Mobilā versija
Brīdinājums +17.2°C
Bernhards, Boriss, Rojs
Svētdiena, 20. augusts, 2017
21. februāris, 2017
Drukāt

Esmu pārrakstījis kā Čehovu, tā Šekspīru. Saruna ar Regnāru Vaivaru (8)

Foto - Timurs SubhankulovsFoto - Timurs Subhankulovs

Jaunnedēļ 27. februārī Latvijas Nacionālā teātra LMT Jaunajā zālē pirmizrādi piedzīvos izrāde “Lidojošais Travolta” Regnāra Vaivara režijā – stāsts par latviešu bailēm izrauties no sev ierastās vides, kā sacīts teātra izrādes pieteikumā. Ieceres pirmavots ir Artūra Dīča luga, kura pārliecinoši un vienbalsīgi ieguva pirmo vietu Nacionālā teātra lugu konkursā 2016. gadā.

Režisors gan autora lugu jūtami pārstrādājis, tādēļ saruna tieši par to, – cik lielā mērā iestudētājs var atkāpties no pirmavota.

– Pieci režisori cīnījās par iespēju iestudēt Artūra Dīča lugu, un nu Nacionālais teātris oficiāli pavēsta, ka būs Regnāra Vaivara brīva skatuves fantāzija, bet Artura Dīča oriģinālversija tikšot iestudēta kaut kad citreiz. Kur īsti ir tā robeža, cik daudz režisors drīkst atkāpties no lugas?
– Robežu nav. Esmu pārrakstījis kā Čehovu, tā Šekspīru. Tā strādāju divdesmit gadus, un nevienu tas nav uztraucis. Kādas ainas tiek pārveidotas izrādes tapšanas procesā, atkarībā no aktieru spēles specifikas. Tāpat rīkojos arī iestudējot “Laulības dzīves ainas” Dailes teātrī (izrāde tika nominēta “Spēlmaņu nakts” balvai un ieguva skatītāju simpātiju balvu – V. K.). Kad stāstīju, ka esmu Bergmani pārrakstījis, visi smējās. Bet es biju izgājis veselu loku un nonācis atpakaļ pie tā paša Bergmaņa. Un uzskatu, ka esmu sapratis Bergmani vairāk nekā autors pats. Arī no tiem, kas sākumā smējās, nu daudzi saka – Bergmanim būtu jājūtas lepnam par to, kā esmu iestudējis viņa darbu un nonācis tajā vēl dziļāk, vēl dziļāk Bergmanī nekā pats Bergmanis. Artūra Dīča luga man patīk, tajā ir asprātīgi dialogi, un neesmu oriģinālu izvarojis. Tā būtu pilnīga muļķība. Izrādē ir ļoti daudz no Artūra Dīča, un nevajag mani konfrontēt ar autoru.

Pilno sarunu ar režisoru Regnāru Vaivaru lasiet 21. februāra “Kultūrzīmēs” vai e-izdevumā.

Pievienot komentāru

Komentāri (8)

  1. Tieši tā – ko par to saka autortiesību likums? Vai Regnārs vispār palūdza un dabūja atļauju no Dīča vai varbūt piedraudēja ar cirvi? Tā ir liela nekaunība paņemt jauna autora konkursā uzvarējušu darbu un tad to ņemt un pārrakstīt – ar vai bez atļaujas. Čehovu un Šekspīru teātra mīļotāji daudzmaz pazīst, bet šajā gadījumā – tieši būtu gribējies novērtēt jaunā autora sniegumu!!! – – – Bet nu galvenais, ka Rubeņpaps atļāva un apsolīja kaut kad vēlāk iestudēt oriģinālo variantu. Izklausās kā tā Rubeņpapa shēma ar Līni, kur viens otru konsultēs un tad samaksās viens otram 2000 latus. Ļoti žēl, ka jaunajam autoram jāsaskaras ar šadiem tipāžiem. Jācer, ka nākošā lugā viņš tos atmaskos bez žēlastības, jo ir jau pēdējais laiks uzrakstīt kaut ko laikmetīgu.

  2. Nosper godalgotas lugas ideju, iespējams, pat tēlus un nosauc to par brīvu improvizāciju! Nezin ko par to saka Autortiesību likums? Žēl īstā autora. Diez vai viņa oriģinālā luga vairs būs vajadzīga.

  3. ko no neinteliģenta narkaša var gribēt?

  4. 🙂 Nez vai Regnārs ko tik ļoti pārrakstījis, viņa izrādes ir ļoti interesantas un ne vienu vien esmu skatījis divreiz. Galu galā tāpēc ir dramaturgi, kas raksta, sacer, un režisori, kas iestudē.

  5. Vieglāk jau pārtaisīt citu darbus, ne pašam ko radīt.Tāpēc es vairs uz šīm kroplām izrādēm neeju. Bet šodienas cilvēkam jau vienalga ko pasniedz, ka tik labi daudz plikumu un seksa uz skatuves. Tāpat jau oriģinālus neviens nav lasījis un ka mūzika uzrakstīta citu laikmetu ļaudīm, ar citādu dzīves uztveri un neiet kopā ar mūsu pašausto ancuku, tas nevienu neuztrauc. Diez vai pat teātru kritiķi maz ir redzējuši oriģinālus vai zin par ko tur runā. Savulaik LNT bija sarkanā lupatā ietīta Blaumaņa biste, kuru arī uzdeva par mākslas darbu.

  6. “Robežu nav. Esmu pārrakstījis kā Čehovu, tā Šekspīru.”
    Nesanāks vien ts. plaģiāts?

Par gada operas mākslinieku atzīts Mihails Čulpajevs, par gada baleta solistu - Antons FreimansŠodien Latvijas Nacionālās operas fonda "Gada balvas operai 2017" kā labākais operas solists saņēma Mihails Čuļpajevs, bet par labāko baleta solistu tika atzīts Antons Freimans.
Draugiem Facebook Twitter Google+