Publicitātes foto

Filma “Ausma” svin pirmizrādi Latvijā 0

Vienmēr esmu bijusi pārliecināta, ka filmai ir jārodas vai nu no sāpēm, vai nu no prieka. Taču “Ausma” ir īpaši traka filma – nezināju, ka sāpes un prieks var būt tik vienlaicīgi. Kā nomirt un piedzimt uzreiz… Tā par savu jaunāko spēlfilmu “Ausma” saka režisore Laila Pakalniņa.
23. novembrī, kinoteātrī “Splendid Palace”, “Ausma” piedzīvo nacionālo pirmizrādi, bet jau no 24. novembra filma dosies pie skatītājiem Rīgā, Jēkabpilī, Cēsīs, Talsos, Valmierā, Ventspilī un citur Latvijā.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Mākslīgais intelekts nosauc 5 sieviešu un 5 vīriešu vārdus, kas nes laimi to īpašniekiem 24
Putins ir izmēģinājis jaunu “superieroci”, kādu pasaule “vēl nav redzējusi” 156
Kokteilis
Magnētiskās vētras 2024. gada aprīļa beigām – visbīstamākās dienas
Lasīt citas ziņas

Latvijas/Polijas/Igaunijas kopražojuma spēlfilma “Ausma” vēsta par vērtībās apjukušu pasauli nesenā pagātnē – padomju laikā, kad tā saucamo ideālu vārdā pieaugušie un arī bērni zaudēja orientierus. Dēls nodeva tēvu, bet tēvs – dēlu.
“Ausma” ir paškritisks skatījums uz sabiedrību, kurā dzīvi nosaka politiska ideoloģija vai fanātisma izpausmes. Šī nav filma par vēsturi vai filma, kas tiecas uzrunāt tikai šauru festivālu gardēžu loku. “Ausma” vistiešākajā veidā iedod rokās spoguli skatītājam, liekot izvērtēt savu laiku, valsti un sevi pašu. Ausma ir laiks, kad sajaucas gaisma ar tumsu un tāpēc šī ir arī filma par cerību. Ar vēlmi modināt, ne baidīt.

Lailas Pakalniņas filmas ir biežs viesis gan spēlfilmu, gan dokumentālo filmu festivālu programmās un starptautiskajā arēnā tās ir ieguvušas savu atpazīstamību un sekotāju loku. Tomēr tiem, kas savulaik jau iepazinuši režisori un izveidojuši savu priekšstatu par viņas rokrakstu, “Ausma” varbūt sagādās pārsteigumus ar savu dinamiku. Jo šī ir cita Laila Pakalniņa, kas iedvesmojusies no Sergeja Eizenšteina nepabeigtās filmas Tērču pļavas sižeta un radījusi savu – 2015. gada – padomju laiku pasakas variantu.
Liela loma filmas atmosfēras radīšanā ir ne vien lieliskajam poļu operatora Vojteka Starona darbam un montāžas režisora Kaspara Kallasa (Igaunija) ieguldījumam, bet arī filmas mūzikai – Vestarda Šimkus debijai filmu komponista lomā. Un, protams, lieliskajam vadošo aktieru ansamblim – Vilim Daudziņam, Andrim Keišam, Viktoram Zborovskim, Lienai Šmukstei, Rūdolfam Plēpim, Ģirtam Krūmiņam.
Filmas veidošanā piedalījušies arī gandrīz 900 masu skatu dalībnieki no Kurzemes pilsētām un ciemiem, kā arī plašs dzīvnieku ansamblis – zirgi, suņi, vistas, žurkas, gliemeži u.c. kustīgi un mazāk kustīgi aktieri. Par to, kā tapusi filma un kas par to sakāms pašiem veidotājiem, iespējams uzzināt, ieskatoties avīzē “Ausma”, kas pieejama filmas demonstrēšanas vietās.

CITI ŠOBRĪD LASA

Rīgā filma skatāma kinoteātros “Splendid Palace”, “Kino Citadele”, “Kinobize”.

Pasaules pirmizrādi “Ausma” svinēja zīmīgajā 18. novembra datumā – Tallinas Starptautiskajā filmu festivālā “Melnās naktis”. Šis festivāls nesen ir ieguvis augstākās (A) kategorijas statusu un tagad Eiropas kino apritē atrodas līdzās Kannu, Berlīnes, Venēcijas u.c. filmu festivāliem.
Pēc pirmizrādes “Ausma” ieguvusi arī prestižā kinoizdevuma “Hollywood Reporter” un filmu kritiķa Stīvena Daltona uzmanību. Ar pilnu šīs visaptverošās recenzijas tulkojumu iespējams iepazīties www.kinoraksti.lv. To īpaši iesakām tiem, kas savu pirmo iespaidu par filmu ieguvuši, lasot iepriekš publicētos minētās recenzijas fragmentus.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.