Foto – Karīna Miezāja

Gāzinieki negrib maksāt par ceļu
 0

Autobraucēju vairākums neredz pamatojumu gāzes lietotāju atbrīvošanai no līdzvērtīga maksājuma par ceļu lietošanu.


Reklāma
Reklāma

 

Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Kokteilis
FOTO. Ieva Brante demonstrē lielisku veidu, kā parādīt krāpniekiem viņu īsto vietu
Jau rīt Krievijas raķetes var lidot uz jebkuru valsti. Zelenskis par iespējamiem draudiem Eiropai
Lasīt citas ziņas

Valdība otrdien pieņēma Finanšu ministrijas priekšlikumu paaugstināt akcīzes nodokli autogāzei. Līdzšinējo 90 latu vietā par 1000 kg gāzes tas būs 161 eiro, kas atbilst 113 latiem. Jau vairāk nekā nedēļu pēc autogāzes pārdevēju, iekārtu uzstādītāju un lietotāju iniciatīvas notiek parakstu vākšana pret akcīzes nodokļa palielināšanu. Organizatori informē, ka akciju atbalstījuši vairāk nekā 5000 cilvēku. Tā kā šie grozījumi likumā vēl jāpieņem Saeimā un vēl ir nedēļa laika, ir skaidrs, ka izdosies savākt 10 000 parakstu, sola Latvijas Gāzes asociācijas vadītājs Valdis Bergs.

Gāze pašlaik ir aptuveni divreiz lētāka nekā citi auto degvielas veidi. Patēriņš gan nedaudz lielāks, taču ieguvums (sevišķi ja nobraukumi lieli) ievērojams.

CITI ŠOBRĪD LASA

Daļu degvielas cenas veido akcīzes nodoklis. Gāzei tas pašlaik ir Ls 90 par 1000 kg, benzīnam Ls 289 par 1000 litriem. Gāzes akcīzi palielinot, tās lietotāju ieguldījums pieaugtu par nepilniem diviem santīmiem no katra kg, joprojām paliekot relatīvi neliels.

No aptaujātajiem ekspertiem tikai Vladislavs Šlēgelmilhs parakstījies “par” kategorisku protestu. Vēl divi šaubās par valsts naudas pareizu tērēšanu. Viedokļu proporcija atspoguļo degvielas veida izvēli – ar gāzi Latvijā darbināta tiek mazāk nekā desmitā daļa transporta līdzekļu. Mēs, pārējo īpašnieki, neredzam pietiekamu pamatojumu šā mazākuma atbrīvošanai no kaut cik līdzvērtīga maksājuma par ceļu lietošanu. Ar piebildi, iegūtajiem līdzekļiem vajadzētu nonākt beidzot atjaunotā ceļu fondā.

 

Viedokļi

Jānis Mežulis, arhitekts: “Cena paaugstināsies par 1,5 – 2 santīmiem. Ja nav skaidrs, jālasa vēlreiz un skaļā balsī. Ja saspringums arī tad nepāriet, jāpaskatās uz citām lietām – nu tā, salīdzināšanai. Piemēram, kā svārstījusies dīzeļdegvielas cena gada laikā. 1,5 santīma izmaiņas ir, jau iebraucot dažādās uzpildes stacijās vien. Vai tiešām nav citu, svarīgāku darbu? Kāpēc neviens netrako par mājokļa nodokļa parādīšanos? Drīzāk vajadzētu padomāt par savu autoparku un paradumiem. Ar kādiem rijīgiem auto braucam? Vai ir jāpārvadā gaiss?”

 

Uldis Hmieļevskis, rallija “Kurzeme” direktors (Liepājā): “Ja akcīzes nodoklis pilnībā nonāktu ceļu uzturēšanas fondā, tad tas viennozīmīgi būtu jāceļ ar tādu aprēķinu, lai dažādu degvielu tipu auto lietotāji maksātu vienādu maksu par ceļa lietošanu (ņemot vērā zemāku ekoloģisko kaitējumu – varētu būt kāds koeficients). Bet – šobrīd tas aiziet kopējā budžetā. Ja tā – labāk, lai nauda paliek katra dabas gāzes lietotāja rīcībā.”

 

Edgars Utāns, “Latvenergo” transporta nodrošinājuma direktors: “Autogāzes dievināšana ir sen iegājusi “auzās”. Uz šo gāzes bildi var paskatīties kā uz mārketinga aktivitātēm: izmantojot nepilnības valsts likumdošanā, cilvēkiem tika iepotēta veca ideja, un pulciņš uzņēmēju labi nopelnīja, pārdodot iekārtas un uzstādot tās. Autobraucējiem tika radīta ilūzija – jūs varat kļūt par auto inženieriem, pārbūvēt un “uzlabot” savas automašīnas, neraugoties uz to, vai kaut kas labs arī tur beigās sanāks. Vienīgā tiešām labā lieta ir tā, ka var “izsprukt” un nemaksāt valstij tik lielu akcīzi, kā tas būtu par benzīnu. Valdības soļi ir pareizi, un gāzes akcīze ir proporcionāli jāsalāgo ar benzīna un dīzeļdegvielas nodokļu lielumu.”

Reklāma
Reklāma

 

Uldis Rolis, “Bosch”servisa vadītājs: “Nodokļu politikai ir jābūt saprātīgai un samērīgai, lai visi kopā spētu ceļus uzturēt. Man izklausās, ka ir tā – vieni grib salāpīt caurumus budžetā, otri grib skaļāk izkliegt dotācijas! Kurš skaļāk kliedz, tas vinnē, – absurds! Ceļi joprojām paliek tikpat slikti un sabrūk. Mans viedoklis ir tāds – gāze pati par sevi ir lētāks kurināmais, viena kilometra izmaksas pieaugs tikai par dažiem procentiem un vienalga būs zemākas (saimnieciska pieeja).”

 

Edmunds V. Zazerskis, uzņēmējs: “Nodokļi un nāve ir tas, no kā nevar izvairīties – apmēram tā ir teicis Vinstons Čērčils. Ir jāsaprot, ka auto īpašnieki tērē visai ievērojamas naudas summas savu auto pārbūvei, zinot, ka šīs investīcijas atmaksāsies tikai pēc vairāku gadu ekspluatācijas. Nodokļa likmes negaidīta paaugstināšana grauj šos biznesa plānus. No valsts puses būtu tikai godīgi pret saviem pilsoņiem izziņot nodokļa likmes paaugstināšanas plānu pēc 3 – 4 gadu moratorija, lai pēc iespējas maz ietekmētu daudzo gāzes lietotāju jau tā niecīgo ticību valstij.”

 

Didzis Kalnietis, auto tirgotājs: “Runājot par lielāku akcīzi – kāpēc gan ne? Valstij naudas nepietiek katastrofāli – tie daži miljoni noderētu, ja tie ar likumu tiktu novirzīti veselības aprūpei, izglītībai, kultūrai vai ceļiem. Sadārdzinājums gāzei sanāk tik niecīgs, ka maciņu saturu radikāli tas neiespaidos.”