Mobilā versija
+5.2°C
Guna, Judīte
Piektdiena, 9. decembris, 2016
12. aprīlis, 2012
Drukāt

“Dirty Deal Teatro” rādīs nepareizas dzīves skolu

nepareizasdzives_jaanis_rubenis_4

17. aprīlī teātrī “Dirty Deal Teatro” notiks jaunās režisores Paulas Prozorovičas izrādes “Nepareizas dzīves skola” pirmizrāde, kuras pamatā ir rakstnieces Mairas Dobeles stāsti par bērniem, kas kļūst par pusaudžiem. Tieši viņiem – pusaudžiem – pamatskolēniem tad arī veidota jaunā izrāde.

 

Izrādes radošo komandu veido divdesmitgadnieki, kam izrādes varoņu pro-blēmas jau pārdzīvotas, bet nav vēl pārāk tālā pagātnē. “Gan grāmata, gan mūsu gadījumā teātris pirmkārt, nav kundzīšu vai pieaugušu cilvēku skatījums uz lietām, kas notiek ar pusaudžiem, mēs tās risinām no diezgan tuvu stāvošu cilvēku, mūsu pašu, redzes punkta,” uzskata jaunā režisore Paula Prozoroviča.

Viņa pašlaik studē Latvijas Kultūras akadēmijas dramatiskā teātra režijas 3. kursā Mihaila Gruzdova un Indras Rogas vadībā. Līdz šim ārpus akadēmijas iestudēta Gunāra Priedes “Centrifūga”, kā arī Antona Čehova viencēliens “Lācis” Zirgu pastā. Dramaturga Jāņa Baloža rokrakstu skatītāji jau iepazinuši izrādēs “Visi mani prezidenti” (“Dirty Deal Teatro”), un nule Dailes teātrī Mihaila Gruzdova iestudētajā izrādē “12. diena”, kur viņš ir viens no četru stāstu autoriem.

Izrādes veidotāji izmantojuši astoņus no deviņiem grāmatas stāstiem, atklāj režisore. “Sākotnēji kopā ar scenogrāfu Artūru Arni radās ideja par skaņu iesaistīšanu izrādē un Mairas Dobeles stāstu krājums ļauj īstenot mūsu idejas un vēlmes par skaņu partitūru – nekas nenotiek klusumā, visas skaņas ir no dabiskas vides, līdzīgi kā kino estētikā. Turklāt sapratām, ka stāsts iesaista, ievelk.”

Pirms četriem gadiem grāmata pusaudžiem “Nepareizās dzīves skola” kļuva par jaunās rakstnieces Mairas Dobeles debiju rakstniecības žanrā, kā arī par aizraujošu lasāmvielu ne tikai tīņiem. Tajā autore deviņos stāstos vēsta par pusaugu meitenes Mētras mazo ikdienas katastrofu pārpilno dzīvi. Tajā liela nozīme ir attiecībām ar māti, un tās jāveido situācijā, kad zaudēts tēvs, nozīme arī draudzībai un nepieciešamībai apliecināt sevi pusaudžu vidē, pusaudzīgajam kritiskumam pret apkārtējiem, savas seksualitātes atklāšanai un pirmo jūtu vētrām.

“Nepareizā dzīves skola” “DDT” vēstīs par 7. klases skolnieci Mētru (Ieva Aniņa), kas mīt laukos. Kaimiņos viņai dzīvo Gints (Artūrs Putniņš), viņam ir piecpadsmit. Gints it kā ir darījis “to” ar meiteni no Grobiņas, taču uz sava mopēda viņš turpina vizināt Mētru. Vēl Mētrai skolā ir simpātija S, un pēc diskotēkas viņš varētu viņu noskūpstīt, ja vien viņš atnāks, ja vien pamanīs, ja vien uzlūgs.

 

“Lietas, kas šeit notiek pusaudžu dzīvē, notiek skaisti, ar patīkamu noskaņu. Te nav stāsti par atkarībām, nežēlību, kā tas nereti redzams, piemēram, krievu filmās par pusaudžiem. Tīņa gadi ir ļoti svarīgs periods cilvēka dzīvē – tad notiek ļoti daudzas pirmās lietas, kas ir tikpat svarīgas kā vēlākie pieaugušās dzīves notikumi – bērnu dzimšana, darbs, pat ja pieaugušie to vairs tā neuztver.”

 

“Teātri veidot gribu skatītājam tik ļoti saprotamu, ka redzētais ienāk viņā pašā kā realitāte. Lai pārdzīvojums kļūtu pavisam īsts, tam nav nepieciešami maksimāli mākslinieciskie līdzekļi, bet pavisam vienkāršas lietas, kas raisa asociācijas,” spriež P. Prozoroviča. “Šobrīd Latvijas teātros ir dažas izrādes, kas man patikušas, no tām ņemu to, kas mani baro. Starp pēdējā laika labākajām ir Alvja Hermaņa “Oņegins. Komentāri”, ļoti uzrunājošs un saistošs.

Mūsu izrādē gribētos, lai skatītājs uztver domu, ka pusaudža vecuma spurainās lietas ir labas, vēl vairāk – ka, iespējams, labāk rīkoties tā, kā saka sirds, nevis kā labāk šķiet skolotājam, pieaugušajiem. Tāda jau ir šī nepareizās dzīves skola. Klusībā ceram, ka uz izrādi skolotāji varētu atnākt kopā ar saviem pusaudžiem.”

 

Uzziņa

Režisore: Paula Prozoroviča

Dramaturgs: Jānis Balodis

Spēlē: Ieva Aniņa un Artūrs Putniņš

Scenogrāfs: Artūrs Arnis

Ilustrācijas: Anita Melece

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+