Autoservisā Senču ielā automašinai tiek veikta vasaras riepu nomaiņa uz ziemas riepām.
Autoservisā Senču ielā automašinai tiek veikta vasaras riepu nomaiņa uz ziemas riepām.
Foto – LETA

Divas trešdaļas autovadītāju ziemas riepas maina pēdējā brīdī 2

Lielākais vairums jeb aptuveni divas trešdaļas autovadītāju neseko līdzi auto riepu stāvoklim un pāreju no vasaras uz ziemas riepām atliek uz pēdējo brīdi, secinājuši Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) un apdrošināšanas sabiedrības ERGO.

Reklāma
Reklāma
Krievijā valda histērija: izbojāta Putina inaugurācija
Viedoklis
Krista Draveniece: Puikam norauj bikses, meitai neļauj pačurāt. Kādi briesmoņi strādā mūsu bērnudārzos? 115
TV24
Vai rudenī tiks palielinātas pensijas? Saeimas deputāts par plānotajām izmaiņām pensiju aprēķinā
Lasīt citas ziņas

Autovadītāju vieglprātīgo attieksmi pret automašīnas riepām apliecina CSDD dati, kas parāda, ka ik gadu gandrīz 16 000 autovadītāju nespēj iziet auto tehnisko apskati neatbilstošu riepu dēļ. Lai izvairītos no avārijām rudens un ziemas periodā, ERGO aicina aprīkot auto ar ziemas riepām, negaidot likumā noteikto 1. decembri, bet objektīvi izvērtējot laika apstākļus.

CSDD dati par ikgadējās tehniskās apskates atteikumu iemesliem saistībā ar auto riepu stāvokli, liecina, ka puse atteikumu ir saistīta ar nepietiekošu riepu protektora dziļumu, 24% ir nepareizi uzstādītas riepas, 14% konstatēti būtiski riepu bojājumi, bet 6% auto ir nepiemērota izmēra riteņi.

CITI ŠOBRĪD LASA

Autovadītāju vieglprātība īpaši izteikti novērojama tieši pirms ziemas sezonas sākuma. Cenšoties ietaupīt, daudzi autovadītāji vasaras riepas nomaina vien tad, kad parādās pirmais sniegs, kā arī neseko līdzi riepu stāvoklim, nereti lietojot jau nokalpojušas riepas, kas ziemas sezonai nav piemērotas, liecina ERGO novērojumi.

“Normatīvajos aktos noteikts, ka minimālais atļautais protektora dziļums ziemas riepām ir 4 milimetri, taču ne visi autovadītāji to ievēro. Bieži vien, cenšoties ekonomēt, šoferi iegādājas lietotas riepas vai to nomaiņu atliek uz pēdējo brīdi, cerot, ka varēs droši braukt un nekas ļauns nenotiks. Jāsaka gan, ka šādai vieglprātībai nereti ir visai bēdīgas sekas. Jau ar temperatūras pazemināšanos, pirmo salu un kritušajām lapām, nolietotas vai vasaras sezonai paredzētas riepas nenodrošina nepieciešamo saķeri. Rezultātā pieaug auto bremzēšanas distance, tas mēdz saslīdēt un palielinās negadījuma risks. Avārijas ziemas un rudens periodā bieži vien ir smagas, un gadījumos, kur autovadītājs nav ievērojis visus drošības apsvērumus, tostarp atbilstošu riepu izvēli, esam arī atteikuši atlīdzības izmaksu,” portālam “LA.lv” pastāstīja Ivars Vismanis, ERGO atlīdzību regulēšanas nodaļas vadītājs.

Pāreju uz ziemas riepām vajadzētu veikt jau tajā brīdī, kad vidējā āra gaisa temperatūra ir +7 grādi pēc celsija vai zemāka, norāda “Pirelli Key Point” riepu speciālisti. Pēc ekspertu ieteikuma labāk izvēlēties jaunās, nevis mazlietotās riepas.

“Atšķirībā no jaunām riepām, mazlietotām riepām ir mazāks protektora dziļums, līdz ar to saķere nav tik efektīva, un tas nozīmē, ka riepai ir zemāki efektivitātes rādītāji uz ledus, dziļa sniegā un sniega putrā. Tāpat, mazlietotas riepas, gadu gaitā, ir kļuvušas cietākas, kas savukārt nozīmē sliktāku saķeri, vilkmi un vadāmību. Aprīkojot automašīnu ar mazlietotām riepām, kuru protektora dziļums ir mazāks par jaunas riepas protektora dziļumu (8 mm), jāņem vērā, ka riepa nespēj pilnībā veikt paredzētās funkcijas,” atzina Mārtiņš Zeimanis, “Pirelli Key Point” tīkla attīstības vadītājs Baltijas valstīs

“Tāpat jaunās riepas ir labākas, jo ar katru gadu riepu ražošana kļūst arvien zinātniskāka, tiek izmantotās inovatīvās tehnoloģijas, uzlaboti gumijas sastāvi un protektoru veidi. Šie faktori ietekmē riepas noturību un saķeres īpašības dažādos apstākļos. Mūsdienās ražotāji arvien vairāk pievērš uzmanību ekonomisko riepu ražošanai, un, braucot ar jaunām riepām, var ietaupīt arī degvielu,” norādīja Zeimanis.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.