Mobilā versija
+3.5°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
6. marts, 2012
Drukāt

Eļļošana locītavām

ellosana964

Izvēloties fiziskās aktivitātes, vispirms jānovērtē sava varēšana, citādi ar labām iecerēm bruģētais ceļš var aizvest gluži pretējā virzienā!

 

Pats sev plāno

Cilvēkiem, kuri veic fizisku darbu, lielākoties ir nesabalansēta, vienveidīga slodze, kas kaitē locītavām. Situāciju var labot, ik pa laikam mainot ķermeņa pozas un nodarbes. Arī smagumus jāprot pareizi celt un pārvietot – labāk nest divas nelielas nastas nekā vienu lielu un izmantot palīgierīces, kas atvieglo darbu. Periodiski arī jāatpūšas un jāpavingro.

Bieži locītavu problēmas ir arī aktīviem sportotājiem, nemaz nerunājot par profesionāļiem. Pat ikdienas skriešana rada diezgan lielu slodzi, it īpaši izvēloties pārāk lielu intensitāti vai pārāk garu distanci.

 

Pie slodzes tikpat kā nepieradušam cilvēkam veselīgu vingrināšanos labāk sākt ar riteņbraukšanu vai peldēšanu. Ja tomēr ir vēlēšanās skriet, jāizvēlas piemērots temps un attālums.

 

Pie slodzes tikpat kā nepieradušam cilvēkam veselīgu vingrināšanos labāk sākt ar riteņbraukšanu vai peldēšanu. Ja tomēr ir vēlēšanās skriet, jāizvēlas piemērots temps un attālums. Ziemā distanču slēpošanai ir vairāk priekšrocību locītavu un visa organisma veselības uzturēšanā nekā kalnu slēpošanai.

Ir jārēķinās, ka ar gadiem nolietojas skrimslis, kas pārklāj locītavu kustīgās virsmas un, mazinot berzi starp tām, nodrošina vieglas un brīvas kustības. Tā pamazām pieaug risks saslimt ar locītavu slimībām. Izplatītākā ir osteoartrīts, kad skrimšļi kļūst nelīdzeni, kaulu gali sāk berzēties viens pret otru, veidojas vietējs iekaisums, kustību ierobežojums un parādās sāpes.

 

No dabas ņemts

Locītavu stīvums, krakšķēšana un vēlme rītos tās kārtīgi izstaipīt un ieeļļot jau liecina, ka nekavējoties kaut kas jāuzsāk, kamēr šiem simptomiem nav pievienojušās sāpes un kustību ierobežojumi.

Pat 30 gadu vecumu nesasniegušie sportisti un smaga darba veicēji, kuri apzinās, ka locītavām ir ļoti liela slodze, negaidot pirmās veselības problēmas, sāk lietot glikozamīna un hondroitīna preparātus. Tie saudzē locītavas arī cilvēkiem ar lieko svaru un gados veciem ļaudīm, jo ar laiku organisms pats vairs nespēj izstrādāt šīs vielas nepieciešamajā daudzumā.

“Ģimenes aptieku” farmaceiti skaidro, ka glikozamīns ir aminocukurs, kura uzdevums ir nodrošināt skrimšļa reģenerāciju vai vismaz pasargāt no tālākiem bojājumiem, kā arī palīdzēt saglabāt skrimšļu elastīgumu un stiprumu.

Savukārt hondroitīns palīdz uzturēt skrimšļaudu vielmaiņas procesus, lai tie atjaunotos un saglabātos locītavu kustīgums. Hondroitīns arī piesaista ūdeni un padara skrimšļa vir­smas slidenas.

Glikozamīns arī sekmē skrimšļa reģenerāciju – mikro­plaisu un nelielu bojājumu sadzīšanu, bremzējot tālāku nodilumu. Ja skrimslis ir jau nodilis, uzlabot dzīves kvalitāti var tikai protezēšana.

Pētījumos konstatēts, ka glikozamīna kombinācija ar hondroitīnu spēj nodrošināt pretsāpju iedarbību. Efektivitāte, lietojot ilgstoši, dažkārt ir pat lielāka nekā daudziem pretsāpju līdzekļiem.

Locītavu sāpju gadījumos glikozamīna un hondroitīna preparātus sākumā ieteicams lietot kopā ar pretsāpju līdzekļiem. Tikai vēlāk no pretsāpju līdzekļiem varbūt var atteikties. Dienas deva, kuras pretsāpju efekts nerada šaubas, ir vismaz 1000 mg glikozamīna un 800 mg hondroitīna.

 

Padomi

Lai saglabātu locītavu veselību,

• jābūt normālam ķermeņa svaram (katrs papildu kilograms jūtami palielina locītavu slodzi),

• uzturā jālieto vairāk augļu un dārzeņu, mazāk ātro uzkodu un saldumu, jāsamazina sāls un subproduktu patēriņš,

• ieteicamas Omega–3 taukskābes, mežrozītes un ingvers, glikozamīna un hondroitīna preparāti,

• dienā jāizdzer līdz astoņām glāzēm ūdens,

• fiziskajai slodzei jābūt regulārai, sabalansētai, savai sagatavotībai un vecumam atbilstošai.

 

 

 

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+