Ogres Valsts ģimnāzijas skolnieces Annija Rošāne (no kreisās), Vita Konopecka un Anete Putāne stāsta par pašu izstrādāto Latvijas apceļošanas spēli “Esi šeit”.
Ogres Valsts ģimnāzijas skolnieces Annija Rošāne (no kreisās), Vita Konopecka un Anete Putāne stāsta par pašu izstrādāto Latvijas apceļošanas spēli “Esi šeit”.
Foto – Karīna Miezāja

Dāvanā Latvijai – patriotiskas spēles 0

“Mēs noteikti negribējām radīt kaut ko līdzīgu spēlei “Monopols” ar naudu un pirkšanu,” saka Ogres Valsts ģimnāzijas skolniece Vita Konopecka.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm
Putinam draud briesmas, par kurām pagaidām zina tikai nedaudzi 192
Lasīt citas ziņas

Viņa kopā ar klasesbiedrenēm Aneti Putāni un Anniju Rošāni izstrādāja spēli “Esi šeit”, kas šā gada Latvijas Kultūras kanona konkursā ieguvusi vienu no trim “Grand prix” balvām. Iespējams, ka ogrēniešu un citu laureātu radītās spēles kopā ar speciālistiem no “Brain games” tiks tālāk attīstītas un nonāks arī pārdošanā.

Bija arī izmisums

Spēles “Esi šeit” laukums ir Latvijas karte, kurā iezīmēti dažādi dabas objekti. Spēlētājam katrā novadā jāapmeklē pa vienam dabas objektam, izmantojot divpadsmit biļetes: ar kājām gan var iet pa brīvu, bet tas ir lēnāk. Spēlētājam jāizstrādā stratēģija, kā pārvietoties pēc iespējas ātrāk un izdevīgāk. Spēlējot šo spēli, var arī vairāk uzzināt par dažādiem Latvijas dabas objektiem: katram no tiem ir veltīta kartīte, kurā ir gan objekta attēls, gan neliels apraksts par to. Uzvar tas, kuram ātrāk izdodas apmeklēt visus četrus objektus. Spēlētājs gan var nonākt arī purvā vai kalnos, kas aizkavē virzīšanos uz priekšu. Tajā pašā laikā purva un kalnu apmeklēšana ļauj vairāk uzzināt par mūsdienu Latviju. Piemēram, basketbolistu Kristapi Porziņģi vai grupu “Prāta vētra”.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Ar šo spēli neuzkrītoši uzrunājam cilvēkus palikt tepat, nedoties prom no Latvijas, kā arī braukt ārpus pilsētas, apceļot Latviju,” teic Vita.

Meitenes atzīst, ka izstrādāt galda spēli nav bijis viegli – dažbrīd pat pārņēmis izmisums. Taču galu galā darbs pie spēles kļuvis par hobiju, kam skolnieces veltījušas augus vakarus. Darbs pie spēles vēl vairāk nostiprinājis trijotnes draudzību.

Vienā spēlē – 27 vērtības

Kopumā Latvijas Kultūras kanona konkursā, kas šogad noritēja jau piekto reizi, tika radītas 12 galda spēles par Latviju: tāds bija konkursa fināla uzdevums. Jauniešu radītās spēles ir ļoti dažādas: tās palīdz ne tikai iepazīt Latvijas dabu, bet arī kādu no valsts novadiem vai nelielākām apdzīvotām vietām, kā arī tradīcijas un rakstu zīmes. Spēlējot katru no konkursam iesniegtajām spēlēm, var uzzināt vairāk par Latvijas Kultūras kanonā iekļautajām vērtībām. Piemēram, skolnieces no Ogres bija saskaitījušas, ka viņu spēlē iekļautas pat 27 no Latvijas Kultūras kanona vērtībām.

Katrai no finālistu sagatavotajām spēlēm žūrija piešķīra arī kādu īpašu nomināciju – Ogres Valsts ģimnāzijas komandas spēle tika atzīta par “Laikmetīgi patriotiskāko spēli”.

Āgenskalns, raksti un Līgo

Līdz ar ogrēnietēm augstāko žūrijas novērtējumu saņēma arī Rīgas Doma kora skolas komanda, kas biju izveidojusi spēli, kuru spēlējot var labāk iepazīt Āgens­kalnu. Šīs komandas pārstāvji atzina, ka gana liels izaicinājums bijis izveidot tādu spēli, kas vienlaikus būtu gan interesanta, gan izzinoša un arī tāda, ko būtu interesanti spēlēt daudz reižu, kas neapniktu. Šīs spēles laukums bija veidots kā Āgenskalna karte, ko turklāt var izjaukt un salikt kā puzli. Šī spēle būtu jāspēlē komandās, un, lai tiktu uz priekšu, būtu jāmāk skaidrot arī dažādus vārdus tā, lai komandas biedri uzminētu, par kuru vārdu ir runa. Jaunieši atzina, ka līdzīgu spēli būtu iespējams izveidot arī par citiem Rīgas rajoniem vai arī Latvijas novadiem. Jāpiebilst, ka līdz ar “Grand prix” balvu žūrija tieši šai spēlei piešķīra arī nomināciju “Labākā dāvana Latvijas valsts simtgadei”.

Reklāma
Reklāma

“Grand prix” ieguva arī Cēsu Valsts ģimnāzijas komandas veidotā spēle “Iededz savu gaismu Latvijai”, kas turklāt tika atzīta par visoriģinālāko konkursam iesniegto spēli. Šī spēle bija veidota tā, lai tās dalībnieki būtu ieinteresēti nevis sacensties, bet gan sadarboties.

Ļoti izglītojoša šķita Majoru vidusskolas komandas piedāvātā spēle “Josto!”, kas piedāvā iepazīt latvju rakstu zīmes un salikt pašiem savu rakstaino jostu. Šādu spēli jaunieši veidoja pēc tam, kad bija aptaujājuši garāmgājējus un secinājuši, ka ļaudis pārāk maz zina par rakstu zīmēm. Spēle tika izveidota tā, ka to iespējams spēlēt vairākos sarežģītības līmeņos. Šo spēli žūrija atzina par spēlētājiem draudzīgāko no visām piedāvātajām.

Lielu darbu un izdomu savā spēles izveidē bija ieguldījuši arī Rīgas 64. vidusskolas skolēni, kas radījuši spēli “Līgo!”. To spēlējot, var labāk iepazīt Līgo svētku tradīcijas. Spēlētājiem ir it kā jāgatavojas svētku svinēšanai, piemēram, jāsien siers. Paveicot noteiktu darbu skaitu, spēlētājs saņem puzles gabaliņu Jāņu vainaga veidošanai. Kurš pirmais to “uzpin”, tas ir uzvarētājs. Taču šī spēle veidota tā, ka spēlētāji var spēlēt ne tikai viens pret otru, bet arī pret spēli. Tad, lai uzvarētu, jāsavāc noteikts punktu skaits. Šo spēli žūrija atzina par labāko tradīcijas izpētes spēli.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.