Mobilā versija
+4.9°C
Guna, Judīte
Sestdiena, 10. decembris, 2016
27. augusts, 2014
Drukāt

Cēsiniece matemātikas stundas padara aizraujošākas ar domino spēli (1)

Foto - Timurs SubhankulovsFoto - Timurs Subhankulovs

Tuvojoties jaunajam mācību gadam, skolotāji atsāk plānot mācību procesu un daudz domā par to, kā aizraut un iedvesmot skolēnus. Viens no veidiem, kā likt bērniem mācīties ar azartu, ir izmantot spēles elementus – šoreiz matemātikas stundās.

Cēsniece Laila Bērziņa, kura šoruden uzsāks darbu Priekuļu vidusskolā, par matemātikas skolotāju strādā jau vairāk nekā 25 gadus un vienmēr ir centusies izdomāt jaunus veidus, kā skolēniem mācību procesu padarīt ne vien izglītojošu, bet arī aizraujošu. Viens no elementiem, ko L. Bērziņa matemātikas stundās izmanto jau vairākus gadus, ir domino spēles princips. Tas ir tāds pats kā klasiskajai domino spēlei – lai savietotu kauliņus pareizā secībā, skolēniem jārisina dažādas matemātikas izteiksmes – nezināmā skaitļa noteikšana, parasto daļu saskaitīšana un atņemšana utt. Spēles komplektā, kas paredzēts vienam skolēnam, apgūtas 15 dažādas tēmas un katrai paredzētas 12, 15 vai 18 kartītes. “Pārbaudes darbs ir neizbēgama mācību procesa sastāvdaļa, taču pirms tā vai sākot kādu saistītu tematu, spēle ir ideāls veids, kā vēlreiz atkārtot vai nostiprināt iepriekš apgūto,” saka skolotāja.

Nepārtraukta izaugsme


“Ideja padarīt mācību procesu interesantāku man bija jau sen, taču nopietni tam sāku pievērsties, kad pirms vairākiem gadiem, pateicoties ES struktūrfondu aktivitātēm izglītībā, skolotājiem bija iespēja papildus nopelnīt, darot vēl kaut ko ārpus darba laika,” atceras Laila. Pirms kāda laika viņa papildus izstudējusi ekonomikas pamatus, kas arī devis pārliecību, ka viņas spēlei ir potenciāls. “Pilnīgi neviļus iedomājos, ka cilvēkam ir neapzināti resursi, kurus viņš var izmantot.” Nu Laila ir īstenojusi sapni – izveidojusi ērti lietojamu spēli, kas būtu pieejama citiem skolotājiem. Protams, ne visiem šāda pieeja derēs, tāpēc Laila iesaka vispirms iegādāties tikai vienu spēles komplektu un to izmēģināt mācību procesā. Tāpat spēle var noderēt vecākiem, kuri aktīvi seko līdzi savu bērnu mācībām. Pirms uzsākt spēles ražošanu, to aptuveni piecus gadus izmantojusi un pārbaudījusi gan pati Laila, gan viņas kolēģi Līgatnes novada vidusskolā un Cēsu pilsētas Pastariņa sākumskolā.

Nākotnē arī citas spēles


Visa vasara Lailai pagājusi spēles kastīšu locīšanā, līmēšanā un kartīšu komplektu sagatavošanā. Viņa ir pārliecināta, ka spēle ļoti labi savienojama ar tradicionālajām mācību metodēm. “Tas ir individuāls darbs, un esmu novērojusi, ka bērni tiešām aizraujas. Pat tad, ja kāds vēlas runāties, otrs viņam neatbildēs, jo būs aizņemts ar savu piemēru risināšanu, lai būtu pirmais, kurš salicis visus kauliņus. Bērni ir ļoti aktīvi, un noturēt uzmanību ilgākā laika posmā var tikai ar dažādām krāsām un formām.”

Laila atzīst, ka paveikt darbu līdz galam nav bijis viegli nedz finanšu ziņā, nedz meklējot sadarbības partnerus. Lai sagatavoto materiālu pārvērstu visiem uztveramā spēlē, nodrukātu to tipogrāfijā, komplektētu un skaisti iepakotu, viņa ņēmusi aptuveni 2500 eiro aizdevumu, atbalstījuši arī draugi.

Pagaidām matemātikas spēle “Mācies viegli” izstrādāta 5. – 6. klases skolēniem, taču to var izmantot arī, ar spēles elementiem atrodot zināšanu robus. Galvenais iemesls, kāpēc eksakto zinātņu, tieši matemātikas rezultāti nav tik augsti, kā gribētos, ir motivācijas trūkums, uzskata Laila. “Rezultāts vienmēr ir atbilstošs ieguldītajam darbam un attieksmei. Ja bērni neredz, kur viņiem šīs zināšanas noderēs, tad viņi nemācās.” Skolotāja cer, ka tuvākajā laikā izdosies izveidot spēli arī citām vecuma grupām. Metodiskais materiāls jau esot gatavs, un tagad traucē tikai tāds “sīkums” kā finanšu trūkums, lai to nodotu ražošanā.

Pievienot komentāru

Komentāri (1)

  1. Man ir liels prieks,jo Laila Berzina ir mana skolotaja no Ligatnes laikiem! Lailin,paliec tik pat energiska un aktiva ka lidz shim!!! Lai Tev netrukst idejas un dzivesprieks !!! Tev noteikti sanaks!!!

Draugiem Facebook Twitter Google+