NEDĒĻAS FILMA: Izdzīvo tikai mīlētāji 1

Gandrīz pirms gada izrādīta Kannās, kur Džima Džārmuša jaunākā filma “Izdzīvo tikai mīlētāji” kandidēja uz “Zelta palmas zaru”, un ik pa laikam iemesta, bet uzreiz arī izsvītrota no Latvijas kinoteātru tuvākās nākotnes repertuāra, beidzot uz ekrāniem nonākusi izcila amerikāņu kinoautora vampīrfilma, kas lieliskas lomas piespēlējusi oskarotajai Tildai Svintonei un par britu seksdievu atzītajam Tomam Hidlestonam.

Reklāma
Reklāma
Notriektā tautumeita 6
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 30
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Lasīt citas ziņas

Acīmredzot visu bālģīmju, pusaudžu elku un pašpasludināto varoņu vampīru gūzma pēdējo gadu kino un televīzijā bijusi tik bezkaunīgi pārsātināta un skatītāju makus tīroša, ka šai tēmai, kas kino nudien nav jauna, pievērsies arī amerikāņu neatkarīgā kino autors Džims Džārmušs, piedāvājot savu versiju par asinssūcējiem un izdarot to tik eleganti, ka filma bez jebkādiem jautājumiem ideāli iegūla gan Kannu, gan Toronto kinofestivālu konkursa programmās. Turklāt, lai kultūrmantojuma uzslāņojums būtu vēl izteiktāks un simboliskāks, savas filmas “Izdzīvo tikai mīlētāji” galvenos varoņus Džārmušs nodēvējis par Ādamu un Ievu, tā ļaujot vilkt paralēles, ka jau Bībeles pirmie cilvēki bijuši kāri uz asintiņām.

Ādams ir dzīvē sen vīlies mūziķis pesimists, kurš jau gadiem neiziet no mājas. Viņa pasaule sastāv no mūzikas un dažādiem mūzikas instrumentiem, atmiņām un obligātas komunikācijas ar puisi, kas par krietnu samaksu viņu apgādā ar sadzīvei – un ne tikai – nepieciešamām lietām. Savukārt Ieva māk baudīt dzīvi – to viņa vienmēr mācējusi, bet, kad viņa telefona klausules otrā galā izdzird Ādama depresīvo balsi, sieviete mudīgi sakrāmē mantas un no gaismas pielietās, krāsainās Marokas dodas uz pelēkmelno, cilvēku pamesto Detroitu, lai ne vien ļautos mīļotā skavām, bet arī pieredzētu traģēdiju, kurai bijušas līdzinieces arī pirms vairākiem desmitiem gadu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Gadiem meklējis finansējumu, kura iegūšanu ilgi nenodrošināja filmas paredzama narācija un pie štampiem pieradinātu skatītāju primitīvāko maņu apmierināšana, Džims Džārmušs var priecāties, ka nekļuva neuzticīgs sev un sekoja idejai, kas jau ilgi bija urdījusi viņa prātu. Un pareizi vien darīja, jo ne tikai Džārmuša ilggadējie pielūdzēji ir sajūsmā – šis netradicionālais mīlasstāsts un tā atklāšana režisora fanu rindās iekļāvis daudzus jauniņos, kuri tur nonākuši, iespējams, arī pateicoties vampīru tēmai un, kas zina, varbūt meklēja ko tik primitīvu kā “Krēsla”. Par laimi, neko primitīvu Džārmušs nepiedāvā, bet ilgi neaizmirstamas dzīres acīm un ausīm, un prātam gan, divu stundu laikā izvirpinādams elegantu attiecību stāstu, kura sižetiskie, skaniskie un vizuālie elementi dozēti tik precīzi, ka ne viens vien šo poētisko kinolenti nodēvējis par labāko, ko Džārmušs pēdējos gados radījis, ja par atskaites punktu kalpo stilizētais melnbaltais vesterns “Mironis” ar Džoniju Depu galvenajā lomā.

UZZIŅA:


“Izdzīvo tikai mīlētāji”/ “Only Lovers Left Alive”

ASV, Lielbritānija, Francija, Vācija, Kipra, 2013.

Lomās: Toms Hidlestons, Tilda Svintone, Mia Vasikovska, Antons Jelčins, Džons Hērts, Džefrijs Raits

Režisors: Džims Džārmušs

No 4. aprīļa “Kino Citadele”, “Splendid Palace”

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.