Foto no Latvijas Valsts kinofotofonodokumentu arhīva

Dzintara dziesmas vēsturē: “Kā caur pelniem” – disko ritmi “Mikrofona” aptaujā 4

Gunārs Jākobsons, “Mikrofona” aptaujas idejas autors un vadītājs, rubrikas “Dzintara dziesmas vēsturē” autors Latvijas Radio 2.

Reklāma
Reklāma
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Lasīt citas ziņas

1978.gadu “Mikrofona” aptaujā var uzskatīt par nozīmīga pavērsiena laiku. Togad pēdējo reizi koncerts notika Filharmonijā, lai pēc tam pārceltos uz Rīgas Sporta pili, un tas bija pirmais koncerts, kurā sāka skanēt disko ritmi. Pirmo vietu ieguva “Modo” ar dziesmu “Tai pilsētā” ar Aijas Kukules un Mirdzas Zīveres līdzdalību. Savukārt ceturtajā vietā palika viena no tā laika skaistākajām melodijām – “Kā caur pelniem”. Dziesmu uzrakstīja Raimonds Pauls, iekļaujot populārās dzejnieces Ārijas Elksnes vārdus. Dziesmu izpildīja tolaik pavisam jauniņā Aija Kukule. Viņa 19 gadu vecumā pēc Paula uzaicinājuma bija kļuvusi par grupas “Modo” dalībnieci.

Aija nākusi no Latgales puses, mācījusies Atašienā, Rēzeknē un daudz dziedājusi dažādos konkursos, grupās un koros. Tad viņa piedalījās konkursā Rīgas Sporta manēžā, kur viņu ievēroja Pauls un uzaicināja uz “Modo”. Tā tas viss sācies. Aijas debija solo mākslinieces statusā notika pēc dažiem gadiem, kad “Modo” ierakstīja albumu “Naktsputni”, kurā ir gan kopā ar Mirdzu Zīveri, gan Pārslu Gebhardi dziedātās dziesmas, gan arī Kukules solo dziesmas – “Naktsputni”, “Kā svece deg” un “Kā caur pelniem”.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Modo” viņa darbojās 3-4 gadus līdz 1979.gadā kļuva par Latvijas televīzijas un radio estrādes un vieglās mūzikas orķestra solisti. Tolaik tapa daudz ierakstu, un Aija turpināja izglītību mūzikas laukā. Šobrīd viņa savas zināšanas nodot tālāk jaunajai paaudzei bērnu muzikālās audzināšanas studijā “Omnes”.

Atceros, ka toreiz, kad viņa strādāja radio, mums ar Raimondu Paulu darba istabas bija blakus trešajā stāvā. Rīta pusē pie viņa bieži vien uz mēģinājumiem nāca solisti, tostarp Aija Kukule. Tajās dienās man bija jāņem muzikālā pauze vai jāiet uz kafejnīcu dzert kafiju, jo pastrādāt nebija iespējams. Skaņa plūda cauri sienai un traucēja. Toties, klausoties šos mēģinājumus, es kļuvu mazliet muzikālāks.

90.gadu sākumā Filharmonijas kolektīva ansamblis beidza pastāvēt, un Aijas aktīvā koncertdarbība beidzās ar meitas Ances piedzimšanu 1991.gadā. Tā viņa pamazām atgāja no šiem koncertiem, kļuva atturīgāka un uz skatuves vairs nekāpa. Atceros, kad Lia Guļevska organizēja “Mikrofona” 40.dzimšanas dienas atceres sarīkojumu Mazajā ģildē, tad mēģināja viņu pierunāt, lai atnāk uz šo sarīkojumu un atceras vecās dienas. Viņa atbildēja – kas bijis, tas pagājis, un uz sarīkojumu nākt atteicās.

Šodien tautā iemīļotākās dziesmas turpina apkopot “Amigo Dzintara dziesmu” aptauja, kas ik mēnesi noskaidro populārākās melodijas. Par novembra populārākajām dziesmām kļuvušas grupas “Sestā Jūdze” izpildītā “Pieci soļi, nedēļa vai mūžs”, un “bet bet” dziedātā “Mazs cinītis”. Abas mēneša labākās dziesmas pievienojas divām labākajām augusta, septembra un oktobra finālistēm, kas pavasarī cīnīsies par gada iemīļotākās dziesmas titulu.