Dosimies ceļā ar velosipēdiem! 0

Eiropas Savienības Dārza svētkos rīt piedalīsies arī Dānijas vēstniecība, aicinot iedzīvotājus kļūt “zaļākiem”, aktīvāk izmantojot velosipēdus. Savās pārdomās par velokultūras attīstību dalās Dānijas transporta ministrs Henriks Dams Kristensens.


Reklāma
Reklāma

 

Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Lasīt citas ziņas

Dānija ir riteņbraucēju valsts. Īpaši Kopenhāgenā, Orhūsā un citās lielākajās pilsētās velosipēds ieņem nozīmīgu vietu kā ikdienas pārvietošanās līdzeklis, nogādājot cilvēkus uz darbu, izglītības iestādēm un dažādām sociālajām aktivitātēm. Piemēram, Kopenhāgenā velosipēdu katru dienu izmanto vairāk nekā trešdaļa satiksmes dalībnieku.

Ja pajautāsiet dānim, kādēļ velosipēds ir tik populārs, viņš vai viņa, visticamāk, ar grūtībām sniegs ātru atbildi, jo tā daudziem cilvēkiem vienkārši ir pašsaprotama izvēle. Kopumā 95% Dānijas iedzīvotāju pieder velosipēds. Es personīgi bieži izmantoju savu velosipēdu gan praktiskiem nolūkiem, gan brīvā laika pavadīšanai.

CITI ŠOBRĪD LASA

No vienas puses, riteņbraukšanu var uztvert kā kaut ko modernu, tādējādi vēstījot par veselīgu dzīvesveidu un vides apzināšanos. Bet daudz nozīmīgāk ir tas, ka velosipēds ļoti bieži ir vienkārši gudrākā izvēle, jo īpaši pilsētu apvidos. Nav jāgaida garos automašīnu sastrēgumos, nav jābraukā ilgos autostāvvietu meklējumos. Vēl jo vairāk – riteņbraucēji bieži vien papildina savus velosipēdus, pielāgojot tos bērnu un iepirkumu pārvadāšanai. Vienkāršāk sakot – neviens cits transporta veids tik veiksmīgi neapvieno ātru un nedārgu pārvietošanos ar ilgtspējības principu, nepārtraukti pozitīvi ietekmējot veselību.

 

Dānijas institūcijas – gan nacionālās, gan vietējā mēroga – apzināti integrē riteņbraukšanu transporta politikā un pilsētplānošanā, tādējādi pasvītrojot velosipēda spēcīgo pozīciju Dānijas transporta sistēmā. Attiecīgi riteņbraukšana ir infrastruktūras attīstības sastāvdaļa kā mazpilsētās, tā lielpilsētās, pastāvīgi investējot veloceliņu un velonovietņu izbūvē.

 

Lai gan riteņbraukšana ir populārs transporta veids Dānijā, Dānijas valdībai un parlamenta vairākumam ir skaidrs mērķis palielināt velosipēdu izmantošanu nākotnē. Šim mērķim izveidoti papildu fondi.

Lielākā šo līdzekļu daļa paredzēta saistošu un inovatīvu veloprojektu līdzfinansēšanai gan mazpilsētās, gan lielpilsētās, kur velosipēdu potenciāls ir visveiksmīgāk īstenots daudzos nelielu attālumu maršrutos. Projektu partneri un līdzfinansētāji var būt pašvaldību iestādes, organizācijas, uzņēmumi vai vairāku organizāciju apvienības.

Šobrīd kopumā ir 86 aktīvi nacionālie un vietēja mēroga projekti par velotransportu pilsētā, kas fokusēti uz velosipēdu novietošanu, to izmantošanu, dodoties skolas gaitās, brīvā laika aktivitātēs, kampaņās u. c., kuri aizsākti ar jaunās velopolitikas fondu starpniecību.

Jaunākais un inovatīvākais piemērs ir jaunā “velosupertrase”, kas ved no Kopenhāgenas daļas Albertslundas uz pilsētas centru. 17 km garā augstvērtīga seguma velotrase ved cauri vairākām municipalitātēm. Tādējādi šis projekts ir ļoti pozitīvs piemērs dažādu institūciju sadarbībai ar mērķi, kas sniedzas pāri kartē fiksētajām robežām.

Reklāma
Reklāma

Es personīgi ticu tam, ka šī holistiskā pieeja infrastrukturālajai plānošanai ir solis pretim tam, lai nodrošinātu daudzveidīgus un efektīvus risinājumu velojomā gan Dānijā, gan Eiropā.

Daudzviet pilsētu apvidos Eiropā atbildīgās institūcijas izmantojušas inovatīvus risinājumus, lai uzlabot riteņbraucēju apstākļus. Es aplaudēju šiem centieniem, jo velosipēds var spēlēt nozīmīgu lomu, samazinot transporta negatīvo ietekmi uz vidi, kā arī sniegt ieguldījumu sabiedrības veselības uzlabošanā. Dalīsimies mūsu pieredzē, lai dabūtu seglos vēl vairāk eiropiešu turpmākajos gados!