Foto – JOSEPH EID/AFP/LETA

Fārnboro lielais lidmašīnu gadatirgus, šogad nepiedalās Krievija 4

Šonedēļ lidlaukā Anglijas Hempšīras grāfistes pilsētas Fārnboro tuvumā notiek viens no pasaules slavenākajiem un vecākajiem starptautiskajiem aviācijas gadatirgiem jeb Fārnboro aviācijas šovs. Ik gadu to apmeklē 100 – 200 tūkstoši interesentu – kā no uzņēmēju aprindām, tā vienkārši ziņkārīgie. Nozares uzņēmumu akciju vērtība un darījumu apjoms liecina, ka aviokosmiskā nozare pasaulē strauji aug, kļūst aizvien būtiskāka, un tās apjomi jau pārsniedz 800 miljardus dolāru. Aviācijas nozares dzīvē Fārnboro aviošovs ir lielākais notikums. Jāpiebilst, ka šogad lidmašīnu ražotājs “Airbus” tur prezentēja savu jaunāko pasažieru lidmašīnu “Airbus A220-300” (kādreizējo “CS300”) no “Air Baltic” gaisa flotes. Gadatirgus tika iedibināts 1948. gadā un mūsdienās notiek ik pārgadu, mijoties ar pasaulē lielāko aviācijas gadatirgu Buržē lidlaukā Francijā. Aviācijas izstādes Dubaijā un Singapūrā prestiža un apjomu ziņā atpaliek no Fārnboro.

Reklāma
Reklāma
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 18
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm 115
Lasīt citas ziņas

Starptautiskais aviošovs tradicionāli ilgst nedēļu, kur pirmās piecas dienas atvēlētas tikai profesionāļiem, bet sestdiena un svētdiena – publikai. 21. – 22. jūlijs šogad ir “publiskais vīkends”, kad notiek parauglidojumi, tiek vizināti bērni un publika apbrīno gan jaunākos, gan vēsturiskos aviācijas tehnikas eksemplārus. Izstādē gadatirgū piedalās ap 600 uzņēmumu, demonstrējot ap 150 dažādu lidaparātu. Daudzi ražotāji koncentrējas tieši uz Fārnboro izstādi un cenšas tajā izrādīt kā civilās, tā militārās aviācijas jaunākos paraugus, jo apzinās, ka jūlija dienās te saplūst potenciālie pircēji un investori no visas pasaules. Tradicionāli šo “tribīni” izmanto miljardiem vērtu darījumu slēgšanai un mediju uzmanības piesaistei. Šajā laikā izskan arī dažādas prognozes.

Eksperti ir pārsteigti par to, cik strauji aviokosmiskā nozare šobrīd aug Ķīnā, jo vēl samērā nesen neviens nevarēja iedomāties, ka ķīnieši 2017. gadā būs trešajā vietā pasaulē, apsteidzot tādas tradīcijām bagātas aviācijas lielvalstis kā Lielbritānija, Vācija un atpaliekot vien no ASV un Francijas.

CITI ŠOBRĪD LASA

Arī lidmašīnu tirgotāju skatieni aizvien biežāk vēršas uz Ķīnas pusi, jo prognozē, ka pēc 10  – 15 gadiem pasažieru pārvadājumu ziņā tā pārspēs līderi ASV. Pēc ASV lidmašīnu ražotāja “Boeing” aplēsēm, tuvāko 20 gadu laikā pasaulē vajadzēs 42 700 jaunu pasažieru un kravas lidmašīnu. Globālais pieprasījums aug, neskatoties uz degvielas cenu un aizdevumu procentu kāpumu un tirgus satricinājumiem. Tāda tendence turpinās jau apmēram desmit gadu, un, par spīti dažu analītiķu piesardzībai, nekas neliecina, ka tā varētu apsīkt. “Boeing” un tā Eiropas konkurenta “Airbus” pasūtījumu portfeļi nodrošina šo ražotņu darbu vairākus gadus uz priekšu.

Aģentūra “Reuters” norāda, ka abi ražotāji ir arī lielākie konkurenti cīņā par desmitiem miljardu lieliem kontraktiem Fārnboro gadatirgū. Visniknākā spēkošanās notiek 100 – 150 pasažieru vietu lidmašīnu segmentā. Zinātāji apgalvo, ka sarunvedēji drūzmējoties Londonas hoteļos, līgumslēdzēji kaulējoties un velkot laiku līdz gadatirgus pēdējai dienai. Viens no šonedēļ Fārnboro jau noslēgtajiem darījumiem ir ASV reģionālās aviokompānijas “Republic Airways” un Brazīlijas lidaparātu ražotāja “Embraer” nodomu protokols par 100 lidmašīnu piegādi 9,3 miljardu dolāru vērtībā. Tāpat tiek gaidīti paziņojumi no Meksikas “VivaAerobus” par 40 “Airbus” iegādāšanos.

Ietekmi uz šīgada Fārnboro ir atstājusi politiskā situācija, un izstādē nepiedalās Krievija. To noteicis sankciju un dubultaģenta Sergeja Skripaļa un viņa meitas Jūlijas noindēšanas mēģinājuma radītais saspīlējums starp Maskavu un Londonu. Tāpat zīmogu visam uzlicis breksits – uzņēmēju aprindas uzmanīgi ieklausās Lielbritānijas premjeres Terēzas Mejas solījumos, ka aiziešana no ES nekādā veidā neietekmēšot aviācijas industrijas piegāžu ķēdes. Lidmašīnu lielražotāji ASV un Eiropā uz to raugās ar lielām aizdomām.