Ekonomika
Bizness

Degvielas pārdevējs iegulda Tukuma lidostā 5


Raimonds Kisiels apgalvo, ka Tukuma lidosta patlaban ir gatava darbam, kaut gan lidlauka sertifikāts vēl nav piešķirts.
Raimonds Kisiels apgalvo, ka Tukuma lidosta patlaban ir gatava darbam, kaut gan lidlauka sertifikāts vēl nav piešķirts.
Foto – Karīna Miezāja

Vakar Tukuma lidostas jaunais stratēģiskais investors Raimonds Kisiels žurnālistiem stāstīja par 47% līdzdalības iegūšanu Tukuma lidostā, tomēr nākotnes ieceres neatklāja. Iespējams, tāpēc, ka divās tiesās vēl skatīs sūdzības par lidlauka ietekmes uz vidi novērtējumu (IVN). Turklāt lidlauka līdzīpašnieku vidū aizvien ir Konstantīns Soloduha, dēļ viņa saistības ar neatļautu ieroču pārdošanu pēc divu Latvijas drošības iestāžu norādes lidostai pirms diviem gadiem atņēma sertifikātu. Iemesls – Tukuma lidostas līdzīpašnieks neatbilst likuma “Par aviāciju” 57.2 panta pirmās daļas 8. punkta prasībām. Šis pants nosaka prasību, ka atbildīgais darbinieks – šajā gadījumā līdzīpašnieks – var būt tikai tāda persona, kas ar savu uzvedību vai darbībām nerada draudus Latvijas valsts un sabiedrības drošībai, valsts demokrātiskajai konstitucionālajai iekārtai, valsts neatkarībai un teritoriālajai neaizskaramībai.

R. Kisiels par valdes priekšsēdētāju piesaistījis bijušo Valsts policijas priekšnieku un Iekšlietu ministrijas valsts sekretāru ģenerāli Juri Rekšņu. Uz jautājumu, kā viņš, bijušais policists, jūtas, ka jāstrādā agrāk ar kontrabandu saistīta cilvēka labā, Rekšņa tiešu atbildi sniegt izvairījās, vien norādīja, ka viņa pārziņā ir lidostas drošība un jādomā par drošības sertifikāta iegūšanu. To pēc rūpīgām pārbaudēm 4 – 8 mēnešu ilgumā piešķir Civilās aviācijas aģentūra (CAA), kuru īpašnieki par savām iecerēm vēl nav informējuši.

Galerijas nosaukums

Kāpēc iegulda lidostā

Patlaban Kisielam caur Kiprā reģistrēto uzņēmumu “Kennard Aviation Limited” pieder 47% lidlauka akciju, 4,25% akciju pieder Engures novada domei. Pārējās akcijas pieder SIA “Wings 4 Sky Group”. Kāpēc Latvijā zināms un ar naftas biznesu saistīts uzņēmējs, arī pazīstams autosportists vēlas kontrolēt Tukuma lidostu, kurai lidlauka apliecību pēc divu drošības iestāžu norādījuma pirms diviem gadiem atņēma CAA?

Manāmi satraukts, stāvot aiz bijušā Valsts policijas priekšnieka Jura Rekšņas platās muguras, Kisiels sāka uzrunu žurnālistiem un citiem viesiem. Pēc brīža atzina, ka viņš labāk lasīšot no papīra. Jaunais investors teic, ka par iespēju pirkt lidostas akcijas uzzinājis pirms pusotra gada, kad Rīgas lidostā vajadzēja divas degvielas mašīnas, kuras neizmantotas stāvēja Tukuma lidostā. Kisiels teic, ka ieguldījums Tukuma lidostā ir nākamais solis, attīstot biznesu dinamiskajā aviācijas nozarē. Viņš kopš 1993. gada aktīvi darbojies naftas produktu transportēšanas sfērā. Kisielam daļēji piederošā kompānija “RIX Jet Riga” patlaban darbojas starptautiskajā lidosta “Rīga” kā aviācijas degvielas uzpildes operators, nodrošinot vienu no Skandināvijā modernākajām gaisa kuģu degvielas uzpildes hidrantu sistēmām, kas ir vienīgā Baltijā.

Savukārt cits Kisiela uzņēmums “TLL Jet Tallin” šogad sāka nodarboties ar degvielas uzpildi arī Tallinas lidostā. Kāpēc viņa uzņēmums reģistrēts Kiprā, nevis Latvijā? Tāpēc, ka “aviācijas bizness ir starptautisks un daudzi aviācijas uzņēmumi ir reģistrēti Kiprā. Tas ir darīts jau ar tālejošu skatu nākotnē, piesaistot citus stratēģiskos partnerus. Kipras uzņēmumam piesaistīt citus sadarbības partnerus vajadzības gadījumā būtu vieglāk nekā Latvijas uzņēmumam”, atbildēja Kisiels. Agrāk saistībā ar lidsabiedrības “Air Baltic” pilotu nodarbināšanu gan izskanējis, ka Kiprā ir mazāki nodokļu maksājumi nekā Latvijā.

Lorem ipsum
FOTO: Leta

Vēl pārbaudīs

Kisiels teic, ka lidosta patlaban ir pilnībā gatava darbam, jo ir nodrošināta visa nepieciešamā infrastruktūra, personāls un drošības kontrole. Savukārt CAA norāda, ka par lidlauka sertifikāta piešķiršanu neviens uzņēmējs nav pie tās vērsies. “Mēs patlaban lasām plašsaziņas līdzekļus un brīnāmies. Lidlauka apliecības piešķiršana pēc ES regulas prasībām apsaimniekotājam nozīmē pārliecību par drošības prasību ievērošanu. Prasības ir fiksētas puskubikmetru lielā grāmatā, ir jāatbild uz 4000 jautājumiem. Varētu būt, ka Tukuma lidostai atsevišķi nosacījumi ir pārbaudīti agrāk. Svarīgi, ka lidlauka ekspluatācijā ir jāiesaista profesionāli darbinieki. Ja cilvēks visu mūžu ir darbojies naftas biznesā, tas nenozīmē, ka viņš ir pietiekami zinošs, piemēram, par skrejceļa seguma biezumam izvirzītajām prasībām,” teic Civilās aviācijas aģentūras Lidlauku standartu un drošības daļas vadītājs Valdemārs Piesis. Viņš arī piebilst, ka pārbaudes ilgums apliecības saņemšanai parasti ir 4 – 8 mēneši.

Likumus tulkot var atšķirīgi

Kisiels ir iecerējis pirkt vēl lielāku daļu lidostas akciju, tā samazinot lidostas akcionāra “Wings 4 Sky Group” daļu. “Jau šobrīd “Wings 4 Sky Group” ietekme lidostā ir samazināta un valdē šo akcionāru pārstāv tikai viena persona – Natālija Maršāne,” atklāj Kisiels. Maršānei esot liela pieredze aviācijas nozarē, tāpēc viņas palikšana lidostas valdes sastāvā ir likumsakarīga. Jau patlaban Kisiela pārstāvētie valdes locekļi veido vairākumu. Valdē bez tās priekšsēdētāja Jura Rekšņas un Maršānes darbojas arī Biznesa augstskolas “Turība” Uzņēmējdarbības vadības fakultātes dekāne Zane Driņķe.

Kisiels pēc būtības nekomentē iespēju saņemt lidostas drošības sertifikātu, savukārt J. Rekšņa smaidot saka – ir dažādi juristi, likumu var interpretēt atšķirīgi.

Atļauj 2200 lidojumus

Rekšņa uzsver – viena no valdes prioritātēm patlaban ir atjaunot lidostas sertifikātu. Kad to atjaunos un lidostā sāks regulārus lidojumus, ēkā būs nodrošināta pastāvīga muitas un robežkontroles klātbūtne. Rekšņa cer lidostas darbību atjaunot uz Latvijas valsts simtgadi.

Lidosta atrodas Engures novada teritorijā, tomēr tās darbība būtiski ietekmētu arī Tukuma novada cilvēkus. Šā iemesla dēļ IVN bija jāapstiprina abu iepriekš nosaukto pašvaldību deputātiem. Tie to arī izdarīja, tomēr iedzīvotāju grupa šos lēmumus apstrīdēja, iesniedzot divas prasības Administratīvajā tiesā. Iedzīvotāji uzskata, ka IVN secinājumi ir nepareizi. Viena prasība apstrīd iespējas veikt nakts lidojumus un komerciālos lidojumus, otra – veikt iecerētos 2200 lidojumus gadā. Vides pārraudzības valsts birojam (VPVB) līdz šā mēneša beigām ir jāsagatavo skaidrojumi Administratīvajai tiesai Jelgavas Tiesu namā.

VPVB Ietekmes uz vidi novērtējuma daļas vadītāja Iveta Jēgere teic, ka IVN rezultātā noteica to lidojumu daudzumu, pie kura troksnis naktī nepārsniedz atļautās normas. “Uzņēmējam bija jāatsakās gandrīz no visiem nakts lidojumiem, viņš varētu veikt vienu nakts lidojumu ik pārdienas. Tomēr cilvēki to neatbalstīja,” komentē eksperte. Ja tiesa atbalstīs prasības iesniedzēju pieteikumu, tad process atgriezīsies sākuma punktā, proti, IVN būs jāveic vēlreiz. I. Jēgere arī bilst, ka strīda iemesls starp iedzīvotājiem un lidostas īpašniekiem, visticamāk, ir sākotnēji novēloti sāktā IVN procedūra. Proti, lidostas īpašnieki uzskatīja, ka viņiem pieder funkcionējoša lidosta, pašvaldība jau bija izdevusi būvniecības atļaujas bez IVN veikšanas.

Saistītie raksti

Gan Tukuma novada izpilddirektors Māris Rudaus-Rubauskis, gan Engures novada vadītājs Gundars Važa ar lidostas darbības atjaunošanu saista lielas cerības. Novadu vadītāji uzsver – tai, līdzīgi kā citās valstīs, ir jārosina daudzu apkalpojošo uzņēmumu veidošanās un jādod grūdiens uzņēmējdarbības izaugsmei.

Tukuma lidostā varot nolaisties “Airbus” lidmašīna ar 120 pasažieriem. Lidosta var vienlaikus apkalpot divus reisus, uzņemt līdz četriem reisiem stundā, vietas stāvlaukumā esot 14 lidaparātiem. Neatbildēts jautājums – kad un vai tās aizpildīs?

LA.lv