Mobilā versija
Brīdinājums +4.9°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
19. marts, 2012
Drukāt

GPS telefonā: pilnīgi par brīvu? (2)

car-mobile-phone

Vai pašlaik ir iespējams iegādāties vienkāršu, lētu, no mašīnas spidometra sistēmas neatkarīgu ierīci, kura vizuāli un akustiski informētu vadītāju par uzstādītā braukšanas ātruma pārsniegšanu? 
L. Sedlers Ķekavas novadā

 

Agrāk vienīgais, ko varētu lasītājam ieteikt, būtu iegādāties GPS (globālā pozicionēšanas sistēma) ierīci. Mūsdienās tehnoloģijas tiktāl jau attīstījušās, ka gandrīz katrs otrais mobilais telefons aprīkots ar GPS satelītu signālu uztvērēju. Katrā ziņā lētāk par 200 latiem var atrast telefonus, kuriem ir šāda funkcija, vairs nav jāskatās tikai uz ekskluzīvajiem tālruņiem. Daudzviet sola, ka šī funkcija ir bez papildu maksas. Izmēģināsim, cik ērti ir lietot telefonā GPS un vai pakalpojums tiešām ir bez maksas!

 

Policists telefonā

Ja pieņemam, ka ceļu policijas galvenais uzdevums ir nodrošināt kārtību uz ceļiem, tagad šādu funkciju spēj veikt arī mobilais telefons. Varat uzstādīt tādu režīmu, ka GPS sistēma ne tikai palīdz orientēties apvidū un aizved līdz galamērķim, bet arī stingri uzrauga, vai ievērojat ceļu satiksmes noteikumus, tajā skaitā arī ātruma ierobežojumus. Ļoti patīkami, kas tas viss notiek skaidrā latviešu valodā. Laipna kundze (var izvēlēties arī vīrieša balsi) mašīnā pēkšņi ierunājas gluži kā ceļu policists: “Jūs pārkāpjat ātrumu, atļautais braukšanas ātrums ir 50 km/h, bet jūs braucat ar ātrumu 65 km/h”. Turklāt šī balss ziņo ne tikai par ātruma, bet arī par jebkuriem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, piemēram, dabūsiet brāzienu, ja, apdzenot priekšā braucošo transportlīdzekli, šķērsosiet ceļu sadalošo nepārtraukto līniju. Izmēģinot šo funkciju ilgākā laikā, godīgi jāatzīstas, ka laipnā kundze ātri sāk krist uz nerviem, jo ziņo par visniecīgākajiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem. Diemžēl būt godīgam braucējam tiešām ir grūti…

Ir gan viena svarīga lieta – lai varētu paļauties uz šiem ziņojumiem par noteikumu pārkāpumiem, telefonā ir jābūt ielādētām jaunākajām kartēm, citādi var gadīties, ka neredzamā balss ziņo par neesošu pārkāpumu vai, tieši otrādi, – nepievērš uzmanību kādām jaunām ierobežojošām zīmēm. Tāpēc ieteicams ik pa laikam pārliecināties, vai jūsu tālrunī ir pēdējā karšu versija (tās var ielādēt no ražotāja mājas lapas). Protams, ja laipnā kundze apnīk, šādu funkcija var vienkārši atslēgt!

 

Precīzs braukšanas ātrums

Globālās pozicionēšanas sistēmā navigācijas pavadoņi GPS uztvērējiem pārraida radio signālus, pēc kuriem var noteikt konkrētā objekta atrašanās vietu, pārvietošanās ātrumu un virzienu, turklāt līdz pāris metru precizitātei! Lai aprēķinātu objekta koordinātes, GPS uztvērējs nosaka attālumu līdz četriem vai vairāk pavadoņiem, mērot laiku, kāds pagājis starp signālu noraidīšanu no katra pavadoņa un to saņemšanu uztvērējā. Tāpēc arī var tik precīzi noteikt kustības ātrumu. Turklāt šīs sistēmas izmantošana ir bez maksas!

Ja telefonā ieslēdz šo funkciju, var ļoti viegli pārliecināties, vai automašīnā iebūvētais spidometrs rāda pareizu ātrumu, jo GPS uztvērējs datus no satelītiem saņem vienlaicīgi (jo lielāks uztverto GPS pavadoņu skaits, jo precīzāks mērījums!). Bez īpašām ierīcēm, kādas parasti ir tikai fizikas profesoru laboratorijās, vēl akurātāk izmērīt vairs nevar! Starp citu, automašīnās iebūvētie spidometri reti kad izceļas ar precizitāti. Par to viegli var pārliecināties Eiropā, kur diezgan bieži uz ceļiem ir uzstādītas ātruma mērīšanas ierīces, un katrs vadītājs, braucot garām, var konstatēt, kāds ir viņa braukšanas reālais ātrums (uz liela ekrāna ceļa labajā pusē). Tādas iekārtas ir arī mūsu kaimiņvalstī Lietuvā.

 

Lai nebūtu jāmaksā!

Daudzi, kas izmēģinājuši GPS mobilajā telefonā, saka – lietot ir ērti un izdevīgi, bet tas ir tik dārgi! Vai tiešām reklāmas saukļi – lieto GPS bez maksas! – ir maldinoši?

Agrāk patiešām pakalpojuma sniedzēji vienmēr atrada iespēju, kā par GPS telefonā paņemt no patērētāja zināmu naudas summu: vai nu izmantot varēja bez maksas, bet bija jāpērk programma ar kartēm, vai par balss programmu, kas saka, griezties tur un tur, bija jāmaksā abonēšana, vai arī kartes jālādē no interneta, par ko atkal jāmaksā. Tagad beidzot ir iespējams lietot GPS bez maksas ar visām balss norādēm un citām ekstrām, tikai jāzina, kā atteikties no maksas pakalpojumiem, kuri diezgan uzmācīgi sevi piedāvā. Piemēram, kad GPS ieslēgts, telefons ik pa brīdim prasa savienojumu, un tad pacietīgi uz šādiem un līdzīgiem jautājumiem jāatbild: “Nē, nē, nē…”. Izmēģinot bezmaksas GPS navigāciju “Nokia” tālruņiem, jāsaka, ka tā patiešām ir bez maksas, rēķinam nekas nav pieskaitīts, ja vien ir zināms, kāds režīms jāizvēlas…

 

Bezsaistes režīms
nokia_2710

Šis ir tas režīms, kas nodrošina karšu izmantošanu bez datu savienojuma – tātad izmantot GPS bez maksas var tikai tad, ja lietojat kartes bezsaistes režīmā. Šādā veidā kartes neveido automātisku savienojumu ar internetu, lai lejupielādētu jaunāko informāciju. Lai kartes pārslēgtu uz bezsaistes režīmu, mobilajā telefonā jāizvēlas Uzstādījumi, tad Internets, pēc tam Savienojums un jānospiež Bezsaistes. Taču arī bezsaistes režīmā kartes joprojām cenšas izmantot datu savienojumu, lai atrastu pozīciju, pielietojot A-GPS vai Wi-Fi tīklus. Lai šo funkciju izslēgtu un pilnīgi liegtu kartēm iespēju meklēt datu plūsmu, jāmaina tālruņa pozicionēšanas uzstādījumi.

 

Mazliet pacietības!

Kādas ir atšķirības starp GPS bezmaksas lietošanu un sistēmu, kurā izmanto datu plūsmu vēl no citiem avotiem (Latvijā – GPRS)? GPS lietotāji ir pazīstami ar tādu terminu kā cold start time jeb aukstais starts – proti, tas ir laiks, kas nepieciešams, kamēr uztvērējs mūsu GPS ierīcē pēc pieslēgšanās satelītiem spēj aprēķināt atrašanās vietu. Ja tas atrodas telpās vai lielu ēku tuvumā, nereti signālu saņemšana un apstrāde aizņem diezgan daudz laika: no vienas līdz pat 10 minūtēm un vairāk. Ja izmanto A-GPS (Assisted GPS), kuru var tulkot kā GPS uztvērēja palīgu, tas daļu informācijas saņem pa blakus kanāliem (Latvijā – GPRS, pasaulē vēl citi). Līdz ar to atrašanās vieta kļūst zināma ātrāk, sistēma ir gatava darbam 30 – 60 sekundēs. Diemžēl par šo pakalpojumu ir jāmaksā atbilstoši operatora interneta tarifam. Tāpēc lietotāji bieži sūdzas, ka ielādējamais datu apjoms ir liels un mēnesī sakrājas pamatīgs rēķins, tātad vai nu šis pakalpojums jāatslēdz, vai arī jāpiemeklē atbilstošāks tarifu plāns. Mazliet jocīgi, ka pat tad, ja A-GPS ir atslēgts, pēc kāda laika vienalga telefons atkal jautā, vai izveidot datu savienojumu. Tas no lietotāja prasa mazliet pacietības…

Secinājums pēc šīs pakalpojuma izmantošanas – ja mobilajam tālrunim ir liels ekrāns un iegādāts paliktnis, kur to automašīnā ievietot un nostiprināt, tas spēj veiksmīgi konkurēt ar auto GPS ierīcēm, kuras, starp citu, jau tagad un itin labas var iegādāties par 100 latiem. Visdrīzāk tām cenas kritīsies vēl ievērojamāk, jo telefoni – GPS uztvērēji – kļūst aizvien modernāki un piedāvā izdevīgākus bezmaksas lietošanas risinājumus.

 

Uzziņa

Iespēju, kā lietot GPS telefonā, ir milzum daudz, šeit aprakstīta tikai pati vienkāršākā. Ir gan dažādas karšu sistēmas, gan programmas, kas GPS izmantošanu telefonā stipri atvieglo, bet, lai tajā visā orientētos, ir jāzina, kur tās internetā meklēt, jāprot ielādēt telefonā un jāatrod arī laiks izmēģināt, lai saprastu, ar ko vieglāk strādāt…

Svarīgi

Neviens GPS uztvērējs nespēj tā izplānot ceļu kā cilvēks ar pieredzi un zināšanām. Kad brauc pa svešu pilsētu, nav iespējams aprēķināt, cik izdevīgi šī ierīce tai izved cauri. Tā tiešām ir liels atspaids, lai tiktu cauri Eiropas vai Krievijas lielajām pilsētām, bet, ja kaut nedaudz ir zināms apvidus, nereti nākas secināt, ka, klausot GPS, nobraukti vairāki lieki kilometri vai pat liels līkums. Secinājums pēc daudzu gadu lietošanas – GPS ir labs palīgs, bet uz to par visiem 100 % nevar paļauties…

 

 

Pievienot komentāru

Komentāri (2)

Ar motorizētu čemodānu var sasniegt ātrumu 13 km/hJa kādreiz lidostā radusies nepieciešamība dažu minūšu laikā nokļūt no viena termināļa uz otru, lai paspētu uz savu reisu, lielisks sabiedrotais būs motorizētais čemodāns "Modobag".
Radīts paroļu ģenerators, kuru hakeri nevarēs uzlauzt (2)Firma "Everykey", ko atbalstījis pats antivīrusu kompānijas "McAfee" dibinātājs Džons Makafī, izstrādājusi īpašu maziņu ierīci, kura ģenerē jaunu un drošu paroli ikreiz, kad vēlaties ienākt vienā no saviem interneta vietņu profiliem.
Ja gribi tilpumu. "LA" vērtē "Opel Zafira""Opel Zafira" tika prezentēta 1999. gadā un kopš tā laika ir toņa noteicēja septiņvietīgo kompaktvenu klasē. Pavisam šo gadu laikā saražots vairāk nekā 2,7 miljoni dažādu paaudžu Zafira automobiļu.
Vai Latvijas neceļu nākotne? (1)Par gada auto nominēt pikapu? Uz tādu izlēcienu žūrija nez vai būs spējīga
Draugiem Facebook Twitter Google+