Mobilā versija
Brīdinājums -2.5°C
Voldemārs, Valdemārs, Valdis
Svētdiena, 11. decembris, 2016
25. augusts, 2013
Drukāt

Dr. Anitas BLOGS: Stāju var uzlabot jebkurā vecumā

joga2

Neatkarīgi no vecuma un dzimuma visi grib būt skaisti, veseli un ar labu stāju.

Laba stāja ir viens no faktoriem, kas nodrošina, lai cilvēks būtu vesels, jo, veidojoties sliktai stājai, rodas problēmas arī mugurkaulājam un ne tikai tam, jo jebkura mugurkaulāja skriemeļa izmaiņas rada dažādas izmaiņas cilvēka veselības stāvoklī.

Laba stāja palīdz saglabāt dvēseles līdzsvaru

Laba stāja palīdz cilvēkam labi izskatīties, saglabāt dvēseles līdzsvaru, nemokoties  pārdomās par savu izskatu.
Tā palīdz arī pasargāt sevi no sāpēm, kuras rodas sliktas stājas dēļ.

Kas palīdz veidot un saglabāt labu stāju
Kas tad ļauj veidot un saglabāt labu stāju?
Pirmkārt, labs pēdu stāvoklis, labs un pareizs atbalsts uz tām.
Otrkārt, koriģējošā vingrošana.
Treškārt, ergonomiskas ikdienas aktivitātes.
Protams, arī uzturs, kurā ir pietiekami vitamīnu, mikroelementu, šķiedrvielu, garšvielu un dārzeņu un augļu.
Viss atbilstoši vecumam un svaram.

Atbalsts uz pēdām
Daudzus gadus strādājot rehabilitācijā, esmu secinājusi: ja nav laba svara sadalījuma uz pēdām, nav labas stājas.

Kas gan būs ar māju uz slīpa vai nosēdušās pamata? Tāpat ar stāju – pēdas cilvēkam ir tas pats, kas mājai pamats.

Plakanās pēdas, x- veida kājas (vislabāk to noteikt, bērnam vai pieaugušajam atrodoties guļus stāvoklī), kāju garuma asimetrija u.t.t. Visos šajos gadījumos (arī vēl šeit neminētajos) būs asimetriska un slikta stāja. Varbūt arī skolioze. Bet to jau noteiks ārsts rehabilitologs, kurš ir prot noteikt stājas izmaiņas.

Podometrija
To, kāds ir atbalsts uz pēdām, var noteikt ar podometrijas palīdzību (to veic ārsts, kurš ir apmācīts tās veikšanai).
Nesāpīga procedūra, ātri veicama, pēc kuras saņem ortozes jeb supinatorus (vienkārši runājot, pēdiņas, kuras ikdienā jāliek apavos).
Būtiski, lai podometrija tiek veikta 2 reizes izmeklējuma laikā, gan bez, gan ar  piemeklētiem supinatoriem, jo tas parādīs, vai piemeklētie supinatori dos atbalsta korekciju.

Apavi
Protams, svarīgi izvēlēties apavus ar labu liesti, ar pareizu papēža novietojumu un augstumu.
Apavus bez papēžiem, īpaši, ja pēdām tiek vairāk noslogota papēža daļa, nav ieteicams valkāt.

Vingrošana jebkurā vecumā
Kad ārsts rehabilitologs stājas izmaiņas ir konstatējis, pirmais, kas būtu jānozīmē – koriģējošā vingrošana. Gan pieaugušajiem, gan bērniem.
Masāžas lietderību jāizvērtē individuāli.
Ja kāds saka, ka pieaugušajiem nav vērts vingrot, nekas nesanāks- es ar pilnu atbildības sajūtu varu teikt: stāju koriģēt ir ieteicams jebkurā vecumā un jēga tam būs. Tikai jo vairāk gadu, jo  jāvingro vairāk, arī atbilstoši cilvēka fiziskajam stāvoklim.

Ergonomiskas ikdienas aktivitātes
Kas ir ergonomiskas ikdienas aktivitātes? Vienkāršoti – tās būtu pareizi veiktas aktivitātes, nekaitējot savam organismam un saglabājot veselību.
Vai krēsls, kurā sēžat un kādā pozā atrodaties, labi un pareizi atbalstīta muguru?
Vai datora monitora stāvoklis un datora pele uz galda, strādājot ar tiem, ir ērtoi lietošanai?
Vai spilvens, uz kura guļat, labi balsta jūsu kaklu  naktī?
Kādi ir jūsu apavi? ( viss par apaviem jau minēts iepriekš).
Vai mākat pareizi celt smagumus?

Un daudz vēl citu faktoru.

Mugurkaulāju pārslogot ir kaitīgi un neergonomiski
Sekojiet, lai skolniekiem ikdienā būtu piemērota nesamā nasta – mācību grāmatu skaits un svars.
Vai skolas soma tiek nesta uz viena pleca vai abiem?
Vai ir ērti skolas soli, krēsli? Tiem vajadzētu būt atbilstoši bērnu augumam.
Vai nākas ilgstoši atrasties piespiedu stāvoklī – sēžot, stāvot?
Visi šie faktori attiecas arī uz pieaugušo stājas veidošanos.

Muskuļu masa un spēks
Lai bērns spētu nest somu uz skolu, jābūt attīstītiem arī muskuļiem. Vēl jo labāk, ja muskuļi ir spēcīgi, labi trenēti.
Tātad vingrošana, pilnvērtīgs uzturs (uzņemot olbaltumvielas, ogļhidrātus, taukus), vitamīni u.t.t.
Ja ir nepietiekams muskuļu spēks un nepilnvērtīgs uzturs, smago somu nesot, balstoties asimetriski, t.i., ar nepareizu svara sadalījumu uz pēdām, mugurkaulājs tiks pārslogots, jostas daļas muskuļi pārslogosies, asinsrite kājās pasliktināsies… Būs diskomforts, sāpes, agrīni iegūta spondiloze, diska trūce, koksartroze (deformācija gūžas locītavā) u.t.t.
Lūk, kādas un vēl citas veselības problēmas var rasties bērniem un jauniešiem.
Turpmākais ārstēšanās process, finansiālie  izdevumi – vai , cik daudz rūpju…

Vingrot – obligāti nepieciešams! Tā ir aksioma
Koriģējošo vingrošanu var iemācīties kopā ar speciālistu. Tad, kad māksla pareizi vingrot ir apgūta, var vingrot  mājās. Bezmaksas un ērti – nekur nav jāiet.
Cik bieži vingrot? Tas ir ļoti individuāli. Ja kāds saka, ka vingrot vienu reizi nedēļā ir pilnīgi bezjēdzīgi – tam es negribētu piekrist. Viss atkarīgs no iespējām, vēlmēm, varēšanas. Droši vien divas reizes nedēļā vingrot dažam būs varoņdarbs.

Īstenībā –  pildot vingrojumus pareizi, ar vidējas intensitātes slodzi, pietiekami garā nodarbībā rezultāts būs! Ja visi augstāk minētie faktori tiks ievēroti, stāja veidosies un tiks nostiprināta.
Vingrošana ne tikai veido labu stāju, tā veido arī mūsu raksturu un gribasspēku.

Mans vēlējums: vingrosim paši   un mācīsim to saviem bērniem!

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+