Gada inflācija novembrī – 0,9%; vislielākais cenu kāpums tabakai 0

Šā gada novembrī salīdzinājumā ar attiecīgu laika posmu pirms gada vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 0,9%, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati.

Reklāma
Reklāma
Krimināls
VIDEO. “Bēdz prom!” Kārsavā iereibusi kompānija bēg no policijas un smejas par vadītāja nonākšanu policijas rokās 43
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
Krievija uzbrūk Ukrainai ar “brīnumieroci”. Ar to varētu tikt galā tikai F-16 144
Lasīt citas ziņas

Precēm cenas nemainījās, bet pakalpojumiem pieauga par 3,1%. Pēdējo 12 mēnešu vidējais patēriņa cenu līmenis, salīdzinot ar iepriekšējiem 12 mēnešiem, ir palielinājies par 0,6%.

Salīdzinot ar 2013. gada novembri, lielākā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni šā gada novembrī bija cenu kāpumam alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, viesnīcu un restorānu pakalpojumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, kā arī cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem.

CITI ŠOBRĪD LASA

Pārtikas cenu vidējais līmenis 2014. gada novembrī, salīdzinot ar iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi, palielinājās par 0,1%. Cenu kāpums novērots tējai un kafijai, dārzeņiem, maizei un graudaugu izstrādājumiem, saldumiem un medum, kā arī augļiem. Zemākas cenas nekā pērn bija pienam un piena produktiem, gaļai un gaļas izstrādājumiem, cukuram, eļļai un taukvielām, kartupeļiem.

Tabakas izstrādājumiem cenas pieauga par 9,3%. Alkoholisko dzērienu vidējais cenu līmenis palielinājās par 1,8%, ko ietekmēja cenu kāpums alum un stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem. Savukārt lētāks kļuva vīns.

Gada laikā vidējais cenu līmenis ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem pieauga par 1,1% – sadārdzinājās mājokļa apsaimniekošanas pakalpojumi, ūdens piegāde, kanalizācijas pakalpojumi, mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumi, dzīvokļu īres maksa, cietais kurināmais.

Transporta grupā cenas samazinājās par 2,2%, ko būtiski ietekmēja cenu kritums degvielai par 5,2%. Cenas samazinājās arī automašīnu rezerves daļām un piederumiem. Cenu kāpums tika novērots transportlīdzekļu apkopei un remontam, pasažieru jūras transporta pakalpojumiem.

Viesnīcu un restorānu pakalpojumu cenas, salīdzinot ar iepriekšējā gada novembri, pieauga par 4,5%. Kafejnīcās un restorānos cenas palielinājās par 4,8%, ēdnīcās – par 4,4%, izmitināšanas pakalpojumiem – par 2,8%.

Pārējās patēriņa grupās nozīmīgākais cenu kāpums tika novērots kultūras pakalpojumiem, apģērbiem, personīgās aprūpes precēm un zobārstniecības pakalpojumiem.

2014. gada novembrī, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, patēriņa cenas samazinājās par 0,3%. Precēm cenas samazinājās par 0,3%, bet pakalpojumiem – par 0,1%.

Reklāma
Reklāma

Lielākā ietekme uz cenu pārmaiņām mēneša laikā bija cenu kritumam ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, apģērbiem un apaviem, kā arī cenu kāpumam pārtikai, personīgās aprūpes precēm un pakalpojumiem.

Pārtikas cenas palielinājās par 0,5%, ko būtiski ietekmēja akciju noslēgums pienam un piena produktiem (+2,2%). Sezonālo faktoru ietekmē dārgāki kļuva dārzeņi (+4,1%) un augļi (+2,9%). Cenas pieauga cukuram, saldumiem un medum, eļļai un taukvielām, olām, maizei un graudaugu izstrādājumiem, kā arī zivīm un zivju izstrādājumiem. Cenas samazinājās gaļai un gaļas izstrādājumiem, sieram.

Salīdzinot ar oktobri, lētāki kļuva alkoholiskie dzērieni (-1,4%), ko ietekmēja akcijas vīnam un stiprajiem alkoholiskajiem dzērieniem. Savukārt cenas palielinājās alum par 0,7%, tabakas izstrādājumiem –par 0,3%.
Cenas apaviem samazinājās par 1,8%, apģērbiem –par 0,2%.

Siltumenerģijas cena salīdzinājumā ar oktobri pazeminājās par 0,4%. Lētāka palika atkritumu apsaimniekošana, dzīvokļu īres maksa, savukārt cenas palielinājās mājokļa uzturēšanas un remonta pakalpojumiem.

Transporta grupā cenas samazinājās par 1,9%, ko ietekmēja cenu kritums degvielai par 3,8%. Lētāki kļuva pasažieru jūras transporta pakalpojumi.

Noslēdzoties akcijām, dārgākas kļuva personīgās aprūpes preces.

Pārējās patēriņa grupās cenu kritums tika novērots kompleksajiem atpūtas pakalpojumiem, mājsaimniecības tekstilizstrādājumiem. Savukārt cenas paaugstinājās kultūras pakalpojumiem.