Mobilā versija
-2.6°C
Evija, Raita, Jogita
Sestdiena, 3. decembris, 2016
15. decembris, 2014
Drukāt

Eiropas kino uzmirdz Rīgā (2)

Foto-Karīna MiezājaFoto-Karīna Miezāja

Naktī uz svētdienu Rīgā, Latvijas Nacionālajā operā, tika pasniegtas Eiropas Kinoakadēmijas balvas (EKA) 21 nominācijā. Uz balvas saņemšanu bija pulcējusies absolūti lielākā daļa laureātu, kaut gan, kā aizrādīja EKA valdes priekšsēdētāja Agneška Holande, kinoļaudis mēdz būt iesaistīti vienlaikus vairākos projektos, kurus producenti nevēlas uz vairākām dienām pārtraukt apbalvošanas ceremonijas dēļ.

Sestdienas vakarā, vērojot Eiropas Kinoakadēmijas (EKA) balvu pasniegšanas ceremoniju, prātā nāca vairākas domas vienlaikus. Pirmā – savulaik izveidota kā pretsvars amerikāņu “Oskaram”, tā arī 27 pastāvēšanas gados saglabājusi patīkamu nepiespiestību un ievērojami brīvāku gaisotni gan tērpu izvēlē, gan vakara norisē. Jāatzīst – lielākā daļa Eiropas kinozvaigžņu, pārnestas no EKA sarkanā celiņa uz tā līdzinieku ASV, sajustos ne pārāk smalki apģērbtas. Kaut gan ielūgumos bija skaidri norādīts “black tie”, uz sarkanā paklāja – īpaši dāmām – varēja vērot daudz vairāk neformālu tērpu, arī bikškostīmu, nekā smokingu un garo vakarkleitu vai kaut kokteiļkleitu.

Otrkārt, kad skatītāju priekšā iznāk Holivudas zvaigznes, nevienam nerodas jautājums par viņu identitāti. Bet šeit vairāki EKA balvu pasniedzēji it kā atvainojās, it kā paskaidroja, ka savā zemē viņi gan ir “zvaigžņoti”, bet, saprotams, citviet gluži nepazīstami. Kādā sarkanā paklāja intervijā šo aspektu uzsvēra pat pazīstamā Nīderlandes aktrise Silvija Huksa, sakot, ka tieši no Eiropas filmām varam gūt priekšstatu par to, kā dzīvo cilvēki citās valstīs, un ka tieši tādēļ EKA balva ir tik svarīga.

Un tad nu patiesi rodas jautājums, kādēļ Latvijas sabiedriskajā televīzijā mēs regulāri esam vērojuši “Oskara” pasniegšanas ceremonijas, bet Eiropas kinobalvu pasniegšana līdz šim ar dažiem izņēmumiem apieta? Un labi, protams, ka decembrī ieviesta “360TV”, bet vai tomēr latviešu skatītāji nebūtu pelnījuši pastāvīgu – kaut nepilnas dienas – kultūras kanālu, kurā varētu skatīt arī Eiropā uzņemtās filmas un pirms vai pēc tās saņemt profesionālu komentāru?

Taču citādi vakars aicināja uz pašironisku, atbrīvotu izklaidi, nevis stīvi godinošām svinībām, un šo gaisotni īpaši veicināja vakara vadītājs Tomass Hermans, kurš sevi pieteica kā “atklāti geju, Vācijas komiķi”, pajokojot, ka ir priecīgs uzstāties šajā Latvijas un Krievijas robežas pusē, jo otrpus robežas par savu orientāciju viegli varētu nokļūt cietumā, un kādā epizodē iznēsājot zālē sēdošajiem dzērienus un izsūtot meklēšanas brigādi pēc EKA valdes priekšsēdētājas Agneškas Holandas pieprasītās poļu vodkas, kā arī uzstājoties ar ekscentrisku deju numuru rozā getrās.

Arī laureāti lielākoties neaizrāvās ar patētiskām runām, tomēr bija redzams, ka EKA balvas saņemšana ir nozīmīgs notikums. Sevišķi balvas “Eiropas īsfilma 2014” saņēmēja, Serbijā dzimusī un Londonā strādājošā režisore Una Gunžaka uz skatuves nespēja novaldīt emocijas, bet Polijas režisors Pāvels Pavļikovskis, kura filma “Ida” saņēma piecas balvas, tostarp nozīmīgāko “Eiropas filma 2014”, par katru balvu izskatījās arvien pārsteigtāks. Vēlāk preses konferencē uz jautājumu, kura no balvām viņu pārsteigusi īpaši, Pavļikovskis atzina, ka tā bijusi Skatītāju simpātiju balva, jo viņš necenšoties skatītājiem izpatikt, un diezin vai šādu filmu, turklāt vēl savā, kā pats to apzīmēja, “egomaniakālajā manierē”, viņam būtu ticis ļauts uzņemt ASV. “Eiropā, man šķiet, kinorežisoram ir daudz lielāka brīvība,” piebilda režisors.

Uzziņa

27. Eiropas Kinoakadēmijas balvas laureāti

* EIROPAS FILMA 2014: “Ida” (Polija/Dānija, režisors Pāvels Pavļikovskis).

* EIROPAS KOMĒDIJA 2014: “Mafija nogalina tikai vasarā” (Itālija, režisors Pjērfrančesko Diliberto).

* EIROPAS REŽISORS 2014: Pāvels Pavļikovskis (“Ida”).

* EIROPAS AKTRISE 2014: Mariona Kotijāra (“Divas dienas, viena nakts”).

* EIROPAS AKTIERIS 2014: Timotijs Spols (“Misters Tērners”).

* EIROPAS SCENĀRIJS 2014: Pāvels Pavļikovskis un Rebeka Lenkeviča (“Ida”).

* EIROPAS OPERATORS “Prix CARLO DI PALMA 2014”: Lukšs Žals un Rišards Lenčevskis (“Ida”).

* EIROPAS FILMU MĀKSLINIEKS 2014: Klauss Rūdolfs Amlers (“Tumšā ieleja”).

* EIROPAS KOSTĪMU MĀKSLINIEKS 2014: Nataša Kērtisa-Nosa (“Tumšā ieleja”).

* EIROPAS MONTĀŽAS REŽISORS 2014: Žistīne Raita (“Loke”).

* EIROPAS KOMPONISTS 2014: Mika Levi (“Manā ādā”).

* EIROPAS ATKLĀJUMS: Miroslavs Slabošpitskis (“Cilts”).

* EIROPAS DOKUMENTĀLĀ FILMA 2014: Marks Bauders (“Master of the Universe”).

* EIROPAS ANIMĒTĀ PILNMETRĀŽAS FILMA 2014: Alesandro Raks (“The Art of Happiness”).

* EIROPAS ĪSFILMA 2014: Una Gunžaka (“The Chicken”).

* EIROPAS FILMU SKAŅU REŽISORS 2014: Joahims Sandstrēms (“Starred Up”).

* EIROPIEŠU SASNIEGUMI PASAULES KINOMĀKSLĀ 2014: Stīvs Makvīns.

* BALVA PAR MŪŽA IEGULDĪJUMU 2014: Anjēze Varda.

* EIROPAS KOPPRODUKCIJAS BALVA “Prix EURIMAGES” 2014: Eds Gvinejs.

* PEOPLE’S CHOICE AWARDS 2014: “Ida”.

Pievienot komentāru

Komentāri (2)

  1. Savādi ,ka jokdaris vācietis teic Rīgu par senu , bet Ikstena ik pa brīdim elso- vai mēs spējam iedomāties , ka pie mums lūk šis notiek. Kaut kāds mazvērtības komplekss Ogrē ? Čivle uz sarkanā paklāja !!!, LTV kameras arī ik pa brīdim to iemūžina. Ja rādītu Hermani … Jāiztiek ar Čiuli

  2. Vadītājs gejs, zila gaisma. Liekas kārtējais praida sagatavošanas pasākums.

Draugiem Facebook Twitter Google+