Publicitātes foto

Eksperts: ir vairāki virzieni, kuros iespējama LDz efektivizācija 2

Bijušais Pasažieru vilciena valdes priekšsēdētājs un Kustības par valdes priekšsēdētājs Andulis Židkovs ir pārliecināts, ka VAS Latvijas dzelzceļš (LDz) iespējams veikt efektivizācijas procesu vairākos virzienos. Turklāt, pēc viņa ieskatiem, plānotā dzelzceļa elektrifikācija ir riskantas investīcijas, un šos Eiropas Savienības piešķirtos līdzekļus Latvijas valsts varētu izlietot daudz lietderīgāk un ar lielāku atdevi.

Reklāma
Reklāma
TV24
Šoreiz “šefs” ir pielaidis kolosālu kļūdu. Vai Krievijas elite patiesībā gaida Putina nāvi? 41
RAKSTA REDAKTORS
“Šorīt viņi tur stāvēja vairāk nekā pusstundu, diskusijas bija skaļos toņos” – jautājam instruktoram, kuram no šoferiem šādā situācijā ir priekšroka 3
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Lasīt citas ziņas

Židkovs atgādina, ka LDz ES struktūrfondu finansējumu saņem jau kopš 2001.gada. Pēc viņa aplēsēm, 17 gadu garumā saņemtā finansējuma summa jau tuvojas miljardam eiro. Taču uzņēmuma darbības efektivizēšanos šie piesaistītie līdzekļi, pēc viņa domām, nav devuši. Viņam ir arī lielas šaubas par paredzēto dzelzceļa elektrifikācijas projektu, īpaši tādēļ, ka politiskā situācija nav stabila, turklāt tas atstās iespaidu uz valsts budžetu, kā arī prasīs papildu investīcijas operatoriem.

Viņš atgādina kādu gadījumu, kas noticis laikā, kad bija Pasažieru vilciena valdes priekšsēdētājs. Toreiz nolemts rekonstruēt Torņakalna stacijas peronus, bet tas darīts pēc vecajiem standartiem, lai gan bijuši apstiprināti jau jaunie, kādi izmantoti pēdējā staciju peronu rekonstrukcijas projektā. “Nezinu, kam tik ļoti vajadzēja šos līdzekļus, ātri, ātri tika izlemts un sākta rekonstrukcija, kas jau pēc īsa brīža bija novecojusi,” ES līdzekļu neracionālo izmantojumu LDz raksturo eksperts.

CITI ŠOBRĪD LASA

ES struktūrfondu līdzekļu mērķtiecīga un pamatota izmantošana, pēc viņa ieskatiem, varētu samazināt dzelzceļa infrastruktūras maksu, kuru no nākamā gada plānots palielināt par 7%.

Vēl viens virziens efektivizācijā būtu darbinieku skaita optimizēšana. “Pirms dažiem gadiem Eiropas Dzelzceļa organizācija veica salīdzinājumu, kāds ir strādājošo skaits uz vienu dzelzceļa sliežu kilometru. Ja Eiropā vidēji bija viens, mums bija trīs. Ja ņem vērā, ka pusi no dzelzceļa izmaksām veido darbinieku izmaksas, šī ir vieta, kur efektivizāciju var veikt ļoti nozīmīgi,” pārliecināts Židkovs.

Tāpat efektivizācijas pasākumus, pēc eksperta domām, varētu vērst, izskaužot dažādas starpniekfirmas. “Jautājums par visādām starpnieku firmām, kas mēdz nosmelt krējumu. Tas attiecas uz ritošā sastāva izmantošanu, piegādēm, ceļu remontiem un materiāliem. LDz varētu darīt pa tiešo, bet daudz kas tiek darīts caur starpniekiem, kuri labi nopelna,” norāda Židkovs, taujājot, kādēļ pats LDz nevarētu nopelnīt. “Acīmredzot, kāds ir ieinteresēts, lai tā peļņa kaut kur aiziet,” secina bijušais Pasažieru vilciena vadītājs.

Tāpat, pēc viņa pārliecības, varētu ekonomēt, izmantojot mūsdienīgus tehnoloģiskos procesus. Viņš nenoliedz, ka dzelzceļš prasa savus drošības pasākumus, bet vienlaikus atgādina, ka pasaule iet uz priekšu, tehnoloģiskais process iet uz priekšu, ir jaunas tehnoloģijas, kas ir drošas. “LDz ir stagnātisks, jaunās tehnoloģijas ienāk ļoti lēni, to varētu darīt daudz straujāk un panākt daudz labāku ekonomiju. Tas ir gan attiecībā uz pārvadājumu organizāciju, gan tehnisko apkalpošanu, kur ir attīstītas daudz labākas diagnostikas metodes,” uzsver Židkovs, norādot, ka daudzi tehnoloģiskie procesi LDz joprojām notiek pēc PSRS laikos izstrādātām instrukcijām un tehnoloģijām.

Reklāma
Reklāma

Tāpat efektivizāciju viņš saredz nerentablo un neizmantoto dzelzceļa posmu slēgšanā, kā uz vienu no tiem norādot Liepājas pasažieru vilciena maršrutu, kurā divas reizes nedēļā pārvadā ap 50 pasažieru, kurus varētu aizvest divos autobusos, kuru izmaksas ir desmit reizes zemākas. Taču tā, pēc Židkova sacītā, ir Satiksmes ministrijas kompetence un lēmums jāpieņem valstiski.

Tāpat viņš LDz darbības efektivizēšanu saskata aktīvākā darbībā tranzīta kravu papildus apjomu piesaistē un samazinājuma aizstāšanā. “No LDz vadības puses jābūt daudz stingrākām prasībām, nav dzirdēti izcili sasniegumi šajā jomā. Ja piesaistītu vairāk kravas, izmaksas uz vienu kilometru būtu mazākas,” atgādina Židkovs.

Kā vienu no efektivizācijas virzieniem bijušais Pasažieru vilciena valdes priekšsēdētājs saskata atteikšanos no politiskajiem ielikteņiem LDz vadošajos amatos. “Vai tiešām LDz nav pelnījis profesionālu menedžmentu?” retoriski vaicā eksperts.

Pēc viņa ieskatiem, LDz arī nelietderīgi izlieto resursus, iesaistoties dažādu tranzīta nozares grupējumu cīņās. “Šķēršļu likšana operatoru darbībai neveicina uzņēmuma attīstību un efektīvu darbošanos,” pārliecināts Židkovs. Turklāt viena grupējuma ierobežošana nekādā veidā neveicina veselīgu konkurenci un kravu piesaisti, atgādina eksperts.

Viņš ir pārliecināts, ka sperot atbilstošus soļus efektivizācijas virzienā, LDz varētu kļūt par plaukstošu uzņēmumu un reāli sasniegt tos mērķus, kuri pagaidām tikai uzlikti uz papīra un darbojas deklaratīvi.