Mobilā versija
+5.9°C
Sarmīte, Tabita
Piektdiena, 9. decembris, 2016
12. maijs, 2015
Drukāt

Degvielu šosezon neiekrāsos (2)

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock

Ilustratīvs foto

Iepriekš bija paredzēts uzsākt dīzeļdegvielas iekrāsošanu no šā gada 1. jūlija, taču pagājušajā nedēļā Saeimā galīgajā lasījumā deputāti pieņēma Zemkopības ministrijas un Finanšu ministrijas panākto vienošanos par dīzeļdegvielas iekrāsošanas uzsākšanu ne agrāk kā šā gada 31. oktobrī. Reāli tas nozīmē, ka lauksaimnieki līdz šā gada 30. oktobrim varēs izmantot 75% no piešķirtā dīzeļdegvielas limita ar samazināto akcīzes likmi – 50 eiro/t.

ZM parlamentārais sekretārs Armands Krauze skaidro, ka degvielas iekrāsošana atlikta, jo degvielas tirgotāji nebija gatavi to darīt, aizbildinoties ar nepieciešamajām iekārtām, ko savlaicīgi var nespēt iepirkt. Tādējādi tas būtu liels risks, ja sezonas vidū zemnieki netiktu nodrošināti ar degvielu. A. Krauze ir pārliecināts, ka jaunā sistēma rudenī tiks ieviesta, un nav nekādu bažu, ka tā tas nebūs. “Lielā daļā ES valstu šāda sistēma jau darbojas. Tā noteikti ir godīgāka nekā pašreizējā, kas darbojas Latvijā,” sarunā ar “LA” sacīja A. Krauze.

Tiesa, pašlaik noris diskusijas starp organizācijām, ka vajadzētu atļaut iekrāsoto degvielu izmantot arī kravas automašīnās, kad ved produkciju no lauka, bet tas ir sarunu jautājums. Pēc provizoriskiem aprēķiniem, iekrāsotās dīzeļdegvielas cena pieaugs aptuveni par pieciem sešiem eirocentiem par litru. A. Krauze gan neredz pamatojumu šādam izmaksu pieaugumam, jo Lietuvā tas bijis aptuveni 2,7 eirocenti par litru. Arī zemkopības ministrs Jānis Dūklavs “LA” atzina, ka ZM jaunos noteikumus nav gatava pasliktināt. Iepriekš ticis solīts, ka degvielas sadārdzinājums nebūs lielāks par pusotru eirocentu litrā, bet šobrīd jau izskanējis – pieci seši eirocenti, kam ministrija nevar piekrist.

Zemnieki arī vērš uzmanību uz to, ka krāsotās degvielas uzglabāšanai nepieciešamas speciālas tvertnes un to izmaksas var sasniegt ap trīs tūkstošiem eiro par katru. Zemnieku saeimas priekšsēdētājs Juris Lazdiņš gan zina teikt, ka viena tvertne var maksāt pat piecus tūkstošus eiro, līdz ar to kopējās izmaksas jaunu tvertņu iegādē var būt vairāk nekā 10 miljoni eiro. “Pērn rudenī piensaimniekiem atbalstā tika piešķirti 12 miljoni eiro, bet tagad vairāk nekā 10 miljoni no zemnieku maka tiks ņemti nost. Neredzu loģiku šādam solim. Jāskatās uz kopējo tautsaimniecības ietekmi,” pauda Zemnieku saeimas vadītājs. Lielākos ražotājus pārstāvošā organizācija aicina turpināt alternatīvu variantu meklēšanu un izvērtēšanu krāsotajai dīzeļdegvielai, kā piemēru norādot Zviedriju, kur lauksaimniecības dīzeļdegvielu neiekrāso, ja tā iegādāta ar pilnu akcīzes nodokli, kuru vēlāk valsts daļēji atmaksā lauksaimniekiem. Pagaidām arī nav zināms, cik liela būs degvielas sadārdzināšanās, ieviešot jauno sistēmu. Juris Lazdiņš paredz, ka visvairāk varētu sadārdzināties tieši loģistikas process.

Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Mārtiņš Stirāns pagaidām neņemas spriest, cik liels varētu būt degvielas sadārdzinājums tās iekrāsošanas gadījumā, jo par šo procesu atbildīgo uzņēmēju dati ir komercinformācija. Asociācija arī nav aplēsusi, cik maksās nepieciešamās iekārtas, jo tas ir “katra komersanta ziņā”. Dīzeļdegvielas iekrāsošana paredz krāsvielas un ķīmiskā elementa pievienošanu lauksaimniecībā izmantojamai dīzeļdegvielai. Kaimiņvalstu pieredze liecina par izmaksu pieaugumu, ieviešot krāsoto degvielu.

Kamēr jaunās kārtības ieviešana atlikta līdz oktobra beigām, Lauku atbalsta dienests (LAD) līdz 1. jūnijam turpina pieņemt lauksaimnieku iesniegumus marķētās dīzeļdegvielas piešķiršanai, kam piemēro samazināto akcīzes nodokļa likmi 2015./2016. saimnieciskajam gadam. LAD sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Kristīne Ilgaža skaidroja, ka tas, ka iekrāsotās degvielas sistēmas ieviešana atlikta, nenozīmē, ka iesniegumi nav jāiesniedz. Tas notiek saskaņā ar iepriekš apstiprinātu kārtību, un iesniegumus LAD gaida vēl trīs nedēļu laikā.

Jāatgādina, ka par marķētās dīzeļdegvielas ieviešanu diskusijas notiek jau ilgāku laiku. Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomes pārstāvji jau iepriekš norādīja, ka tas ļaus sakārtot sistēmu atbilstoši nozares vajadzībām. Tiesa, starp organizācijām nevalda liela vienprātība par dīzeļdegvielas iekrāsošanu. Finanšu ministrija norādījusi, ka neredz pamatojumu, lai tagad neievērotu ES noteiktās prasības, pretējā gadījumā tas var novest pie pārkāpuma procedūras ierosināšanas. Tā rezultātā atbalsta saņēmējiem varētu nākties atmaksāt saņemto atbalstu akcīzes nodokļa atbrīvojuma apmērā par iepriekšējiem pieciem gadiem. Saskaņā ar LAD datiem 2014./2015. saimnieciskajā gadā uz bezakcīzes degvielu bija pieteicies 17 771 lauksaimniecības produkcijas ražotājs.

Pievienot komentāru

Komentāri (2)

  1. Visu sabojās!!!!!!!!!!!!
    vajag vēel iekrāsotu degvielu, tad drusku iekrāsotu , nekrāsotu, un to kuru varbūt iekrāsos.
    Un visas jāglabā un jāuzskaita atsevišķi.
    Nu vai tiešam nevar kā pie Zviedriem ? paņemiet taču gatavu un pārbaudītu un ērtu sistēmu !!!!!!!

  2. Vai bioloģiskās saimniecības drīkst izmantot šo saindēto degvielu,tas taču piesārņo vidi?

Tomātaudzētāji "Mežvidi" pārstrādās ogas un kaņepes (4)SIA "Latgales dārzeņu loģistika" plāno paplašināt siltumnīcas un attīstīt ogu un pat kaņepju pārstrādi
Gatis Strads. Mežā neatkarīgāks nekā teātrīSkatoties uz kokiem, redz ainavu, nevis eiro
Pasaulē
INFOGRAFIKA: Budžeta prioritātes - aizsardzība, drošība, veselība2017. gada valsts budžeta prioritārās nozares ir aizsardzība, sabiedriskā drošība un kārtība, veselība, sociālā aizsardzība un izglītība.
Draugiem Facebook Twitter Google+