Mobilā versija
+3.1°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
18. marts, 2014
Drukāt

Dinamisks un mierpilns – taidzi

Ekrānšāviņš no la.lv videoEkrānšāviņš no la.lv video

No Austrumu praksēm Latvijā vairāk dzirdēts par cigun, taidzi pazīst mazāk. Taču taidzi, šī unikālā atveseļošanās vingrošana, ir ļoti noderīga, lai cilvēks kļūtu sakārtotāks, līdzsvarotāks, gūtu mieru un stabilitāti. 
“Taidzi ir tās pašas dārglietas kā cigun – pareizi domāt, kustēties un elpot. Tas ir darbs ar iekšējo enerģiju,” uzsver ārsts Igors Kudrjavcevs, kurš savās nodarbībās izmanto noderīgāko no abām praksēm.

Apmulsušais putniņš


Iesākumā taidzi jeb taiczi cjuaņ bija tikai kaujas māksla. To dēvē arī par maigo kaujas mākslu, jo dominē nevis tiešs uzbrukums, bet prasme aizsargājoties padarīt pretinieku vāju. Taidzi meistars kļūst tik ārkārtīgi elastīgs, ka nav pat iespējas pa īstam uzbrukt. Ne velti saka – no viņa plaukstas pat putniņš nevar aizlidot, jo tā visu laiku ir kustībā, virmo kā ūdens virsma, nav iespējams atsperties.

Vēlāk izveidojās atveseļošanās taidzi – vingrinājumi atvasināti no kaujas mākslā izmantotajiem, taču kustību kopums, šie iekšējās enerģijas treniņi palīdz radīt veselīgu harmoniju organismā.

Pašlaik cigun un taidzi pastāv paralēli. Ķīnā īstam meistaram ir jāapgūst abas prakses.

Cigun pratējs noteikti izmanto arī taidzi, ja vēlas vairāk izkustēties. Jo tā ir nepārtraukta kustība.

Kustība Visuma ritmos


Vērojot cilvēku, kurš praktizē atveseļošanās taidzi, izskatās, ka notiek tāda kā nesteidzīga staigāšana, ko papildina lēnas kustības.

“Kustības ir rāmas, plūstošas, noapaļotas, maigas. Arī simetriskas un koordinētas – tiek izpildītas uz visām pusēm tādā kā nepārtrauktā plūdumā. No vēdera uz muguru un atpakaļ, no labā sāna uz kreiso un atpakaļ, tāpat no augšas uz leju… It kā ļoti rāmi un liegi, bet jaušama dinamika,” skaidro Igors Kudrjavcevs.

Uzskata, ka taidzi kustības atspoguļo mūžīgos Visuma, dabas ritmus. Tajos ir gan iņ – miers, gan jan – aktivitāte.

Ķīnieši saka tā: iekšējā dzīvības enerģija nemitīgi plūst trijās dimensijās, līdz ar to tā vienmērīgi izskalo un uzlādē visu ķermeni. Pieredzējis taidzi praktizētājs spēj aktivēt, paātrināt enerģijas plūsmu locītavās un ķermenī, jo visi enerģijas kanāli ir attīrīti, atvērti.

Nemitīga ir ne tikai kustība, visu laiku notiek arī ķermeņa svara pārnešana no vienas puses uz otru. Izmanto tā dēvēto vēdera elpošanu – ar diafragmu. Ieelpa un izelpa saistīta ar noteiktām kustībām.

Sākumā šķiet, ka taidzi vingrinājumi ir sarežģīti, taču tos ir viegli apgūt.

“Pats process ir absolūta skaidrība. Sava veida meditācija kustībā. Izpildot taidzi, rodas baudījums, cilvēks kļūst pārpilns ar laimes hormoniem,” uzsver dakteris.

Praktizējot taidzi, ritms un kustības ietekmē arī domāšanu un emocijas. Tās kļūst tikpat kustīgas, taču ne drudžainas. Valda iekšējs miers. Tas, kurš praktizē pareizi, ir mierīgs un maigs, arī runā korekti un taktiski.

Pateicoties kustību nepārtrauktajam plūdumam, taidzi spēj radīt viengabalainību, ķermenis kļūst par vienotu veselumu. Ja kādā orgānā rodas problēmas, viss organisms it kā nāk talkā, palīdz to atveseļot.

Ķīnieši uzskata, ka, trenējoties taidzi, stiprinās arī aura jeb ārējā enerģija, ko viņi dēvē par veici (wei qi). Tā ir tāds kā ķermeņa aizsargpārklājums, kas atvaira nevēlamu iedarbību, piemēram, aukstumu, mikrobus un tamlīdzīgi.

Der IZMĒĢINĀT


Divi taidzi vingrinājumi, kas var noderēt ikvienam. Palīdz sakārtot sevi, gūt mieru un līdzsvaru.

1. MAINI VECO PRET JAUNO


Ieelpo jaunu enerģiju un izelpo veco, tiekot vaļā no nelāgām domām, mazinot iekšējās problēmas, kas traucē.

Nostājas kājas platāk par pleciem, visu svaru pārnes uz labo kāju. Ar rokām it kā saņem enerģijas lādiņu, ieelpo jaunu, gaišu, dievišķu debesu enerģiju – tā ieplūst krūškurvī, vēderā un iegurnī. It kā skalo ķermeni no sliktām lietām un uzlādē to. Elpo ar diafragmu – tā, lai vēders piepūšas. Vizualizē šīs domas galvā vai sirdī, kā labāk tīk, ļauj tām aizpildīt visu ķermeni.

Pēc tam izelpo, pārnesot svaru uz kreiso kāju. Izelpo sliktas domas, slimīgo enerģiju no sevis, ar rokām it kā izgrūž, atstumj, elpa izplūst caur plaukstu centriem. Izpūš visu, no kā grib tikt vaļā. Vingrinājumu izpilda tik ilgi, kamēr slikto domu vietā stājas tīkamas. Var pietikt ar vienu reizi, lai viss sakārtotos.

2. Rokas ir mākoņi


Vingrinājums sniedz mieru un stabilitāti. Uzlabo enerģijas plūsmu sirdī un smadzenēs, palīdz normalizēt asinsspiedienu, kā arī cukura līmeni asinīs.

Stāv, kājas plati. Labā roka ar delnas centru pret sirdi, kreisā – ar delnas centru pret zemi, nabas līmenī, aptuveni 30–50 centimetru attālumā no ķermeņa. Viss svars uz vienu ķermeņa pusi. Ieelpo un izelpojot maigi pagriežas uz labo pusi, tur roku augšā, vienlaikus pārnesot svaru uz labo kāju. Kad svars ir pilnīgi labajā pusē, maigi maina rokas – labā iet uz leju, kreisā – uz augšu. Tas maina enerģijas plūsmas ķermeņa pusēs.

Pēc tam tikpat līgani slidina atpakaļ, mainot arī svara pusi. Mugura paliek taisna – kā centrs, bet galva un naba grozās līdzi roku virzienam. Šādi turpina, kamēr sevī jūt patīkamu mieru.

Par taidzi saka: ja kustas viens kauliņš, kustas viss ķermenis.

IR VĒRTS AIZŅEMTIES


Taidzi ir ne tikai kustību kopums, bet ietver arī īpašus principus. Dažus no tiem vērts ieviest savā dzīvē pat tam, kurš nepraktizē taidzi.

Solis atpakaļ


Ja kāds uzbrūk, samilzis konflikts, rodas sarežģījumi sadzīvē vai darbā – nevajag censties momentā dot pretsparu, bet vispirms it kā atkāpties. Nemesties ar spēku pret spēku, bet būt elastīgam un uz brīdi paiet malā. Negaidītā rīcība samulsina, pretinieks atslābst. Šo brīdi vērts izmantot, lai labāk sakopotu spēkus.

“Līdzīgi arī vilnis okeānā aizplūst un pēc tam atgriežas ar dubultu spēku. Pamēģiniet un redzēsiet, ka reizēm ir vērts nemesties cīņā, bet nogaidīt. Šāda mierpilna attieksme palīdz saglabāt veselību,” iesaka Igors Kudrjavcevs.

Esi kustīgs, bet māki apstāties


Nevajag censties visu laiku būt aktīvam, bet gan dzīvot ritmā, ko respektē taidzi – kā mijas iņ un jan. Aktivitāti nomaina miers, un otrādi.

Ja ir brīdis, kurā drīkst nesteigties, paliec mierā. Lūkojies debesīs, dzer tēju, meditē vai lasi, nevis kal plānus vai drudžaini domā, kas darāms tālāk. Atslābinies un baudi šo mirkli!

KO UZLABO TAIDZI?


Atbrīvojas locītavas, tās kļūst kustīgākas. Uzlabojas mugurkaula veselība.

Normalizējas asinsspiediens.

Uzlabojas nervu sistēmas stāvoklis.

Tiek regulēta gremošanas orgānu darbība, jo izmanto dia-
fragmālo jeb vēdera elpošanu.

Iemāca saglabāt mieru krīzes situācijā. Kļūt līdzsvarotākam. Prāts ir elastīgāks, tādēļ vieglāk rast jaunus risinājumus.

366_C_logo1

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+