Mobilā versija
-1.6°C
Antonija, Anta, Dzirkstīte
Trešdiena, 7. decembris, 2016
14. decembris, 2015
Drukāt

Monogrāfijā apkopots un publicēts visaptverošs pētījums par Rīgas sabiedriskā transporta vēsturi

Foto - Karīna MiezājaFoto - Karīna Miezāja

Grāmatas "Rīgas sabiedriskais transports no 19. gs. vidus līdz mūsdienām" autori Andris Biedriņš (no kreisās) un Edvīns Liepiņš parakstās grāmatā, kas nonāks "Rīgas satiksmes" īpašumā.

Aizvadītajā nedēļā Rīgā 20. gadsimta sākumā būvētajā tramvaju depo Brīvības ielā notika pirmās grāmatas monogrāfijas “Rīgas sabiedriskais transports no 19. gs. vidus līdz mūsdienām” atvēršanas svētki. Grāmatā, kas nopērkama visos PSIA “Rīgas satiksme” klientu apkalpošanas centros, interesantu un noderīgu informāciju atradīs ikviens lasītājs. Autori tajā apkopojuši ziņas par Rīgas sabiedriskā transporta nozari no zirgu vilces omnibusa 19. gs. vidū līdz pat mūsdienām, kad Rīga lepojas ar vismodernāko elektrotransportu Baltijas valstīs.

“Šī grāmata ir notikums Rīgas un Latvijas dzīvē, tās izdošana nav tikai kaut kas privāts vai personīgs. Izdoto pētījumu nenoliks kaut kur malā, to lasīs arī studenti,” teica Rīgas Tehniskās universitātes asociētā profesore Alīda Zigmunde. Viņa pastāstīja – autora Andra Biedriņa un Edvīna Liepiņa grāmatas vērtība balstās uz arhīvos iegūto informāciju, tāpēc publicētajam tekstam ir ļoti liela ticamība. Svarīgi būtu atrast atbalstītāju un abu entuziastu darbu iztulkot arī angļu valodā.

Andris Biedriņš, viens no grāmatas “Rīgas sabiedriskais transports no 19. gs. vidus līdz mūsdienām” autoriem, atzina – grāmatas rakstīšana izrādījusies sarežģītāka, nekā sākotnēji domāts. “Vispatīkamākā bija sadarbība ar “Rīgas satiksmi”. Iniciatīva par vēstures faktu apzināšanu un saglabāšanu nāca no uzņēmuma vadības,” tā A. Biedriņš.

Savukārt Edvīns Liepiņš, otrs grāmatas autors, ir Latvijas autobūves vēstures pētnieks. Viņš skaidro, ka līdz abu kopdarbam par Rīgas sabiedrisko transportu bija veikti nopietni pētījumi par transporta kustības intensitāti un par pārvadājumu efektivitāti. “Mēs izvēlējāmies citu ceļu – veidojām stāstījumu par Rīgas sabiedriskā transporta vēsturi plašam lasītāju lokam,” stāsta E. Liepiņš. Viņš arī pats ir stāvējis līdzās transporta vēsturei – piedalījies pirmajā izmēģinājuma braucienā ar trolejbusu jeb, kā to dēvēja rīdzinieki, ar “elektrisko autobusu”, kas 1947. gadā notika Rīgā, Mazajā Klijānu ielā. E. Liepiņam, esot aculieciniekam svarīgiem vēstures notikumiem, bija vieglāk saistoši par tiem stāstīt lasītājiem. Autori teic, ka viņi no arhīvu, muzeju un privātajiem krājumiem izcēluši agrāk nepublicētus materiālus, tostarp būvniecības rasējumus, fotoattēlus, pilsētas plānus, dažādas koncepcijas, kā arī neīstenotas idejas un projektus. Intervēti arī uzņēmuma bijušie darbinieki. Monogrāfijas 374 lapaspusēs var atrast arī agrāk publicētus materiālus, tostarp atsevišķus pētījumus par transporta vēsturi, laikrakstu un žurnālu rakstus.

E. Liepiņš vērš uzmanību – sabiedriskā transporta mugurkauls Rīgā aizvien ir tramvajs, lai gan visvairāk pasažieru pārvietojas ar autobusiem.

Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas priekšsēdētājs Vadims Baraņņiks grāmatas atvēršanas pasākumā uzsvēra – beidzot rīdziniekiem un visiem Latvijas iedzīvotājiem ir informācija par sabiedriskā transporta izaugsmi Rīgā vairāk nekā pusotra gadsimta garumā. “Rīgas sabiedriskā transporta sistēma aiz Vīnes, Helsinkiem, Londonas ir novērtēta kā ceturtā labākā Eiropā. Austrumeiropā atrodamies pirmajā vietā. Ir jāatceras pozitīvie un negatīvie vēstures mirkļi un jāstrādā tā, lai tie kalpo izaugsmei nākotnē,” tā V. Baraņņiks. Viņš arī vērš uzmanību – sabiedriskais transports Latvijas galvaspilsētā bijis mīlēts visos laikos, tostarp arī patlaban. Pēdējā šā gada rudens aptauja rāda, ka ar sabiedriskā transporta pakalpojuma sniedzēju PSIA “Rīgas satiksme” ir apmierināti vairāk nekā 70% pasažieru.

Savukārt PSIA “Rīgas satiksme” valdes priekšsēdētājs Leons Bemhens uzsvēra – grāmata ir vien pirmais posms no uzņēmuma iecerētā veikuma: “Nepietiekamā naudas daudzuma dēļ uz laiku ir piebremzējusies sabiedriskā transporta muzeja būvniecības iecere Rīgā, tomēr atteikušies no šīs ieceres neesam. Turpinām vākt vēstures materiālus, tos izmantojām arī jaunās grāmatas veidošanā. Turpinām vākt to darbinieku atmiņas, kas veidoja mūsu uzņēmuma vēsturi. Paldies tiem, kas piedalījās un piedalīsies sabiedriskā transporta vēstures veidošanā!”

UZZIŅA

Grāmata “Rīgas sabiedriskais transports

no 19. gs. vidus līdz mūsdienām”

* Autori Andris Biedriņš un Edvīns Liepiņš.

* Izdevēji PSIA “Rīgas satiksme” un Latvijas industriālā mantojuma fonds.

* Monogrāfijā ir 374 lapaspuses, tajā iekļauti vairāk nekā 800 ilustratīvā materiāla vienību, tostarp attēlu, shēmu, rasējumu, tabulu un citu materiālu.

* Grāmatas beigās ievietots hronoloģisks pārskats par Rīgas sabiedriskā transporta svarīgākajiem notikumiem laika posmā no 1851. līdz 2014. gadam.

Pievienot komentāru

Draugiem Facebook Twitter Google+