“Grāmata Latvijā” – ieguldījums vismaz pieciem gadiem 0
Latvijas Nacionālā bibliotēka (LNB) atklājusi topošās pastāvīgās ekspozīcijas “Grāmata Latvijā” dizaina izstrādātājus, LA.lv pastāstīja LNB sabiedrisko attiecību speciālists Augusts Zilberts.
Dizainu izstrādās studija “Associates, Partners et Sons”, kas specializējas vizuālās identitātes un izstāžu vizuālās komunikācijas izstrādēdizaina autoriem un abas šīs kompetences pielieto, strādājot pie LNB pastāvīgās ekspozīcijas. “Grāmatai Latvijā” ir izveidota sava, LNB koptēlā integrēta vizuālā identitāte.
Ar rūpību tiek domāts par grāmatu kā ekspozīcijas galveno “varoni”. Tomēr izstādē netrūks arī analogu un digitālu spēļu, suģestējošu skaņu celiņu, zinātnisku un vēsturisku video. Īpašs ir bijis uzdevums vizualizēt netaustāmo: bojāgājušas grāmatas, grāmatu ražošanas “sprādzienu” 19. gadsimtā un fantāzijas pasaules, kurās ieved grāmatas.
“Associates, Partners et Sons” dibinātājs un radošais direktors Edgars Zvirgzdiņš par ekspozīcijas logotipu un burtveidolu: “Logotipu veidojām, balstoties idejā, ka laba grāmata paplašina mūsu zināšanu un sapratnes horizontus. Grāmata mūsu stāstā kļūst par zvaigzni. Tās lapas – par zināšanu stariem. Vāka sabiezinātās līnijas nodala grāmatas saturu no ārējās pasaules. Tās gan aizsargā un ierobežo telpas ietekmes, gan iesāk un noslēdz grāmatu, norādot uz tās pabeigtību. Ekspozīcijas identitātei izvēlētais burtveidols ir racionāls – tāpat kā grāmatas formāts. Burtveidola rūpīgi izstrādātās detaļas padara to viegli lasāmu, tajā pašā laikā neitrālu pret saturu.”
Grafikas dizainere Una Bergmane uzsver – tā kā izstāde būs aplūkojama vismaz piecus gadus, svarīgi bijis domāt arī par ilglaicīgumu izstādes grafiskajā noformējumā, nepakļaujoties īslaicīgām tendencēm.
LNB pastāvīgā ekspozīcija “Grāmata Latvijā” tiks atklāta šī gada 29. augustā – bibliotēkas 97. gadadienā. Ekspozīcija būs 21. gadsimta un bibliotēkas jaunā veidola iedvesmots stāsts par Latvijas grāmatniecības vēsturi pasaules kontekstā.