Foto – Stock.hxcng un Aldis Bite

Degvielas piedevas: par un pret! 0

Vēlme pelnīt uz to cilvēku rēķina, kuru mašīnu dzinējiem dabīgā nodiluma dēļ nepieciešams kapitālremonts, pastāv tikpat ilgi, cik pasaule pazīst pašus automobiļus. Vai arī tu esi gatavs sevi mānīt, pērkot dažādus auto ķīmijas brīnumus, lai palīdzētu šai industrijai noturēties virs ūdens?

Reklāma
Reklāma

 

RAKSTA REDAKTORS
“Šis nav pirmais signāls, ka mūsu valstī kaut kas nav kārtībā” – Horens Stalbe atklāti par sajūtām pēc piedzīvotā uzbrukuma benzīntankā 80
Māte ar šausmām atklāj, ka jaundzimušais bērns, par kuru viņa rūpējās slimnīcā, nav viņas bērns
Kokteilis
Septiņi seni vārdi, kurus nevajadzētu dot meitenēm 24
Lasīt citas ziņas

Vidēji automašīnas dzinēja kalpošanas ilgums līdz iespējamam kapitālajam remontam ir 300 – 350 tūkstoši kilometru (mazlitrāžas auto resurss ir mazāks).

Skaidrs, ka ikviens motors pakāpeniski nolietojas, un mūža otrajā pusē palēnām paaugstinās eļļas un degvielas patēriņš, pastiprinās dūmošana, pasliktinās jaudas raksturojumi, un biežāk nepieciešams veikt dažādus remontdarbus, piemēram, nomainīt blīvslēgus, eļļas noņemšanas uzvāžņus utt.

CITI ŠOBRĪD LASA

Šai brīdī saimnieks, ja vien tam nav pietiekami daudz naudas, lai uzreiz nopirktu jaunu auto, ir gatavs izskatīt arī alternatīvos piedāvājumus, kas sola attālināt nenovēršamo finālu ar daudz nopietnākiem izdevumiem. Reklāmu vilinājums ir tik liels!

 

Enviro Tabs beidzot ir labs?


Jaunākais biznesa piramīdas jeb tīkla mārketinga produkts šajā jomā, šķiet, ir Enviro Tabs, kas līdzās Anway kosmētikai un sadzīves ķīmijai arī mēģina nostiprināties Latvijā. Interneta portālos un laikrakstu slejās pazib sludinājumi, kuros viens iepakojums maksā pat līdz Ls 30. Nav slikti – viens lats par aptuveni 1,25 g smagu tabletīti!

Interesants jau ir pats nosaukums: “Piektās paaudzes degvielas katalizators”. Kā saprast – piektās paaudzes degviela vai piektās paaudzes katalizators? Benzīnam taču paaudžu nav! Atšķiras vien oktāna skaitlis un piedevas, kuras bāzes degvielai pielej attiecīgā benzīna un dīzeļdegvielas vairumtirgotājs. Būtiskas šajā gadījumā ir piedevas.

Vai kompānijai “Greenfoot Global” izdevies radīt kaut ko tiešam izcilu, kas liek nobālēt pat “Statoilam” un “Nestei”, par pārējiem izplatītājiem nemaz nerunājot?

Uzmanības vērts arī fakts, ka šīs kompānijas saknes atrodamas Krievijā, un tikai vēlāk ved uz ASV, Nevadas štatu…

Pievienotajā lietošanas in­strukcijā teikts, ka šis brīnumlīdzeklis samazina degvielas patēriņu par 20 – 35 %, iztīra dzinēju no izdedžiem, motoreļļa kalpo ilgāk, palielinās jauda un kalpošanas resurss! Un vēl – atšķirībā no citām degvielas piedevām EnviroTabs esot metālorganisks dzinēja kondicionieris, kas izmanto degvielu kā kurjeru un, iekļūstot sadegšanas kamerā, palīdz tai sadegt ātrāk, pirms atveras izplūdes vārsts. Vienkāršāk sakot, ja degviela sadeg pilnīgi, pirms izplūdes vārsts atveras, mazāk kaitīgo izmešu nonāk atmosfērā transportlīdzekļa darbības laikā! Tātad vēl ekoloģiskais aspekts, kas tagad ir modē. Izklausās pavisam labi, bet kā ir patiesībā? Intereses pēc izlēmu šo unikālo produktu pārbaudīt praksē. Tiesa, vispirms divās… zāles pļaujmašīnās.

Reklāma
Reklāma

Seno, 90. gadu sākuma Vulcan 20M un moderno Electrolux pašgājēju vieno principā identisks amerikāņu Briggs&Stratton 3,5 Zs motors un 1 litra tilpuma benzīna bāka. Vulcan 20M dzinējam tiek pilnīgi jauna aizdedzes svece, bet Electrolux apzināti paliek veca, apkvēpusi svece, kas liek tam strādāt ar starpsitieniem, ar vieglu detonāciju. Iemetot bākā vienu tableti un pielejot benzīnu, apmēram pēc 15 minūtēm, kurās tā izšķīda, Vulcan 20M darbība kļuva nedaudz klusāka, un mazliet paaugstinājās motora apgriezieni. Tas nozīmē, ka ir samazinājusies berze vai arī jūtami uzlabojusies degvielas kvalitāte. Tiesa, būtisku degvielas ekonomiju neizdevās iegūt. Interesanti, ka nākamreiz, bākā ielejot tīru benzīnu (bez tabletes), dzinējs atkal strādāja vecajā režīmā. Secinājums: Enviro Tabs darbība ir īslaicīga!

Ielejot Electrolux pļaujmašīnas bākā benzīnu, kurā bija izšķīdinātas jau trīs tabletītes, atkal ieguvu klusāku motora darbību.

Interesanti, ka vēlāk, izskrūvējot veco aizdedzes sveci, kvēpi un uzdegumi bija samazinājušies. Secinājums: lielāka skaita tablešu lietošana, proti, Enviro Tabs koncentrācijas palielināšana labākus rezultātus nesniedz. Pēc šādas piesardzīgas iepazīšanās atļāvos uzlabot arī 95. markas benzīnu Mazda Xedos 6 bākā. Pievienojot 60 l tilpumam četras tabletes, veca 2,0 litru V6 motora aukstais starts kļuva ausīm tīkamāks nekā citos rītos. Un faktiski tas arī viss, jo abos gadījumos – izmēģinot Enviro Tabs gan zāles pļaujmašīnās, gan padzīvojušā automobilī, – būtiski nesamazinājās benzīna patēriņš. Tātad nav sasniegts galvenais mērķis un katra autobraucēja sapnis – degvielas ekonomija, jo iegūstam vien samazinātu CO2 daudzumu atgāzēs un patīkamāku padarām veca padiluša motora darbību…

Kopējais secinājums: arī šīs tabletes ir kārtējais brīnumlīdzeklis, kuru pirms street race mačiem savā auto droši var izmantot sportists amatieris. Ne uzņēmuma autoparkam, ne individuālam lietotājam ikdienas gaitās pat 20 % degvielas ekonomiju neredzēt kā savas ausis. Bet par pārējiem ieguvumiem… Paši zināt – draugs draugam teicis ir visefektīvākā reklāma. Lai gan vēl jau nedzird, ka šīs tabletes kāds īpaši slavētu, un arī mūsu šī brīža izmēģinājumi pierāda vien īslaicīgu efektu!

 

Universālu recepšu nav!

Autobraucējus allaž ir interesējis šis hamletiskais jautājums: vai benzīna piedevas degvielas sistēmas (inžektoru, vārstu) attīrīšanai un motoreļļas piedevas eļļošanas sistēmas renovācijai tiešām dod cerētos rezultātus – degvielas ietaupījumu, atvieglotu dzinēja piestartēšanas ziemas apstākļos utt.? Protams, katram ir savs viedoklis. Reiz arī man bija ļoti sens, daudz pieredzējis auto, kuram veselību nesekmīgi centos uzturēt ar dažādām piedevām. Jaunības maksimālismā, protams, ar dozām pārspīlēju. Viss beidzās kā parasti – ar motora kapitālo remontu. Tāpēc jau aptuveni desmit gadus jebkuram, kurš stāsta par brīnumpiedevām eļļai, allaž uzdodu jautājumu – kāpēc paši ražotāji tās nepievieno savējām jau rūpnīcās? Atbildi vēl neesmu saņēmis. Labākajā gadījumā ar šīm piedevām var iegūt 5 % ietaupījumu degvielai, bet drīzāk tikai 1 – 2 %, ko nemaz nejutīsiet!

Tāpēc personīgi pieturos pie viedokļa – labāk nežēlot naudu kvalitatīvai eļļai un biežāk to mainīt, nekā tērēties dažādu zālīšu meklējumos!

Kā zināms, mūsdienu motor­eļļas pēc to veida un darbspējas balstās uz atšķirīgām bāzes eļļām (sintētiskām / minerāleļļām) vai šo bāzes eļļas maisījumiem (daļēji sintētiskiem). Papildus tām pievieno piedevas, ķīmiski aktīvus komponentus, un ne jau divus vai trīs, bet gan attiecīgo paketi, kurā katrai vielai ir savs atšķirīgs uzdevums. Tikai šāds līdzsvarots sastāvs dod tiešām jaudīgu motoreļļu, kura spēj paveikt visus savus pienākumus: eļļošanu, dzesēšanu, tīrīšanu, aerosolu sasaistīšanu utt. Ja eļļa ir par biezu, dzinējā rodas pārāk liela berzes pretestība, tas nozīmē lielāku degvielas patēriņu vai jaudas zudumu. Taču, ja tā ir par šķidru, palielinās nodilums un samazinās ekspluatācijas laiks. Tādēļ tikai laba motoreļļa spēj nodrošināt abas lietas: gan optimālu degvielas patēriņu, gan pietiekamu aizsardzību pret nodilumu.

Patiesībā jau modernajos dzinējos (pēc 2000. gada ražotajos) pat nedrīkst liet nedz eļļas piedevas, nedz skalojamos līdzekļus! Populāriem jaunāko paaudžu auto, piemēram, VW Golf un Ford Focus pat lietošanas instrukcijā atrodams īpaši akcentēts teksts: “Nelietot nekādas motora eļļas piedevas, ja vēlaties saglabāt garantiju motoram un transmisijai!” Lakoniski, kaut arī runa it kā tikai par garantijas periodu!

Tas – no vienas puses.

No otras – veciem un nolietotiem automobiļiem motoreļļas un degvielas piedevas par skādi nenāk – tās nav brīnumzāles, bet gan tikai vitamīni, ko nedrīkst pārdozēt!

Ja minimālās devās tie īpaši nepalīdz, tad vismaz arī ļaunumu nenodara. Skaidrs, ka, sasniedzot kritisku piesārņojuma/nodiluma līmeni dzinējā, piedevas izrādās pārāk švakas zāles, tad jau nepieciešama ķirurģiska iejaukšanās. Un tomēr – preventīvā funkcija nav mazāk svarīga kā ārstnieciskā! Savlaicīgi risinot nelielas problēmas (tai skaitā lietojot arī tās, ko pievieno degvielai), varam ievērojami atlikt brīdi, kad jau nepieciešama vizīte pie daktera (serviss, remonts, daļu nomaiņa). Lai saprastu, piemēram, pretnodiluma piedevu darbības principu, der atcerēties, ka tādi metāli kā varš, zelts, sudrabs vai alva berzes apstākļos spēj pielipt pie citiem metāliem un veidot servovītu (beznodiluma) plēves, izlīdzinot dažādus grubuļus un nelīdzenumus attiecīgo detaļu virsmās. Šo plēvju īpašības savulaik atklāja sadzīves ledusskapjos, kuros freons no vara siltummaiņa piegādāja šī metāla jonus visām iekārtas kontūram, ieskaitot kompresoru. Tieši tādēļ šie ledusskapji bez bojājumiem darbojās pat 30 līdz 50 gadus. Modernie, kuros tagad ir alumīnija siltummaiņi, gan salūst daudz ātrāk…

Īsāk sakot, izvēle ir katra paša ziņā un atkarīga no konkrētās mašīnas tehniskā stāvokļa. Skaidrs, ka šodien, strauji mainoties motoru konstrukcijām, arī auto ķīmijas ražotājiem negribas zaudēt savus klientus, tādēļ tirgū ienāk arvien jaunas eļļas un degvielas piedevas, bet to pārdošanā dominē izsmalcinātākās mārketinga metodes. Braukt par puscenu, saremontēt motoru pa lēto un izdarīt visādas citādas manipulācijas diemžēl ir cilvēka dabā. Kāpēc to neizmantot?

 

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.