Pasaulē
Baltija

Francijā sāk izskatīt prāmja “Estonia” katastrofas upuru tuvinieku un izdzīvojušo prasības0


Atbildētājas šai lietā ir Vācijas kuģubūvētava “Jos. L. Meyer Werft”, kurā būvēts prāmis, un Francijas kompānija “Bureau Veritas”, kas bija atbildīga par tā drošību un 1994.gadā bija divas reizes to pārbaudījusi, bet vēlāk gadiem ilgi centusies panākt, lai lieta nenonāk tiesā.
Atbildētājas šai lietā ir Vācijas kuģubūvētava “Jos. L. Meyer Werft”, kurā būvēts prāmis, un Francijas kompānija “Bureau Veritas”, kas bija atbildīga par tā drošību un 1994.gadā bija divas reizes to pārbaudījusi, bet vēlāk gadiem ilgi centusies panākt, lai lieta nenonāk tiesā.
Foto: SCANPIX/AFP/LETA

Francijas tiesa piektdien sāk izskatīt pirms gandrīz gadsimta ceturkšņa notikušās prāmja “Estonia” katastrofas upuru tuvinieku un izdzīvojušo pasažieru prasību pret Vācijas kuģubūvētavu “Jos. L. Meyer Werft” un Francijas kompāniju “Bureau Veritas”.

Igaunijas pasažieru prāmis “Estonia” nogrima naktī uz 1994.gada 28.septembri ceļā no Tallinas uz Stokholmu.

Spēcīgas vētras laikā netālu no Utē salas Somijas dienvidrietumu piekrastē gāja bojā 852 pasažieri un apkalpes locekļi, bet izglābās tikai 137 cilvēki. No Latvijas uz prāmja bija 29 pasažieri, un no viņiem izdevās izglābties tikai sešiem.

Saskaņā ar Igaunijas, Somijas un Zviedrijas starpvaldību komisijas galīgo ziņojumu prāmja avāriju izraisīja kļūme tehniskajā konstrukcijā un priekšējās lūkas durvju nolūšana, tomēr par prāmja nogrimšanas cēloņiem izteiktas visdažādākās versijas.

Prāmja īpašniece, Zviedrijas un Igaunijas kuģniecības kompānija “Estline”, pēc katastrofas piekrita samaksāt izdzīvojušajiem un upuru tuviniekiem 130 miljonu eiro kompensāciju, bet šī ir pirmā reize, kad “Estonia” lieta nonākusi tiesā.

1116 katastrofas upuru tuvinieki un izdzīvojušie pasažieri tiesā centīsies pierādīt, ka prāmja priekšējās lūkas atvēršanas mehānisma konstrukcija bija bīstama, un pieprasīs atlīdzināt morālo kaitējumu vairāk nekā 40 miljonu eiro apmērā.

Atbildētājas šai lietā ir Vācijas kuģubūvētava “Jos. L. Meyer Werft”, kurā būvēts prāmis, un Francijas kompānija “Bureau Veritas”, kas bija atbildīga par tā drošību un 1994.gadā bija divas reizes to pārbaudījusi, bet vēlāk gadiem ilgi centusies panākt, lai lieta nenonāk tiesā.

Saistītie raksti
Kā norādījis prasītāju advokāts Maksims Kordjē, tiesai jāizvērtē, “kas ir atbildīgs par nolaidību kuģa koncepcijā un tā izmantošanā”.

Tiesas prāva norisinās Parīzes priekšpilsētā Nantērā, netālu no vietas, kur atrodas “Bureau Veritas” mītne. Spriedums šai lietā gaidāms jūlijā.

LA.lv