Eksperti: Vājas skolas kaitē ASV nacionālajai drošībai 0

ASV valsts skolu nespēja sagatavot jauniešus globalizētajai pasaulei pazemina Savienoto Valstu nacionālo drošību, teikts publiskotajā ekspertu grupas ziņojumā.

Reklāma
Reklāma
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Lasīt citas ziņas

121 lappusi garajā ziņojumā, kuru sastādījusi Ņujorkas Starptautisko attiecību padome (CFR), secināts, ka nācijas drošības un labklājības nodrošināšanai ar armiju vairs nepietiek. “Nacionālā drošība šodien ir cieši saistīta ar cilvēku kapitālu, un valsts cilvēku kapitāls ir tik stiprs vai vājš, cik tās skolas,” teikts ziņojumā, kuram dots nosaukums “ASV izglītības reforma un nacionālā drošība”.  Tajā secināts, ka kopumā “pārāk daudz skolu” nespēj sagatavot savus skolēnus konkurencei strauji mainīgajā globālajā ekonomikā vai pat nespēj sagatavot “pietiekami kvalificētu militāro spēku vai darbaspēku”.

“Ir svarīgi, lai bērni Savienotajās Valstīs būtu sagatavoti nākotnei globalizētā pasaulē,” norādīja CFR grupas līdzpriekšsēdētāja bijusī ASV valsts sekretāre Kondolīza Raisa un Ņujorkas valsts skolu vadītājs Džoels Klains. “Viņiem jāapgūst pamata lasīšanas, rakstīšanas, matemātikas un zinātnes prasmes, jāapgūst svešvalodas, jāmācās par pasauli un – svarīgākais – jāizprot Amerikas galvenās institūcijas un vērtības, lai tiktu iesaistīti sabiedrībā un starptautiskajā sistēmā,” norādīja Raisa un Klains.

CITI ŠOBRĪD LASA

Liela daļa amerikāņu piekrīt viedoklim, ka ASV izglītības standarti ir noslīdējuši zem citu valstu, galvenokārt Āzijas, standartiem. Tomēr prezidenta priekšvēlēšanu debatēs izglītības jautājums pirmajās rindās vēl nav izvirzījies. Atsaucoties uz 2009. gadā pasaules mērogā veikto skolēnu zināšanu salīdzinošo novērtējumu, pētījumā norādīts, ka 15 gadus vecs amerikānis lasīšanas ziņā ierindojas 14. vietā industrializēto valstu vidū. Attiecībā uz zināšanām zinātnē un matemātikā 15 gadīgs amerikānis noslīdējis vēl zemāk, proti, uz 17. un 25. vietu. Katrs ceturtais amerikānis nepabeidz vidusskolu četros gados un tikai 43 procenti no studēt gribētājiem atbilst koledžu noteiktajiem standartiem. Aptuveni 80 procenti skolēnu nezin nevienu svešvalodu, norādīts ziņojumā. Tajā ieteikts izlīdzināt atšķirības ASV pavalstu mācību programmās un objektīvāk izdalīt skolu resursus.

Ziņojumā arī ieteikts izveidot “nacionālas drošības sagatavotības auditu”, lai sauktu skolas un politiķus pie atbildības par rezultātiem un vairotu sabiedrības zināšanas šajos jautājumos.