Foto – LETA

Degvielas tirgotāji apiet noteikumus 2

Degvielas tirgotāji Latvijā apiet Ministru kabineta noteikumus un vasaras periodā tirgo arktisko degvielu, nevis degvielu ar obligāto biodegvielas piejaukumu, Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas Vides un klimata politikas apakškomisijas sēdē atzina nozares pārstāvji.

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa.” Vai varētu aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri? 400
TV24
Uzņēmējs nosauc visbirokrātiskākās valsts iestādes, kuras būtu likvidējamas: Šādi es, protams, varu sev audzēt ienaidniekus 88
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 104
Lasīt citas ziņas

Latvijas Biodegvielas un bioenerģijas asociācijas valdes loceklis Viktors Indrāns šodien sēdē klāstīja, ka patlaban Latvijā atlikuši trīs ražotāji, kas nodrošina pilnu ražošanas ciklu – no rapša sēklām iegūst biodīzeļdegvielu vai no graudiem bioetalonu. Šie uzņēmumi ir “Bio-Venta”, “Latraps” un “Jaunpagasts plus”.

Viņš uzsvēra, ka atbilstoši Eiropas Savienības direktīvai līdz 2020.gadam transporta sektorā 10% no patērētās enerģijas jābūt no atjaunojamajiem resursiem, taču patlaban ir nepietiekama iniciatīva no valsts puses, lai veicinātu biodegvielas patēriņu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Indrāns klāstīja, ka patlaban spēkā ir Ministru kabineta noteikumi, kas būtība paredz vasaras periodā tirgot degvielu ar biodegvielas piejaukumu, taču Latvijas degvielas tirgotāji šo nosacījumu apiet, šajā periodā tirgojot arktisko degvielu.

Nozare vēlas, lai tiktu aizvērts attiecīgais robs Ministru kabineta noteikumos, kā arī palielināts obligātā piejaukuma apmērs.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas prezidents Mārtiņš Stirāns atzina, ka šāda prakse pastāv un iemesls tai ir Valsts ieņēmumu dienesta (VID) neieinteresētība. Atsevišķi mazāki tirgotāji reģionos pat publiski esot pauduši, ka piedāvā vasaras periodā arktisko degvielu bez piejaukuma, tāpēc tam sekojuši lielie tirgotāji, lai nezaudētu konkurences cīņā.

Pēc asociācijas prezidenta teiktā, vienlaikus ticis komunicēts ar Ekonomikas ministriju un plašākā formātā arī ar VID, izklāstot šo problēmu, taču neesot bijusi interese situāciju labot.

Stirāns aģentūrai BNS pastāstīja, ka asociācijas biedri nekādus nosacījumus šāda veidā nav pārkāpuši, bet sīvas konkurences apstākļos normatīvo aktu ietvaros piedāvājuši produktu, kas ir nedaudz lētāks.

Vienlaikus viņš noraidīja bažas, ka arktiskās dīzeļdegvielas izmantošana automašīnā vasaras periodā nodarītu skādi spēkratam.

Pēc viņa teiktā, ja degvielas tirgotāji būtu spiesti pārdot degvielu ar obligāto piejaukumu, tā kļūtu dārgāka, lai gan jau tagad publiskajā telpā nereti izskan pārmetumi par augsto degvielas cenu.

Reklāma
Reklāma

Savukārt Ekonomikas ministrijas valsts sekretāra vietnieks enerģētikas jautājumos Jānis Patmalnieks atzina, ka 2014.gadā Latvijā atjaunojamo resursu īpatsvars enerģijas patēriņā transporta sektorā bija vien 2,4%.

Viņš klāstīja, ka Ekonomikas ministrija jau gada sākumā valdībā ziņoja par iespējamajiem risinājumiem biodegvielas patēriņa veicināšanai un noteikto mērķu sasniegšanai, taču nekāds risinājums netika pieņemts, nespējot salāgot dažādas intereses. Tagad Ekonomikas ministrija gatavo jaunu ziņojumu, ko cer prezentēt decembrī vai janvāra sākumā.

Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas Vides un klimata politikas apakškomisija vienojās rosināt par šo jautājumu līdz gada beigām diskutēt Tautsaimniecības komisijā, kā arī sniegt atbalstu sarunās ar VID, lai netiktu apieti Ministru kabineta noteikumi par biodegvielas obligāto piejaukumu.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.