Publicitātes foto.

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs saņēmis vērtīgu dāvinājumu 0

Ar Rietumu Bankas Labdarības fonda atbalstu Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja porcelāna kolekcija papildinājusies ar vērtīgu eksponātu, LA.lv uzzināja muzejā.

Reklāma
Reklāma
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija
TV24
Vai rudenī tiks palielinātas pensijas? Saeimas deputāts par plānotajām izmaiņām pensiju aprēķinā
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 115
Lasīt citas ziņas

Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja (DMDM) pastāvīgās ekspozīcijas apmeklētāji, novērtējuši Latvijas mākslas porcelāna lepnuma – apgleznošanas darbnīcas “Baltars” (1925–1928) mākslinieku izcilo sniegumu, savā tālākā izpētes gājienā tradicionāli apstājas pie vitrīnas ar J. K. Jesena un M. S. Kuzņecova porcelāna fabrikās 20. gadsimta 30. gados ražotajiem traukiem. Neierastas un amizantas šajā elegantajā kafijas tasīšu un vāzīšu “kompānijā” šķiet liķiera pudeles, kas darinātas stilizētu latviešu tautu meitu veidolā. “Bet kur gan palicis tautu dēls, kurš būtu piederīgāks dzērienu pasniegšanas funkcijai?” – jautā DMDM Keramikas kolekcijas glabātāja Dace Ļaviņa.

Speciāliste norāda, ka Jesena fabrikas izstrādājumu katalogā blakus redzami abi: gan tautu meita, gan tautu dēls. Šādas liķiera pudeles (forma 9091 un 9092) tika ražotas laika posmā no 1936. līdz 1939. gadam. Trauku dizainu izstrādājis Niklāvs Strunke (1896–1966) – gleznotājs, grafiķis, ilustrators, lietišķās mākslas un interjera metu autors, bet apgleznojuma izpildītājs diemžēl nav zināms.

CITI ŠOBRĪD LASA

Zināms, ka Latvijas brīvvalsts laikā tautu meitu un tautu dēlu formā veidotās pudeles rotājušas akciju sabiedrības “Ch. Jürgenson & Otto Schwarz” leģendārā restorāna “Otto Schwarz” galdu klājumus.

Lai papildinātu Dekoratīvās mākslas un dizaina muzeja porcelāna kolekcijā esošo “Tautu meitu” pudeļu komplektu ar trūkstošo personāžu un “sadzītu pēdas” “Tautu dēlam”, kurš līdz šim bija veiksmīgi izvairījies no nonākšanas muzeja īpašumā, tika apzināta situācija trīsdesmito gadu porcelāna izstrādājumu tirgus kopainā. Muzeja uzrunāts, mākslas galerijas “Birkenfelds” direktors Toms Zvirbulis operatīvi sazīmēja “bēgli” un ar Ulvja Alberta fonda palīdzību to “aizturēja”, stāsta Ļaviņa.

Īpašu paldies Latvijas Nacionālais mākslas muzejs izsaka Rietumu Bankai par neatsveramo palīdzību, kas sniegta krājuma papildināšanai. Pateicoties Rietumu Bankas Labdarības fonda atbalstam, DMDM kolekcijā jau nonākusi Marijas Riņķes (1899–1933) darinātā keramikas vāze un Jūlija Straumes (1874–1970) austais paklājs, kā arī veikta Jūlija Madernieka (1870–1955) mēbeļu komplekta restaurācija.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.