Tehnika
Tehnoloģijas

“Telekomunikatori” sola TV revolūciju. “5G ir halucinācija,” skeptisks ir žurnālists 16


“LMT” viceprezidents mārketinga un biznesa attīstības jautājumos Ingmārs Pūķis demonstrē viedtelevīzijas jauno koncepciju, kas televizorā ļauj izmantot dažādas lietotnes.
“LMT” viceprezidents mārketinga un biznesa attīstības jautājumos Ingmārs Pūķis demonstrē viedtelevīzijas jauno koncepciju, kas televizorā ļauj izmantot dažādas lietotnes.
Foto – Valdis Semjonovs

Ja pētītu vien skaitļus, šķistu, ka telekomunikāciju līderiem gads bijis mierīgs, bet labs – peļņa liela, apgrozījums arī nedaudz audzis. Tātad radikālas pārmaiņas diez vai veiktas. Tomēr skaitļi neparāda aizvadītā gada vareni inovatīvo un aktīvo dabu – investīcijas 4G internetā, 5G attīstība, cīņa par jaunām TV platformām, tuvošanās vies­abonēšanas atcelšanai. Vai attīstības tempu izdosies noturēt arī šogad?

Ja neskaita pirmo trijnieku, kuri jau gadiem gozējas uz pjedestāla, 2015. gadā milzu lēcienu piedzīvoja vairāki līdz šim nezināmi vai maz zināmi uzņēmumi. Tā, piemēram, 5. vietā nozarē ielēkusi pilnsabiedrība “Bombardier-Belam”, kas teju 10 reizes audzējusi apgrozījumu, salīdzinot ar 2014. gadu, bet vairāk nekā piecas reizes apgrozījums audzis arī SIA “Belam-Rīga”. Diemžēl ar uzņēmuma pārstāvjiem, lai uzzinātu straujās attīstības iemeslus, sazināties neizdevās. Tomēr, visticamāk, apgrozījuma kāpumu nodrošinājuši līgumi ar VAS “Latvijas dzelzceļš” par telekomunikāciju, datu pārraides tīklu un elektroapgādes sistēmu modernizāciju. Trešais strauji augošais uzņēmums bija SIA “Everest Cyber”, kas apgrozījumu audzējis teju septiņas reizes. Apgrozījums 2015. gadā kāpis arī SIA “Baltcom”, tomēr piedzīvoti septiņu miljonu eiro lieli zaudējumi. No pirmā desmitnieka kompānija ir vienīgā, kam peļņa mīnusos.

“Lattelecom” uzlabos “Shortcut”

“Lattelecom” tehnoloģiju dienesta direktors Uldis Tatarčuks pastāstīja, ka kompānija pērn noslēdza 7,5 miljonu eiro vērtu interneta tīklu pamata infrastruktūras attīstības posmu – vecie interneta centrālie maršrutētāji aizstāti ar daudz jaudīgākiem, kā arī atjaunoti datu pārraides pamattīkla mezgli. “Kopš deviņdesmito gadu sākuma jau ceturto reizi veicām šādu modernizāciju. Centrālais maršrutētājs ir kā “interneta sirds” – bez tās ne­strādās nedz “Google”, nedz “Facebook”, nedz “Youtube”, nevarētu skatīties filmas internetā.”

Savukārt “Lattelecom” Biznesa attīstības direktore Inga Alika-Stroda man atklāja, ka tradicionālā televīzija nekur nepazūd, tomēr mainās platformas, kuras izmanto satura patērēšanai – arvien populārāka kļūst interaktīvā televīzija, kuru lieto jau 27% iedzīvotāju. Kā arī strauji aug nelineārā TV skatīšanās – raidījuma vērošana ar laika nobīdi, arhīvā, ierakstā. “Lattelecom” inter­aktīvo TV sev vēlamā laikā skatās pat 83% klientu.

Viedtelevīzija visiem – līdz vasarai

Tikmēr “LMT” pēdējo mēnešu laikā ir aizņemti ar savas unikālās viedtelevīzijas funkcionalitātes uzlabošanu un pēdējo šķēršļu pārvarēšanu. Izrādās, ka viedtelevīziju komerciālā režīmā izmanto ap 500 klientu. Labs rezultāts, jo “LMT” ierīci testa periodam nodeva 1000 cilvēku rokās. Tomēr problēmas joprojām pastāv – vēl joprojām rit sarunas par MTG kanāliem (TV3, TV6, LNT u. c.). Skaidrs gan, ka jau pavasarī visam jābūt atrisinātam un beidzot varētu sākties produkta piedāvāšana plašākām masām. Kaut gan arī tagad ikviens, kuru interesē un kuram 4G tīkla kapacitāte ļauj, var pieteikties uz viedtelevīzijas pakalpojumiem. Kompānijas viceprezidents mārketinga un biznesa attīstības jautājumos Ingmārs Pūķis sacīja, ka viedtelevīzija 4G tīklā ir pavisam jauna koncepcija gan tehnoloģiski, gan kā pakalpojums. “Daudzi operatori pasaulē brīnās, ka tas vispār ir iespējams. Mūsu tīkla infrastruktūras kvalitāte un izvēlētais tehniskais risinājums ļauj “LMT” būt vienam no pirmajiem pasaulē, kas piedāvā televīziju 4G tīklā.”

Būtisks notikums pērn bija “LMT” lēmums pirmajiem, turklāt vēl pirms Eiropas Savienības noteiktā 15. jūnija, atcelt viesabonēšanu Eiropā, piedāvājot bezmaksas sarunas un īsziņas Eiropas Savienības teritorijā. Tomēr tika aizmirsts internets, ko savukārt piedāvā “Bite”. I. Pūķis gan norāda, ka balss pakalpojuma ieviešana nenozīmē interneta aizmiršanu. “Šobrīd strādājam arī pie jauna interneta piedāvājuma visām Eiropas valstīm, taču tas ir komplicēts darbs. Datu apjomam, atšķirībā no runāšanas, praktiski nav noteikta fiziska limita, un, tā kā katram megabaitam ārzemēs ir izmaksas, tad nepieciešami sarežģītāki aprēķini, lai izstrādātu lietotājam saprotamu un ērti lietojamu piedāvājumu,” sacīja “LMT” pārstāvis.

“Tele2” nogaida

Visklusākā šķiet “Tele2”, kura nav ieviesusi nedz internetu Eiropā par brīvu, nedz sarunas par brīvu. Bet tā līdz šim vienmēr reaģējusi uz mobilo sakaru līdera novitātēm. Kompānijas valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs man skaidroja, ka “šobrīd tiek apsvērti dažādi iespējamie varianti, lai piedāvājums atbilstu klientu interesēm un vēlmēm”. Nav izslēgts, ka kompānija nolēmusi pavērot, kā pret izmaiņām attiecas abu konkurentu klienti, mēģinot saprast, kā jaunumus, kuri būs jāpaziņo jau pavisam drīz, padarīt nesāpīgākus.

“Centīsimies būt lieliski abos virzienos, lai klientam nebūtu jāizdara nepatīkama izvēle starp sarunām un internetu. Sarunas ir un būs viens no vērtīgākajiem mobilo sakaru veidiem, taču jau pirms pieciem gadiem mūsu tīklā tika sasniegts lūzuma brīdis, kad mobilā interneta plūsma pārsniedza balss sarunu plūsmu,” sacīja V. Vancovičs. Savukārt, runājot par TV platformām, “Tele2” nemaz tik klusi nebija – izveidota “Atvērtā TV”, turklāt kompānija līdz ar to sākusi piedāvāt vienu no labākajām tehnoloģiskajām ierīcēm – “Google Chromecast”, kas bez vadiem palīdz straumēt saturu no viedtālruņa vai datora uz televizoru.

Interesanti, ka šogad jaunu interaktīvās televīzijas platformu piedāvās “Baltcom”. Būs daudzekrānu lietošanas un jaunas interaktivitātes funkcijas, ko varēs kontrolēt ar dažādām viedierīcēm.

Žurnālists: 5G ir halucinācija.

Juris Kaža, žurnālists, telekomunikāciju pārzinātājs: “Pērn varēja novērot kompāniju masveidīgu mešanos TV lauciņā. Zinām, ka “LMT Straume” nu jau teju konkurē ar LETA videotiešraidēm. Savukārt “LMT” vied­televīzija ir vēl viens veids, kā audzēt mobilo internetu, jo obligāti vajag 4G internetu. Uzlabot interneta pārklājumu un ātrumu ir laba lieta, bet 5G pagaidām ir halucinācija. Vēl nemaz nav uzrakstīti standarti, bet visi jau sev sit uz pleca. Lietu internets, kurā līderis noteikti ir “Lattelecom”, gan ir cita lieta un tas ir labi izmantojams jau tagad. Ko labāk izvēlēties – internetu vai sarunas? Nesen biju Zviedrijā un ātri bija nepieciešama komunikācija gan uz Latviju, gan Poliju. Bija laba sajūta, ka “LMT” man to visu nosedza. Taču sliktā ziņa – apskatos e-pastu, tviteri un interneta apjoms jau iztērēts. Nepieciešams piedāvājums internetam. Šajā ziņā “Bite” ar saviem tarifu plāniem ir priekšā. Kopumā nozare ir ļoti dzīvelīga un jaunam klientam ir no kā izvēlēties.”

Lorem ipsum2
FOTO: Leta2

LA.lv