Mobilā versija
Brīdinājums -1.3°C
Alvīne
Sestdiena, 16. decembris, 2017
19. aprīlis, 2017
Drukāt

Agris Liepins: Mākslīgi uzturētās divu valodu skolu sistēmas iznākums – zema izglītības kvalitāte (37)

Foto - Timurs SubhankulovsFoto - Timurs Subhankulovs

Ilustratīvs attēls

Izglītības un zinātnes ministrija veikusi pētījumus un secinājusi, ka, vadoties pēc centralizēto eksāmenu rezultātiem, Rīgas mikrorajonu skolās ir gaužām zema izglītības kvalitāte. Paviršās zināšanas novērotas tieši mazākumtautību skolās. Teiksim, kā ir – vienas mazākumtautības skolās. Konkrēti – krievu valodas mācību iestādēs. Tas saniknojis Rīgas mēru, un Nils Ušakovs meties atspēkot ierēdņu pausto – ministrijas pētījums esot viltojums un krāpšana. Nav vis krāpšana, bet gan mākslīgi uzturētās divu valodu izglītības sistēmas iznākums!

Krievu tautības bērni nav nedz dumji, nedz tizli, ja skolēnus pareizi motivē, ar viņiem viss ir kārtībā. Mana meita māca fiziku RTU inženierzinātņu vidusskolā. Klasē mācās kā latvieši, tā krievi, un par krievu jauniešiem viņa var teikt tikai labus vārdus – 
skolēni brīvi pārvalda valsts valodu, ir mērķtiecīgi un patiesi ieinteresēti sava priekšmeta apguvē. Mikrorajonu krievu skolu zemajam izglītības līmenim meklējami citi iemesli. Guļamvagonos valdošajā gaisotnē, vidē, kura veido jauniešu uzskatus un iespaido viņu domāšanu.

Pirms pāris gadiem kāds Krievijā diezgan pazīstams kungs atpūtās Rīgā. Vai nu ciemiņu nekur neveda, varbūt pats negribēja, bet ciemošanās laikā maskavietis apgrozījās vienīgi krievu kopienas aprindās, mums jau pazīstamo krievu kopienas darboņu apčubināts. Atgriezies Maskavā, viņš internetā ierakstīja savus vērojumus, un pārsteidzošā kārtā tie nebija šejieniešiem glaimojoši. Ļaujoties slāvu dvēseles plašumam un tiešumam, maskavietis Latvijas krievus nosauca par krievu tautas prastāko daļu (īstenībā viņš lietoja daudz nepieklājīgāku vārdu, bet man kauns to atkārtot). Maskavietis prātoja, ka Latvijas krievos viņš neesot saskatījis nekā no krievu tautas skaistās dvēseles – ne izdaudzināto sirsnību, nedz toleranci pareizticīgo garā, nedz pašuzupurēšanos un gatavību palīdzēt. Tā vietā viņš novērojis nepārtrauktu vēlmi apsmiet valsti, kurā viņi mīt, ļaunu apmelošanu un visaptverošu tenkošanu. Maskavietis nevarēja saprast – kas vietējiem krieviem traucē pilntiesīgi dzīvot, ar prieku iekļauties vietējā vidē, kārtīgi strādāt, labi nopelnīt un nopelnīto tērēt veikalos vai kafejnīcās, citiem vārdiem sakot – kas traucē normāli un pieklājīgi dzīvot vidēja lieluma Eiropas Savienības dalībvalstī, ievērot tās likumus un baudīt tās labumus?

Krievu viesis pamanīja pašu būtiskāko – mūsu valstī mākslīgi uzturēto sašķeltības sajūtu. Viņš ievēroja, ka Latvijā ir iedzīvotāju slāņi, kuri izvēlējušies pašizolētības politiku, un tas viņiem traucē normāli elpot. Pie šīs sašķeltības lielā mērā vainojama arī Latvijas izglītības sistēma ar gadiem piekopto divvalodību un nespēju kontrolēt, ko īsti krievu skolu audzēkņiem māca. Uz papīra viss izskatās skaisti, vēsturi māca, vadoties pēc Latvijas izglītības standarta, arī grāmatas ir Latvijā izdotās, bet devītā maija gājienos redzams, ka iemācīts ticis pavisam kas cits. Ar krievu skolās apzināti kultivēto pārliecību, ka, Latvijā dzīvojot, varēs iztikt bez valsts valodas zināšanām un noteiktais procents mācību vielas, kas apgūstama valsts valodā, ir tikai ķeksīša pēc. Ar mikrorajonos mākslīgi uzturēto pasaciņu, ka Latvijā puse no iedzīvotājiem ir krievi, kaut 2015. gada iedzīvotāju reģistra dati liecina, ka krievu ir 26,6 procenti, un viņu skaits turpina samazināties. Ja daļai Latvijas Izglītības un zinātnes ministrijas pakļautībā esošo skolu viss tvaiks aiziet, skatoties Putina televīzijas kanālus, izglītības līmenis attiecībā pret otru daļu krītas. Un pareiza ir ministra Kārļa Šadurska atziņa – tā mēs apzogam bērnus.

Pievienot komentāru

Komentāri (37)

  1. Valsts Satversme 4 pants nosaka, ka Latvijas Valsts Valoda ir Latviešu valoda, citas valodas nav pieminētas. Krievalodīgo skolu eksistence nozīmē tikai vienu Valsts nodevību.

  2. AGRIS, LAI TAVI BERNI MACAS PAT KINIESHU VALODA, BET “ROKAS NOST” NO KRIEVRUNAJOSHIEM BERNIEM!!! JUMS VISIEM “PAR MAZ NE BUS” JA KAUT KO MEGINASIET IZDARIT AR “MAZAKTAUTIBAS” SKOLAM!!!

    • “JA KAUT KO MEGINASIET IZDARIT AR “MAZAKTAUTIBAS” SKOLAM!!!”
      Tomēr, kaut kas te jādara ir! Es nesaku, ka tādas būtu tūlīt jālikvidē, nesaku pat, ka tās te Latvijā šobrīd nav vajadzīgas. Pat domāju, ka IR vajadzīgas! Bet mācību metodikai daudzuviet jābūt pavisam citai – lai neizaug te nevienam nevajadzīgi dauņi…

    • Un ko tu krieviņ izdarīsi, kad krievu skolas slēgsim? Pabļaustīsies un tad pīkstēsi kā pelīte. Tev NAV nekādas varas šeit. Ja gribi varam tikties, pamācīšu gan vēsturi gan kā tavi tik ļoti mīļī fašisti izrīkojās ar pretiniekiem. Sarunāts?

      • Власти нет, а спички есть! К примеру, можно в отместку ваши школы спалить. Пусть детишки повеселяться.

  3. KUR nu ir NA .sen jau visā Latvijā skolas valsts valodā.Ja kādam tas nav reāli lai aizbrauc uz Kuldīgu tur jau krievu skola nav n-tos gadus.Arī neviens krievs netiek apbižots.Dzintar celies un strādā.

  4. nepilsoņiem laiks braukt mājās, ciemošanās ieilgusi

    • Сам едь куда хочешь! Тебе весь мир открыт, ты же гражданин, так что пи*дуй по добру по здорову, скатертью дорога!

  5. Labi, raksta autors konstatēja visiem redzamu un zināmu faktu – Latvijas valsts – (valdošās “latviskās” partijas) pati, de facto uztur divvalodību . Vērā netiek ņemti arī divvalodības referenduma rezultāti . Rezultātā valsts vara darbojas pret valsts valodu un turpina rusifikāciju .

  6. Es gan tomēr nesaprotu, kāpēc krievvalodīgajās skolās būtu jābūt zemākām zināšanām matemātikā, fizikā, ķīmijā – skolotāju tam taču netrūkst?! Vai tikai tas nav samests kopā ar latvišu valodu, vēsturi, filoloģiju, pat ticības mācību un tikai tad sākta vest tā statistika?
    Par politisko šo skolu lietderību vispār, te šoreiz nerunāšu.

  7. Krievu bērni tiek apdalīti skolā , viņiem tiek potēts, cik slikta valsts te ir un cik labi bija padomju laiki . Tas notiek šodien. Kādu tur motivāciju labi mācīties valstī, kas tiek prezentēta kā nederīga, var sagaidīt. Bērni ne Latvijas himnu, ne vēsturi zina .Projektu nedēļās tēmas tādas – ne jau par Latvijas valstiskumu vai tādām tēmām. Un administrācijas to zina .Tūlīt mītiņā 9. maijā vedīs uz pieminekli bērnus ar psrs armijas atribūtiku . No kurām skolām ,tas jau skaidrs .Nevis uz Latvijas muzejiem .

  8. Esmu dums ka zabaks, jo nevaru pat iemacities valsts valodu, kura dzivoju.
    Pie tam augstpratigs vatenis, kam liekas, ka stulbums un nekauniba ir kas izcils, ar ko jalielas.

  9. par vēlu ,mīļie latvieši, tagad gausties. Viss ir nokavēts. Un tur vainīgs tikai un vienīgi godmans , kurš pašā sākumā neieviesa vienu valodu skolās. Ja tagad ķersies klāt tiem putiniešu sosiem tais daudzajās skolās un ieviesīs vienu valodu, tad kliedziens būs pār visu zemeslodi. Tad vairs zaļos čelovečkus neviens neaizkavēs ierasties un visu izbombīt. Jācer vienīgi, ka kritīs putlera režīms, tad arī ņilam tiks piegriezts skābeklis nekaunīgajai uzvedībai.

  10. Paldies par mīļajiem un jaukajiem vārdiem, arī tev priecīgas 4.-ās Lieldienas !

  11. Ko nozīmē воруешь? Vari trīsreiz minēt, kāpēc dažs cūcīgu komentu cenšas parakstīt ar tavu niku …

  12. No tālumā šķiet Atbildēt

    Absolūti precīzs raksts ,citādi “mērs”netrakotu un viņa vēlētāji”cietēji”arī,kuri uzreiz satraucas,ja dzird vai lasa kaut ko jēdzīgu ,loģisku un atbalstāmu. Žēl,ka latviešu publika arī pārņem viņu stilu,nu nav jēgas tur tērēt laiku, vai nepietiek ar vismaz 70 gadu pieredzi……

  13. Tie krievi, kas te atklīduši nav jau krievi, bet klaidoņi-bradjagas, labas dzīves tīkotāji ar agresijas izpausmēm un tādi rada pēcnācējus un potē viņiem to pašu okupantu garu! Īstie krievi dzīvo savā zemē. Vispār būtu jāaizliedz Putina kanāli Latvijā skatīties, lai nekurinātu naidu pret Latviju. Visiem ārzemniekiem nav saprotams un ir šokā, kā visu mūžu nodzīvot Latvijā un nezināt latviešu valodu. Tā dara tikai okupanti, kuriem nav savas vietas dzimtenē un vietu, kur dzīvo, arī neciena. Ar laiku jau viņi izmirs, bet ilgi jāgaida.

  14. Palasiet vel sodien Delfos Otto Ozola rakstu par spiegiem, kuri Igaunija tiek kerti, bet Latvija, nu nez kapec ??? ne. K ari par ta iemesliem, augstakajos varas eselonos esosajiem, faktiski, Krievijas vietvalziem, kuri pilda tas vajadzibas, gan uzturot mineto krievvalodibu, gan butiba darbojoties pret so valsti. Pat neskatoties uz to partijas piederibu un skaistajiem, bet meligajiem lozungiem, tie arvien vairak nostiprina kolonistu labsajutu un nevajadzibu pec latviesu valodas, krievu valodu ieviesot pat valsts parvalde, kas ir pilnigs nonsens un nekaunibas augstakais lidojums. Bet, ja valsts ir nozagta, visi posteni sagrabti, nav kas pret to var iebilst. Pie tam ari velesanu likums sakartots attiecigi, ka izvirzit tos, par ko bus atlauts balsot, var ari tikai partiju saimnieks, kurs, visdrizak, ir tiess Kremla “brigadieris”, kurs uzrauga politisko kartibu Latvija.
    Un tapec tiek tiesati visi, kas atlaujas protestet, iebilst pret sadu “kartibu”, ka, piem. Ansis Ataols Berzins.
    Ceru, ka pienaks laiks, kad sie nodeveji tiks atbilstosi atalgoti pec nopelniem…

  15. Agri man nav skaidrs tikai viens! cik tad maksā tev par šo propagandas rakstu?

  16. Kremlini tūlīt noliks pie vietas Rīgas latviešu skolas un ierādīs kur vēži ziemo. Vietējie kolaboracionisti un slepenie NA izpalīgi palīdzēs palēkdamies.

  17. Tāds un ir Ņila elektorāts. Nebūs vatņiku, nebūs Kremli atbalstoša Ņila pie Rīgas vadības.

  18. Valoda vainīga izgītības līmeņa kritienā?????? Pildam Eiropas direktīvas, pielāgojamies, (t.i. pielienam), aizmetam labo, kas pašiem ir bijis, nu lūk, rezultāts, pat skolnieks var atļauties skolotāju pasūtīt….nolamāt….paliekot nesodīts. Kāda var būt runa šādā situācijā par izglītības līmeni vispār?
    Gandrīz vai gribas, lai atgriežamies pie Padomju laiku izglītības sistēmas, tā bija skaidra un saprotama, un līdz ar to, galvas tiesu pārāka. Vai ne tā?

    • bija latvijas laiku izglītības sistēma, bet tas nenozīmē, ka varam pie tās atgriezties. Padomju laiku sistēma “ražoja” sistēmas skrūvītes. Diemžēl tās saražotās skrūvītes tagad veido jauno izglītību Latvijā. bēdīgi.

  19. raksts ir pasutits Atbildēt

    tieši tāpat kā “pētijums” lai ministrijai butu uz ko atsaukties kad spiedis uz skolu slēgšanu. tikai rodas jautājums-ministrijai kāds no tā labums? mums nauda seko skolēnam, atiecigi ja slēdz skolu, skolēns spiests iet uz citu skolu, bet valstij (ministrijai) jau no tā nekas nemainās jo skolenu skaits tas pats atiecigi izdevumi tie paši. tas tāds ministrijas populisma gājiens lai samazinātu skolotāju skaitu un sanāktu lielāka alga uz vienu skolotāju. mērķis acim redzot ir ka 2 skolotājs vada stundu stadionā pilnā ar skoleniem . lēti un izdevigi, dažās āfrikas valstīs notiek lidzigi, jo skolas ēku nav, tad nu mācās pļavā
    ja par to ka skolām zemi rāditāji, tad lielpilsētā tas ir normāli. vienmer atradisies skolas kur salasisies labāks skolotāju kolektīvs, un uz tām uzreiz aizceļos ari labākie skolēni jo vecāki ātri uzzin kas ir kas. atiecigi skolās ar sliktāku pedagogu kolektīvu ari paliks tikai sliktākie skolēni kuriem izglitiba nav būtiska.mazpilsētā tāda noslāņošanās nav iepejama jo nav vienkārši to skolu kur skolēniem grupēties pēc spējām. skolu slēdzot nekas jau nemainās, skoleni vienkārši izšķist labāku skolenu masā, bet tāpec jau nemaina savus mācišanās ieradumus. nu pazemina skolas rāditājus par pāris procentiem uz viss.
    ministrs mums itkā matemātiķis, bet izgnorē faktu ka saskaitāmos mainot vietām un grupējot SUMMA JAU VIENALGA NEMAINĀS

  20. Kāpēc joprojām tiek pārkāpta šīs valsts Satversme. Skaidri rakstīts – valsts valoda ir latviešu. Kāpēc Citu tautību bērniem netiek nodrošinātas iespējas mācīties valsts valodā? Kāpēc latviešu partijas Saeimā joprojām nav pieņēmušas atbilstošu likumdošanu? Kāpēc viņas mākslīgi sadala šīs valsts iedzīvotājus divās daļās?

    • satversmē ari ir rakstits Atbildēt

      ka nedrīkst cilvēkus diskriminet ne pēc kādas pazīmes, vismazāk pēc tautibas, kāpec tu vienu punktu akcentē, bet citus aizmirsti? liekulis

      • mācīties valsts valodā nenozīmē diskriminēt pēc tautības.

        • Latofobija – bailes no latviesu valodas..
          Slimniekiem trenuzenes noverota drudzaina semechku grausana un splaudisanas.., izteiktas agresijas lekmes un totals IQ iztrukums..

        • tieši tā, tiek diskriminēta liela daļa nodokļu maksātāju bērnu, kuriem netiek sniegta pietiekami kvalitatīva izglītība valsts valodā. bet nodokļus maksā arī krievi, tāpēc viņus nedrīkst diskriminēt, viņiem ir jāsaņem tieši tas pats, kas latviešiem – augstvērtīga izglītība valsts valodā. sākot ar bērnudārzu.

          • nē, es savā komentārā liku uzsvaru tieši uz apmācības valodu. tai ir liela nozīme, lai cilvēks būtu konkurētspējīgs darba tirgū Latvijas apstākļos. tātad – lai būtu taisnīgi, visiem jāiegūst vienādi laba izglītība valsts (latviešu) valodā. un, protams, arī izglītības kvalitātei jāatbilst augstākajiem standartiem.

  21. Вопрос автору. А разве это не именно тот результат, которого вы добивались всеми силами?! Как будто автора волнуют знания русских детей! Нет! Вот и закономерный итог. В современной системе образования, образованные дети не нужны никому, кроме их родителей.

    • Esmu dumjs ka veltenis, tapec nespeju iemacities latviski. Pie tam lielkrievu sovinists un nekaunigs gerzimorda, kurs neciena valsti, kur dzivo, ko iedomajies, ka visam janotiek pec sadu zemcilveku diktata.

Lasītāju aptauja
Gata Šļūkas zīmējums
Gatis Šļūka. Ziemas naktis Zoodārzā

No 15. decembra līdz 28. janvārim Zooloģiskā dārza kases būs atvērtas līdz plkst. 19, bet dzīvniekus vērot varēs līdz plkst. 21. Vienīgi 24. decembrī un 31. decembrī zoodārza kases strādās līdz plkst. 14 un “Ziemas naktis Zoodārzā” nenotiks.

Vai CSDD valdes loceklis ir piemērota izvēle slimnīcas vadītāja amatam?
Draugiem Facebook Twitter Google+