Publicitātes grafiks

E-pasta dati jāsargā rūpīgāk – mēstules abonē paši lietotāji 0

Lai arī elektroniskā pasta lietotāji aizvien vairāk uztraucas par pieaugošo mēstuļu skaitu, jaunākās “Inbox Polls” aptaujas dati liecina, ka lielāko daļu spama abonējuši paši lietotāji, portālam “LA.lv” pastāstīja aptaujas veicēji.

Reklāma
Reklāma

 

Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 43
TV24
“Viņi ir gatavi uz visādām neģēlībām.” Kas mudinātu Putinu pieņemt lēmumu uzbrukt NATO?
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
Lasīt citas ziņas

97% e-pasta lietotāju atzīst, ka ir pierakstījušies vienas vai vairāku kompāniju izsūtītām ziņām, bet katrs ceturtais saņem e-jaunumus no vairāk nekā sešām. Interesanti, ka latvieši bijuši naskāki uz pierakstīšanos dažādu uzņēmumu ziņām nekā krieviski runājošie. Teju puse respondentu tāpat atzīst, ka e-jaunumus, kuriem iepriekš pieteikušies, atstāj nelasītus vai uzreiz izdzēš.

Informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijas “CERT.LV” pārstāve Līga Besere skaidro, ka nevēlamo e-pastu apjomu mūsu pastkastītes varam samazināt, ja rūpīgāk izvērtēsim, kam dodam un ar kādu nolūku publicējam savu elektroniskā pasta adresi.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Viens no lietotāju ieradumiem ir reģistrēt savu e-pastu dažādās tīmekļa vietnēs, kas to prasa bezmaksas piekļuves iegūšanai, kā arī dažādās izlozēs un loterijās, kā dēļ pēc tam tiek “piemēslota pastkastīte”,” stāsta Besere. Tāpat “CERT.lv” pārstāve rosina pievērst uzmanību, vai, pierakstoties kādas kompānijas lojalitātes programmai, nav atzīmēts lauciņš jaunumu saņemšanai no trešajām pusēm, piemēram, no lidsabiedrības partneriem, ja vien nav vēlēšanās šādu informāciju saņemt. “Bieži vien lauciņš jau atzīmēts un, lai atteiktos no jaunumiem, pašam šī atzīme ir jānoņem nost, taču lietotāji nereti to nemaz neievēro,” piebilda Besere.

Tomēr aptaujātie nenoliedz, ka tieši dažādi epastā saņemti jaunumi un piedāvājumi nereti ir palīdzējuši izdevīgāk iegādāties kādu preci vai pakalpojumu. Pēdējā pusgada laikā katrs piektais aptaujas dalībnieks elektroniski ir saņēmis vismaz divus līdz četrus izdevīgus piedāvājumus, kurus arī izmantojis, bet 15% aptaujāto izmantojuši vairāk nekā piecus lietderīgus piedāvājumus.

Turklāt e-pasta lietotāji saņem ļoti nelielu daļu no kopējā spama apjoma. SIA “Inbokss” Tehniskais direktors Andrejs Čelnovs informēja, ka portāla “Inbox.lv” serveru filtri ik dienas aiztur 95-97% dažādu spama vēstuļu, kuru saņemšanai lietotāji nav pierakstījušies, tostarp arī krāpnieciskas vēstules.

“Informācijas pārbagātības dēļ e-pastu lietotāji kā spamu drīzāk uztver visas liekās ziņas neatkarīgi no tā, kas ir sūtītājs – kompānija, kolēģis vai draugs. Ja epasts konkrētajā brīdī nav vajadzīgs vai arī nav laika iedziļināties, lietotāja izpratnē tas bieži vien kļūst par spamu. Ne velti tikai 17% aptaujas dalībnieku atzīst, ka rūpīgi iepazīstas ar visu vai lielāko daļu epastā saņemto informāciju,” tā Čelnovs.

“CERT.LV” sadarbībā ar “Inbox.lv” uztur Latvijas mēstuļotāju melno sarakstu (LMMS). Melnā saraksta mērķis ir bloķēt e-pastu izsūtīšanu un saņemšanu no tām Latvijā esošajām IP adresēm, no kurām tiek sūtīts liels nepieprasīto e-pasta vēstuļu apjoms. Visi ieinteresētie e-pasta pakalpojumu sniedzēji var izmantot “Inbox.lv” un CERT.LV uzturēto Latvijas mēstuļotāju melno sarakstu, lai bloķētu mēstuļu sūtītājus Latvijā (plašāka informācija par LMMS pieejama http://blw.cert.lv/). CERT.LV darbojas kopš 2011.gada 1.februāra saskaņā ar Informācijas tehnoloģiju drošības likumu un ir atbildīga par informācijas tehnoloģiju drošības veicināšanu Latvijā. CERT.LV uzdevumus izpilda Latvijas Republikas Aizsardzības ministrijas pakļautībā.

Reklāma
Reklāma

 Uzņēmuma SIA “Inbox” ar virtuālo rīku “Inbox Polls” veiktajā pētījumā aptaujāti vairāk nekā 1800 interneta lietotāju 2013.gada augustā. Iegūtie dati reprezentatīvi attiecībā uz visiem Latvijas interneta lietotājiem.