Foto – LETA

Eksperts: Atteikšanās no jaunu vilcienu iepirkšanas nav tālredzīgs solis 0

Pilnīga atteikšanās no jaunu pasažieru vilcienu iepirkšanas nav tālredzīgs solis, jo bez moderna un kvalitatīva pakalpojuma pasažieru pārvadāšana pa dzelzceļu var arī “izbeigties dabiskā veidā”, biznesa portālam “Nozare.lv” atzina aviācijas Baltijas jūras reģiona valstu starpvaldību sadarbības sekretariāta telpiskās plānošanas un attīstības jautājumos vadītājs, ekonomists Tālis Linkaits.

Reklāma
Reklāma
“Zaļais kurss jau tepat pie sliekšņa,” plāno aizliegt malkas, brikešu un granulu apkuri 69
Māte ar šausmām atklāj, ka jaundzimušais bērns, par kuru viņa rūpējās slimnīcā, nav viņas bērns 19
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 vārdu īpašniekus, kuri kā magnēti pievelk pretējā dzimuma pārstāvjus 27
Lasīt citas ziņas

“Redzam, ka AS “Pasažieru vilciens” ir slikts finansiālais stāvoklis, un to uzlabot bez kvalitatīva lēciena un labāka iedāvājuma pasažieriem nav iespējams,” skaidroja Linkaits.

Satiksmes ministrijas ierosinājums pārdalīt jauno vilcienu iepirkumam paredzēto naudu citiem transporta nozares projektiem nerisināšot pasažieru pārvadājumu uzlabošanas problēmas pa dzelzceļu pēc būtības.

CITI ŠOBRĪD LASA

“Es ceru, ka risinājums tiks rasts jaunu vilcienu iepirkumam vai iznomāšanai, jo, ja tas netiks izdarīts, tad ir sagaidāms, ka kaimiņi – lietuvieši vai igauņi – ienāks Latvijā kā pārvadātāji, jo viņiem ir jaunie sastāvi un viņiem ir vairāk kapacitātes nekā vajadzīgs viņu valstīm,” prognozēja eksperts.

“Sagaidīsim to, ka pa Latvijas sliedēm brauks Lietuvas vai Igaunijas vilcieni. Ar savām rokām iznīcinām Latvijas pārvadātāju,” skeptisks ir Linkaits.

Viņš uzsver, ka būtu labi, ja daļu no ES līdzekļiem vēl šajā plānošanas periodā varētu izmantot jauno vilcienu iepirkšanai. Iepirkt varētu mazākā skaitā, jo iepriekšējais iepirkums, pēc Linkaiša domām, bija par lielu.

“Tas nebija reālistisks un bija plānots trekno gadu iespaidā, taču maza apjoma iepirkums būtu lietderīgs,” uzsvēra eksperts.

Satiksmes nozarē jebkuras investīcijas tiekot gaidītas un esot labi, ka Kohēzijas fonda 100 miljoni latu paliktu transporta nozarē un tiktu izmatoti infrastruktūras sakārtošanā. Linkaits uzskata, ka pāri palikušos līdzekļus varētu novirzīt ceļu sakārtošanā, “ja līdzekļi tiek racionāli izmantoti”.

Kā ziņots, valdības sēdē šodien tiks skatīts jautājums par Kohēzijas fonda finansējuma pārdali transporta jomā. Satiksmes ministrija pēc neveiksmīgā vilcienu iepirkuma konkursa ieteikusi šos finanšu līdzekļus pārdalīt citiem mērķiem – Austrumu-Rietumu dzelzceļa koridora infrastruktūras attīstībai un “Rail Baltica”, kā arī lidostu infrastruktūras attīstībai un autoceļu tīkla uzlabojumiem.

Reklāma
Reklāma

Vērienīgāko iepirkuma konkursu Latvijā AS “Pasažieru vilciens” (PV) izsludināja 2009.gada decembra sākumā. Jauno 34 elektrovilcienu un septiņu dīzeļvilcienu iepirkuma iegādes kopējās izmaksas tika plānotas 144 miljonu latu apmērā, no kuriem ES fondu finansējums būtu 100 miljoni latu, bet PV līdzfinansējums šī projekta īstenošanai būs 44 miljoni latu. Savukārt otra līguma daļa paredzēja šo vilcienu uzturēšanu 30 gadu periodā. Kopumā līguma vērtība bija 610,76 miljoni eiro (429,24 miljoni latu). Jaunajiem vilcieniem bija jābūt saražotiem līdz 2015.gada augustam.

Šā gada 3.oktobra naktī tika paziņots, ka vienošanās starp PV un spāņu uzņēmumu “Construccionesy Auxiliar de Ferrocarriles S.A” (CAF) par jauno vilcienu iegādi nav panākta.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.