Mobilā versija
-0.1°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
30. oktobris, 2013
Drukāt

Dzelzceļa modelisms – rosīgs dzīvesveids


Foto - Valdis SemjonovsFoto - Valdis Semjonovs

Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejā kopš vakardienas svilpj un dūmo tvaika lokomotīves, tiek būvētas jaunas stacijas, likti sliežu ceļi un formēti vilcienu sastāvi.

Tiesa gan, samazinātā mērogā, tomēr ļoti līdzīgi īstajiem sastāviem, un tas aizrauj apmeklētājus. Muzejs skolēnu brīvlaikā nodots dzelzceļa modelistiem, kas ar savu vaļasprieku iepazīstina apmeklētājus. Dzelzceļa modeļu izstāde “Liliputija 2013” muzejā notiks līdz 3. novembrim.

“Dzelzceļa modelisms ir dzīvesveids. Pasaulē tas ir ļoti attīstīts, tāpēc arī mēs ar demonstrējumiem, lekcijām par modelisma vēsturi, par to, kā sākt būvēt modeli un veidot dzelzceļa apkārtni, rādām Latvijas dzelzceļu un cenšamies ieinteresēt cilvēkus, tostarp arī bērnus un jauniešus,” teic muzeja direktore Ieva Pētersone. Viņa vakar vadīja radošo darbnīcu jauniešiem, kas veidoja dažādu būvju un staciju apkārtnes maketus.

Astoņpadsmitgadīgais Artūrs Buharins ar dzelzceļa modelismu nodarbojas piecus gadus. Viņš ir izveidojis divus modeļus, vienu no tiem – kravas vagonu – kāds uzņēmums jau ražo sērijveidā un laidis pārdošanā. “Tas ir mans roku darbs, kas prasīja divus trīs mēnešus,” par pirmo reizi šajā izstādē rādīto vagonu saka jaunietis.

Izstādē uzmanību piesaista “Latvijas dzelzceļa” lokomotīves vadītāja Sergeja Tretjakova izveidotās Tirzas un Dzērbenes stacijas oriģinālie maketi, protams, ar sliežu pievedceļiem, lokomotīvēm un vagoniem. Sergejs atklāj, ka arhīvā meklējis sliežu plānojumu, lai mazākā mērogā varētu izveidot modeli. Interesanti, ka PSRS laikā Tirzā atradās raķešu bāze. “Kāpēc es veidoju modeļu kolekciju, kurā patlaban ir 100 modeļi, un nodarbojos ar modelismu? Tāpēc, ka man patīk dzelzceļš. Ar modelismu nodarbojos desmit gadus, kopš sāku pelnīt naudu. Vairākas reizes nedēļā Latvijas Dzelzceļnieku biedrība jauniešiem nodarbībām piešķir telpas,” stāsta S. Tretjakovs.

Piebildīšu, ka dzelzceļa modelisms nav lēts vaļasprieks. Vislētākā dzelzceļa lokomotīves modeļa pirkums maksās vismaz 105 latus. Modelisti uzsver – atšķirībā no, piemēram, automašīnu modeļiem viņu mazie spēkrati ir ar īstiem dzinējiem un darbojas uz sliežu ceļiem. Tāpat svarīgi dzelzceļa modelismā ievērot starptautiski noteiktos mērogus.

Aigaram Kļaviņam dzelzceļa modelisms ir vienlaikus vaļasprieks un uzņēmējdarbība. Viņa uzņēmums i/k “Mēroga modeļi” ražo un pārdod dažādus modeļus. “Latvijā ar šo uzņēmējdarbību nodarbojas 4 – 5 uzņēmumi, un mēs tos pārstāvam. Gandrīz viss mūsu izstrādājumu tirgus ir citās valstīs. Mums vēl daudz jāmācās, un tas arī ir saprotami, jo, piemēram, Vācijā dzelzceļa modelismam ir vairāk nekā 100 gadu ilgas tradīcijas,” tā A. Kļaviņš. Viņš piebilst – dzelzceļa modeļu tirgus specifika esot ražot unikālus, nekur citviet neizgatavotus modeļus. Uzņēmējs rosina jauniešus pievērsties šim vaļaspriekam, kas attīsta praktiskās iemaņas, domāšanu un paplašina redzesloku. Latvijā ražoto un individuāli gatavoto dzelzceļa modeļu popularizēšana vienlaikus ir arī Latvijas vārda nešana pasaulē.

Modelisti izstādē piedāvā arī darbībā aplūkot vienu no pirmajiem PSRS dzelzceļa modeļiem, tāpat var vērot, kā pa sliežu ceļu traucas no lego klucīšiem gatavots vilciena sastāvs. Privātmāju īpašniekus, visticamāk, ieinteresēs dārzā uzstādāms miniatūrs sliežu ceļš un pa to kursējošs vilciena sastāvs mērogā 1:22,5. Var aplūkot arī čemodāniņā pārnēsājamu modeli.

Viens no Dzelzceļa vēstures muzeja eksponātiem ir Latvijas modelistu pirms daudziem gadiem izveidotā Līvbērzes stacija. Latvijas Dzelzceļa vēstures muzeja vecākais kurators Toms Altbergs uzsver dzelzceļa modelisma saistību ar izklaides industriju. Dzelzceļa modelisti ir arī izveidojuši starptautisku organizāciju MOROP. Latvijā ar dzelzceļu modelismu entuziasti nodarbojas aptuveni 30 gadus, tomēr, kā teic T. Altbergs, šī nozare atrodas izaugsmes sākuma posmā. “Latvijas dzelzceļa vēstures muzejs ar izstāžu dzelzceļa modelisma pasākuma rīkošanu vēlas rosināt šīs nozares izaugsmi,” tā T. Altbergs.

Ar dzelzceļa modelismu aizrāvušies daudzi visā pasaulē zināmi cilvēki, tostarp ASV bijušais prezidents Ronalds Reigans un dziedātājs Elviss Preslijs. Latvijā ar šo vaļasprieku aizņemts ir vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Edmunds Sprūdžs, kuru arī gaida izstādē.

 

Latvijas Dzelzceļa vēstures muzejs


Rīgā, Uzvaras bulvārī 2a,

darba laiks O., T., Pk., S. 10 – 17, C. 10 – 20. Slēgts Sv., P.

tālruņi 67232849, 67232511,

e-pasts: muzejs@ldz.lv vai ldzmuz@latnet.lv,

mājas vietne: www.railwaymuseum.lv

 

Publikācija tapusi sadarbībā ar VAS “Latvijas dzelzceļš”

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+