Tatjana Koķe
Tatjana Koķe
Foto – Karīna Miezāja

“Es sāktu ar studiju programmu samazināšanu” 8

Bijusī izglītības un zinātnes ministre Tatjana Koķe nu jau četrus gadus norises izglītības politikā vēro kā Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) mācību prorektore.

Reklāma
Reklāma
Mistika: pie Ukrainas robežas atvēries milzīgs krāteris, ko dēvē par “portālu uz pazemes pasauli” 32
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 154
Lasīt citas ziņas

Tikko beigusies uzņemšana augstskolās. Ko varat teikt par RSU uzņemto studentu “kvalitāti”? Centralizēto eksāmenu rezultāti matemātikā lika bažīties, ka topošo studentu zināšanas krītas.

T. Koķe: Lepojamies, ka RSU visas budžeta vietas ir aizpildītas un studentu skaits aug.

CITI ŠOBRĪD LASA

Runājot par jaunuzņemtajiem studentiem, mani visvairāk interesē, kāda ir viņu spēja studēt. Tradicionāli RSU iestājas tie, kuri centralizētajos eksāmenos sasnieguši vidēji 80 procentus no iespējamā vērtējuma. Tas ir ļoti augsts rādītājs. Jo sevišķi uz studijām veselības aprūpes jomā nāk motivēti jaunieši, kuri saprot, ka jāstudē būs daudz un grūti. Pirmā sesija gan ir tā robežšķirtne, ko viena daļa nepārvar. Tad atbirst 8 – 10 procenti studentu. Daļa gan vēlāk studijas atkal atsāk.

Mūsdienu studentam ir ļoti svarīgi saprast, kāda ir jēga kaut ko darīt un piepūlēties. Ir jāpalīdz studentam saprast, kā studijās apgūtais viņam tālāk noderēs. Lai veidojas perspektīvas izjūta: ko es ar to tālāk darīšu. Tas ir sarežģīti, jo ne par katru mācību kursu var skaidri un precīzi pateikt, kur tālāk tas būs vajadzīgs. Tāpēc RSU ir uzsākts projekts, kurā katru studiju kursu cenšamies savienot ar tālākiem studiju kursiem.

Augstskolu pārstāvji sūdzas: mūsdienu vidusskolas nepietiekami sagatavojot studijām augstskolā.

Protams, ir problēmas. Piemēram, daļai jauniešu, kas nāk studēt farmāciju, ir nepietiekamas zināšanas ķīmijā. Tāpat jauniešiem trūkst patstāvības, pietrūkst spriestspējas – prasmes darboties ar pietiekami sarežģītu informāciju, atlasīt vērtīgāko, pārbaudīt, vai avots ir uzticams. Tās gan ir lietas, kas mums katram ir jāmācās visu mūžu.

Taču es vienmēr esmu teikusi, ka nevajag vainot iepriekšējo izglītības pakāpi. Ja ir kādas problēmas, jāsadarbojas un jārod risinājums. No vainošanas nevienam labāk nekļūst. Augstskolu pedagogiem jāapgūst tādas darba metodes, lai spētu strādāt ar studentiem, kam ir dažāds zināšanu līmenis. Tāpēc RSU darbojas Pedagoģiskās izaugsmes centrs, piedāvājam docētājiem apmācības. Tieši pedagogam ir tā svarīgākā loma izglītības kvalitātes nodrošināšanā. Svarīga ir gan kompetence, gan spēja no saviem akadēmiskajiem augstumiem nolaisties līdz 1. kursa studenta līmenim. Arī tas ir ļoti svarīgi, jo šodienas students tevi nerespektēs tāpēc vien, ka esi profesors. Respekts var veidoties tikai kopīgajā sadarbībā.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.