Ekonomika
Bizness

Gājām uzreiz ASV, nevis mēģinājām sākt Latvijā. Saruna ar uzņēmēju Dāvi Siksnānu0


“Printful” izpilddirektors Dāvis Siksnāns: “Ja gribi strauju karjeras izaugsmi, jāpievienojas strauji augošam
jaunuzņēmumam. Ja savu darbu dari labi, izrādi iniciatīvu, tad arī rodas iespēja ieņemt jaunu amatu.”
“Printful” izpilddirektors Dāvis Siksnāns: “Ja gribi strauju karjeras izaugsmi, jāpievienojas strauji augošam jaunuzņēmumam. Ja savu darbu dari labi, izrādi iniciatīvu, tad arī rodas iespēja ieņemt jaunu amatu.”
Foto: Valdis Semjonovs

Vairāk nekā 500 darbinieku, četras ražotnes – Losandželosā, Šarlotē, Tihuanā un Rīgā, 10 miljoni apdrukātu produktu. No “Draugiem Group” izaugušajam drukas, šūšanas un piegādes ārpakalpojumu uzņēmumam “Printful” ir potenciāls kļūt par vienu no visu laiku lielākajiem un visvairāk zināmajiem Latvijas uzņēmumiem pasaulē. “LB” uz sarunu aicināja uzņēmuma izpilddirektoru Dāvi Siksnānu.

Rudenī, kad runāju ar “Draugiem Group” vienu no dibinātājiem Lauri Libertu, viņš “Printful” nosauca par tādu kā ziloni starp pārējiem “Draugiem Group” uzņēmumiem. Vai jūtaties kā līderi?

D. Siksnāns: Jāuzsver, ka bez “Draugiem Group” nebūtu bijis “Printful” un viss kopējais princips kā grupā inkubē uzņēmumus. Bet jāsaka, ka “Printful” tiešām ir izaudzis daudz lielāks nekā pārējā grupa un mūsu intereses, vajadzības sāk ļoti atšķirties no pārējiem grupas uzņēmumiem.

Ir izdevīgi veidot uzņēmumu grupas, ja viens otram palīdzam. Lielāko daļu padomu varu iegūt, runājot ar līdzīga lieluma uzņēmumiem, bet grupā šādu uzņēmumu diemžēl nav. Bet cik daudz varu, tik palīdzu pārējās grupas uzņēmumiem. Esam kā piemērs citiem, jo visiem ir ambīcijas būt lieliem.

Cik svarīga bija Liberta un Agra Tamaņa pieredze, veidojot “Printful”?

Biznesā ir vajadzīgi mentori un palīgi. Agra pieredze, agrāk vadot lielas cilvēku grupas, noteikti palīdzēja, jo grupas ietvaros “Printful” bija pirmais lielais ražošanas uzņēmums.

Savukārt Lauris daudzus gadus dzīvojis ASV, daudz lasa ASV tehnoloģiju medijus un grāmatas, mēs regulāri diskutējam par jaunāko tur notiekošo.

Ir tāds teiciens: “Ir vientuļi pašā kalna galā.” Ja esi izpilddirektors, tad nevari pārrunāt problēmas uzņēmumā ar citiem darbiniekiem, jāmeklē citi izpilddirektori vai mentori un Lauris ir viens no tiem.

Pirms pieciem sešiem gadiem cerējāt, ka “Printful” būs tik liels uzņēmums, ka būsiet saražojuši jau 10 miljonus preču?

Mums vienmēr bijuši neparasti lieli mērķi, bet, protams, pirms sešiem gadiem 10 miljoni apdrukātu preču likās daudz, nevarējām paredzēt tādu iznākumu. Savukārt, kad to esam sasnieguši, gribam skaitli palielināt vēl 10 reizes. Apetīte rodas ēdot.

Bet kas ir veiksmes atslēga, jo ļoti maz labu ideju izdodas arī izcili realizēt?

Tas ir komplekss apstākļu kopums, bet arī grupas ietvaros esam runājuši, ka idejām ir samērā maza nozīme uzņēmuma veiksmē.

Mums palīdzēja tas, ka gājām uzreiz ASV, apguvām lielu tirgu, nevis mēģinājām sākt ar Latviju.

Pirms “Printful” es vadīju citus mazākus projektus grupas ietvaros un man bija iespēja izveidot komandu, strādāt ar dažādiem cilvēkiem. Liela daļa no viņiem sāka strādāt arī “Printful”.

Mēs neradāmies tukšumā, mantojumā no grupas bija atstāta izcilnieku komanda, kas palīdzēja visu realizēt.

Cik liela nozīme ir komandai?

Ilgtermiņā – vislielākā. Mūsu nozare mainās regulāri, e-komercija nav tāda, kāda bija pirms 10–15 gadiem. Tikai tad, ja ir gudra komanda, kas spēj reaģēt uz izmaiņām tirgū, ir iespējams attīstīties.

Atceramies, ka “Apple” bija tuvu bankrotam, bet tur bija fanātiski cilvēki, kas kompāniju izglāba un tagad tā ir viena no vērtīgākajām kompānijām pasaulē.

Līdzīgi ir ar mūsu nozari – ja nozarē šajā konkurences areālā rodas satricinājumi, tad esmu drošs, ka komanda atradīs izeju un labāko risinājumu.

Pēc kādiem principiem vadies, izvēloties darbiniekus?

Viena no galvenajām lietām ir viņu spēja mācīties un apgūt jaunas lietas. Jāmēģina saprast, kur viņi būs pēc vairākiem gadiem.

Uzņēmums aug strauji, nozare mainās, tāpēc vajag cilvēkus, kas paši strauji mainās. Ideāli – ja mainās vēl straujāk par uzņēmumu.

Cilvēkiem jābūt interesei mācīties un apgūt jaunas lietas visu dzīvi, jālasa grāmatas, žurnālus, jāklausās podkāstus, lai pārzinātu tirgū vienmēr jaunāko un aktuālāko, kā arī pēcāk to interpretētu ikdienas darbos un uzņēmuma stratēģijā.

Vienīgais, ko nevaram iemācīt, – tā ir angļu valoda. Labprāt darbam ASV ņemtu cilvēkus no Latvijas, bet izcilus kandidātus diskvalificē angļu valoda. Mums ir vietējie amerikāņi, kuri jaunos darbiniekus pārbauda.

Diemžēl daudzi pavirši izpilda angļu valodas pārbaudes testu.

Kopumā angļu valodu labi pārvalda arvien vairāk cilvēku, bet mums vajag perfektus valodas pārzinātājus. Jo amerikāņu patērētājs ātri vien sapratīs, ka kaut kas nav tā, kā viņš ir pieradis. Var traucēt gan nepareizi uzrakstīts, gan izrunāts vārds, kāda zilbe, nepareiza izloksne.

Mums vajag amerikāņu angļu valodu, neder britu angļu valoda. Mēs negribam amerikānim izklausīties ārzemnieciski.

2020. gadā plānojat kotēties biržā. Vai ideja joprojām ir dzīva?

Kad pirmo reizi izskanēja šī ideja, par to ļoti maz ko zinājām. Tagad esam daudz gudrāki, daudz labāk redzam procesa plusus un mīnusus, iekšējā domāšana par uzņēmuma nākotni nemitīgi mainās.

Tas nozīmē, ka vairs īsti nekomentējam kaut kādus konkrētus termiņus. Tas nav tikai ieteikums no citiem uzņēmumiem, kas jau gājuši šo procesu, – atsevišķos gadījumos tas ir arī ar likumu noteikts, ka būtu jāizvairās šādas lietas komentēt medijiem.

Visiem darbiniekiem esam sākuši skaidrot, kā viņu ikdienas darbs un lēmumi palīdzēs uzņēmuma vērtības celšanai.

Mēs vērtējam plusus un mīnusus dažādiem scenārijiem. Publiskie tirgi ir izdevīgi, lai piesaistītu finansējumu. Esam atvērti dažādām iespējam, jo nav tā, ka tikai viens modelis būtu pareizākais.

Paši sevi uztverat kā konkurentu “Amazon”?

Jebkurš e-komercijas uzņēmums ir konkurents “Amazon”, bet neuzskatu, ka viņi tā būtu jāvērtē. Tā ir veiksmīgākā e-komercijas kompānija ASV, otra lielākā pasaulē.

No “Amazon” ir jāiedvesmojas – no viņu stratēģijas, ilgtermiņa domāšanas un vīzijas. Mums izdevīgāk ir par viņiem domāt kā par mācību un iedvesmas avotu.

“Amazon” arī noteikti neskatās uz mums kā konkurentiem, viņu apgrozījums tomēr ir 230 miljardi dolāru.

ASV tirgū ielauzties ir sarežģīti?

Liela daļa Latvijas uzņēmumu pārvērtē šo sarežģītību. “Printful” bizness balstās uz to, ka virkne mazo un vidējo uzņēmumu veido dizainu, sāk to tirgot dažādās vietās.

Ja mazais un vidējais individuālais uzņēmējs caur “Printful” var sākt pārdot savu preci un būt veiksmīgs, tad jebkurš to var izdarīt.

Runājot tieši par “Printful”, mums vienkārši nebija nekādu bremžu. Mums pat nebija diskusiju par to, ka mēs varētu sākt darbību citā tirgū.

Protams, ir lielas atšķirības starp ASV, Latvijas, Rietumeiropas tirgiem, bet to visu apguvām procesā, algojām konsultantus, kā arī pašizglītojāmies.

Ko varējām darīt ātrāk – pieņemt darbā profesionālu personāla daļas direktoru darbam ASV. Personāla daļas darbinieku jautājumi ir diezgan lokalizēti un atšķiras starp valstīm.

Salīdzinoši mums bija daudz vienkāršāk saprast, kā ASV veikt mārketingu.

Izaugt par lielu uzņēmumu ASV ir vienkāršāk nekā Latvijā?

Protams. Man liekas, ka Latvija nav labs testa tirgus. Uzskatu, ka nav pareizi domāt par došanos starptautiskā tirgū, bet pirms tam apostot gaisu Latvijā.

Nevajag baidīties iet lielos tirgos. “Printful” nekad nevarētu Latvijā izaugt par lielu uzņēmumu, šī ir nišas nozare, neesam nekāds pārtikas vairumtirgotājs.

Latvijā uzņēmēji ir pietiekami ambiciozi, lai ietu lielajos tirgos?

Domāju, ka ar ambiciozitāti Latvijā nav problēmu, bet jāpiestrādā pie realizācijas. Svarīgi arī runāt par veiksmes stāstiem – tas daudziem palīdzēs mazināt bailes no šīm lielajām valstīm, jo viņi redzēs, ka tādi paši vienkārši cilvēki kā viņi kļuvuši par veiksmīgiem uzņēmējiem.

Latvijā ir daudz veiksmīgu uzņēmumu, bet to lielo veiksmes stāstu varētu būt vairāk.

Šad un tad dzirdam par kādu jaunuzņēmumu, kuru nopirkusi kāda ārvalstu kompānija, bet jābūt godīgiem – tas darījums ir veiksmīgs varbūt vienam cilvēkam, bet Latvijas ekonomikai ieguvums ir mazs. Vairāk jāpriecājas par lielajiem veiksmes stāstiem.

Viena no jūsu ražotnēm ir arī Meksikā. Tāpēc, ka lētāks darbaspēks?

Tas ir saistīts ar produktiem, kurus ražojam. Mēs produktus no nulles šujam gan Latvijā, gan Losandželosā.

Tā nu sanācis, ka mums vajag ļoti daudz šuvēju un pēdējo 30 gadu laikā apģērbu uzņēmumi lēnām pārvietojušies uz zemāku izmaksu valstīm Āzijā. Līdz ar to mums katru gadu bijis izaicinājums atrast nepieciešamo darbinieku skaitu, lai fiziski varētu izpildīt klientu pasūtījumus.

Lēmums par Meksiku bija mazāk izmaksu jautājums, vairāk baidījāmies no tā, ka izaugsmes apstākļos klientiem nespēsim nodrošināt to izpildes ātrumu, ar kuru esam zināmi.

Meksikā šuvēju vienkārši ir vairāk. ASV ir reāls šuvēju iztrūkums, bet pieprasījums pēc ASV ražota apģērba tikai aug.

Sāki strādāt “Draugiem Group” 18 gadu vecumā, 22 gadu vecumā jau biji “Printful” vadītājs. Kā to var panākt?

Jāpievienojas strauji augošam jaunuzņēmumam. Tolaik “Draugiem Group” strādāja 30 cilvēku, šobrīd jau vienā “Printful” ir apmēram 500 cilvēku.

Ja darbu dari labi, izrādi iniciatīvu, tad arī rodas iespēja ieņemt jaunu amatu.

Es sākumā biju IT administrators, tad IT projektu vadītājs un tad kļuvu par “Printful” vadītāju. Tādu stāstu mums te ir daudz. Galvenais ir izdarīt pareizo izvēli, izvēloties jauno darba vietu. Es varēju pievienoties jau lielam uzņēmumam, kas aug gadā par 5%, bet tāds nav mans mērķis.

Džefs Bezoss nav tev zvanījis? Sak – nāc strādāt pie mums!

Saistītie raksti

Nav gan, bet citi ir zvanījuši. Reizēm viņi ir pārāk iedomīgi. Uz mums skatās no sava kalna gala, mēģina mūs iebiedēt. Piedāvājumi bijuši, bet nekas nopietns.

Esam arī labā situācijā, lai attīstītos neatkarīgi. Kas attiecas uz mani, ir bijuši gadījumi, kad mani uzrunā, bet es tādus aicinājumus ignorēju

“Printful” Latvijai ir unikāla iespēja, būtu nepareizi šo stāstu neuzrakstīt līdz galam.

LA.lv