Ekonomika
Bizness

Engurē izgatavots ekskluzīvs katamarāns 16

Publicitātes foto

Nupat jūnijā “O Yachts” ražotnē Engurē ūdenī ielaida 18,5 m garo luksusa katamarāna “Class 6” kompozītkorpusu. Tas nonāks pie Mjurielas un Maksensa Valdeljevriem Francijā, kuri to paši aprīkos un apmēbelēs.

Lai gan uzņēmumiem un cilvēkiem arī Latvijā pieder burulaivas, šeit vasaras sezona ir ļoti īsa un ilgst tikai dažus mēnešus. Siltajās Vidusjūras zemēs burāšanas sezona ilgst augu gadu, tātad katamarāns, rēķinot cenas un izmantošanas iespēju attiecības, ir krietni izdevīgāks un arī ierastāks. Latvijā iedzīvotāji ņem kredītu vasaras māju būvniecībai, turpretī Francijā kredītu ņem vasaras mājām uz ūdens – jahtām vai katamarāniem.

Moderns katamarāns ir normāli funkcionējoša dzīves telpa. Ērtību līmeni uz peldlīdzekļa galvenokārt nosaka elektrifikācija. Tāda katamarānā tiek nodrošināta ar akumulatoru blokiem, kuros elektroenerģiju papildina saules baterijas, kā arī vēja un straumes elektrības ģeneratori. Piemēram, katamarāns, ejot pa vējam ar buru, vienlaikus uzlādē akumulatorus. Šāda energoneatkarība ļauj saglabāt sakarus, internetu un ierastās ērtības. Lietderīgā platība uz “Class 6″ katamarāna klāja sasniedz 44 kvadrātmetrus.

Engurē bāzētā kuģubūves minikompānija ”O Yachts” specializējas ekskluzīvu katamarānu būvniecībā. Tā seko Ziemeļvalstu jahtu būvnieku tradīcijām ražot nelielā apjomā, bet ar ļoti labu tehnisko izpildījumu.

Vispirms kuģu būvētavas telpās tapa 11 metru katamarāns, tad katamarāns “Class 4”, kas ir ap 14 metru garš un astoņas tonnas smags peldlīdzeklis. Smalkie katamarāni ir radīti garākiem jūras ceļojumiem un piemēroti nelielām ģimenēm. Katamarāna aptuvenās izmaksas sniedzas līdz vienam miljonam eiro.

Kad šis mērķis bija sasniegts, nākamais uzņēmuma solis bija izveidot divus aptuveni 19 metrus garus luksusa katamarānus “Class 6”. Viena šāda vidējas klases luksusa katamarāna cena pasaules tirgū atkarībā no izmēra un aprīkojuma sniedzas līdz diviem miljoniem eiro un būvniecība aizņem 6 – 18 mēnešus, to nosaka izvēlētā individualizācijas pakāpe un tehniskie risinājumi.

Nupat jūnijā “O Yachts” ražotnē Engurē ūdenī ielaida 18,5 metrus garu luksusa katamarānu, kas nonāks pie Mjurielas un Maksensa Valdeljevriem Francijā, kuri to paši aprīkos un apmēbelēs. Otrs “Class 6” katamarāns, kas dosies uz Maurīcijas salu, šobrīd top kompānijas ražošanas telpās. Atšķirībā no iepriekšējā “franču” modeļa jaunajā visu aprīkojumu un kompozītmateriāla mēbeles veidos paši engurieši. Protams, peļņa no pilnībā pabeigta katamarāna būs krietni lielāka un tā cena pārsniegs pusotru miljonu. Tuvāko piecu gadu laikā plānots saņemt pasūtījumus arī lielāku katamarānu būvniecībai. Arī uzņēmumu darbinieku arvien pieaugošā profesionalitāte ļauj cerēt uz zemāku pašizmaksu un īsākiem termiņiem.

Par savu attīstību kuģubūves kompānijai “O Yachts” jāpateicas ļoti sparīgai latviešu sievietei – Aivai Vīksnai, kas pirms pieciem gadiem pēc satikšanās ar partneri – Francijas uzņēmēju Danielu Levi – attīstīja katamarānu būves ideju, atrada vietu, meistarus un investīcijas. “Es Engurē esmu kā Sniegbaltīte starp septiņiem rūķīšiem,” smejas Aiva. “Man ir septiņi braši meistari, uz kuriem varu paļauties.” Kuģu korpusu ražošana ir precīza un sarežģīta lieta, kas prasa iemaņas.

2016. gadā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra un kompānija parakstīja vienošanos par “O Yachts” piedalīšanos dažādu starptautisku laivu šovos ar ERAF atbalstu. Kompānija jau veiksmīgi piedalījusies vairākās starptautiskās kuģu izstādēs un “Class 6” katamarāns ieguvis nomināciju prestižajai balvai “MultiHull of the Year”. Katamarāna dizaina konceptu izstrādājusi uzņēmuma inženieru komanda kopā ar dizaineru Klifordu Denu un 3D dizaineru, konstruktoru Andreju Trofimčuku. No skicēm realitātē to pārcēla inženieris un arhitekts Dags Šiklers.

Uzņēmums ierīkots atjaunotās ražošanas telpās, kas aprīkotas atbilstoši tā vajadzībām. Plašums – 3000 kvadrātmetru – atļauj “O Yachts” ražot arī līdz 65 pēdas garus kuģus. Lai nodrošinātu produktivitāti, kuģu būves primāros rīkos ieguldītas lielas investīcijas. Piemēram, izveidots 10 x 5 m infūzijas galds, 30 m oglekļa masta veidne ar krāsni, celtņi utt. Katras formas izgatavošana prasa daudz laika un līdzekļu. Vēl uzņēmumu no citiem katamarānu ražotājiem atšķir tas, ka ļoti liela daļa katamarāna telpu iekārtojuma veidojas no kopā saplūdinātiem paneļiem.

“Katamarāna korpusu gatavo no veidnēm, kuras mēs pašrocīgi izgatavojām. No katras veidnes var noņemt ap 30 korpusu. Liela daļa līdzekļu tiek tērēti par kompozītmateriāliem, tādēļ mums trešajā stāvā ir ražotne, kurā šos materiālus gatavojam. Koka darbiem paredzēta speciāli aprīkota darbnīca. Ar katru modeli, kurš tiek saražots, darbinieku meistarība pieaug un ieguldīto līdzekļu apjoms samazinās, pazeminās pašizmaksa un palielinās peļņa. Izmantojot progresīvākās kuģu korpusu veidošanas tehnoloģijas – tīru oglekli un vinilestera sveķu infūzijas metodi –, katamarāns veidojas ļoti viegls,” stāsta Andris Velhoviks, “O Yachts” ražošanas direktors.

LA.lv