam laikam. Tas nozīmē, ka uzņēmumu nosaukumi un logotipi kļūst vienkāršāki un lakoniskāki. Tomēr viens liels princips, kas pēdējā laikā mainījies zīmolu veidošanā, ir tā izmantošanas nosacījumi.

 

Agrāk uzņēmēji izvirzīja stingrus nosacījumus, kā tieši lietojams viņu logotips. Pašlaik, ņemot vērā daudzās vietas un veidus, kā logotipi tiek izmantoti dažādos mūsdienu plašsaziņas līdzekļos, tiem tiek pieļauta daudz lielāka elastība.

 

Logotipi un pat reklāmas saukļi tiek veidoti tā, lai būtu atpazīstami daudzās formās un apdarinājumos – kāds elements tajos ir nemainīgs, bet ar lielu daļu var spēlēties, to pielāgojot dažādiem kontekstiem.

 

Uzziņa

Iecienītākie zīmoli Latvijā (īpatsvars %):

“Google” – 52,4%

“Inbox.lv” – 45,7%

“Swedbank” – 39,1%

“Nokia” – 38,0 %

“Skype” – 34,6%

“Draugiem” – 31,9%

“Laima” – 30,5%

“Rimi” – 30,3%

“Maxima” – 30,0%

“Provansas” – 27,5%

Avots: “DDB Latvija” un “GfK Custom Research Baltic” pētījums