Mobilā versija
-0.4°C
Renāte, Modrīte, Mudrīte
Pirmdiena, 23. oktobris, 2017
2. februāris, 2017
Drukāt

Latvijas un pasaules vēsturi atkal varētu savienot vienā priekšmetā (19)

Foto- LETAFoto- LETA

Iespējams, no nākamā gada vēsturi skolās sāks mācīt jau no 5. vai pat 4. klases. Turklāt Latvijas un pasaules vēsture varētu atkal tikt savienota vienā mācību priekšmetā.

Tāds ir Valsts izglītības satura centra (VISC) plāns, par ko informējis VISC vadītājs Guntars Catlaks.

Iespējamās pārmaiņas vēstures mācīšanā saistītas ar kompetencēs balstītā jaunā izglītības satura iz­strādi, ko pakāpeniski plānots skolās ieviest no 2018. gada septembra. G. Catlaks uzsvēra, ka jaunais mācību saturs vēl nav tapis, taču tiek izstrādāts. Vēstures apguve saistīta ar tā saukto sociālo un pilsonisko pamatkompetenci.

G. Catlaks sacīja, ka patlaban skolēni vēstures stundās uzzina ļoti detalizētu informāciju, ko bieži vien atceras tikai līdz pārbaudes darbam vai eksāmenam, taču vēstures stundu uzdevums būtu arī raisīt izpratni par vēsturiskajiem notikumiem, kā arī emocionālu līdzpārdzīvojumu.

Tāpēc vēstures apguvē būtu nepieciešamas pārmaiņas: iespējams, vēstures saturam jāaptver mazāk tēmu, bet tās jāmāca dziļāk. Eksperti secinājuši, ka patlaban, kad Latvijas un pasaules vēsturi māca divos atsevišķos mācību priekšmetos, grūti ir gan skolēniem, gan arī skolotājiem, jo apgūstamās tēmas bieži vien nav paralēlas: ir jālēkā no viena laika posma uz citu, skolēniem grūti aptvert, kādā kontekstā norisinājušies Latvijas vēsturei svarīgie brīži.

Tāpēc VISC piedāvās, reformējot izglītības saturu, atkal savienot Latvijas un pasaules vēsturi vienā mācību priekšmetā. Taču nu skolēniem faktiski mācīs Latvijas vēsturi un norises pasaules vēsturē būs jāapgūst tikai kontekstā ar pašu tautas piedzīvoto. Mērķis būtu panākt, lai, pabeidzot 9. klasi, skolēni sistēmiski un hronoloģiski pārzinātu dzimtās zemes vēsturi. Plašāk tās svarīgās norises pasaulē, kas nav tieši ietekmējušas Latviju, varētu apgūt vidusskolā.

Pievienot komentāru

Komentāri (19)

  1. Nomaina priekšmetu nosaukumus un atkal kāds var izdot mācību grāmatas, vecās makulatūrā, bizness zeļ.

  2. Ka gan savadak, ja ne pasaules vestures kopsakaribas, var macit musu vesturi, kura ir tiesa tas sastavdala, un sakotneji pat pamats?
    Tas ka tas ir, iespejams ilgo okupaciju varu ietekmes del pamests, jeb primitivizets, un joprojam citigi uzturets.., ir visai nozelojami, jo tikai nedaudz iedzilinoties paradas fantastiskas lietas sakara ar musu dzilo senatni, kas uzradas pat pie musu civilizacijas sakumiem.
    Lai neatkartotos, neliels iekopejums no komentariem par SENIGALLIEM, jau daudz velak parsauktiem un mums zinamiem ka zemgaliem.
    Vnk iesparda kaut kada gara un tuksa vavulosana, faktiski uzpusta demagogija, ka tagadejas uz vestures nosaukumu pretendejosas nozares pamatiezime – SPEKULACIJAS ar savam fantazijam un ne uz ko nepamatotiem PIENEMUMIEM. Kaut vai demagogesana par Namejs, Nameisis, Namexis, utml., kas vairak velk uz merktiecigu realitates sagrozisanu, kas laikam joprojam seit aktuala musu vel neatgutas valsts kangariem, lai noniecinatu musu senatni.
    In drika hronika jau bija ieviesusas “jaunrades” pec tulkotaja gribas un “pareizibas” izpratnes skietamibas PATVARIGI PARVEIDOJOT originalos tekstus, ko var identificet tikai un vienigi ka LAUNPRATIBU pret vesturi un realitati. Kuru, pateicoties jau nakama izdevuma tulkotaja godapratam un inteligences limenim, laboja, atstajot originalu.
    Runa ir par originalo terminu, etnonimu NEPIELAUJAMU SAGROSISANU pec kada iedomam, ka “ta vajag”…, un konkreti par hronika minetas SENIGALLU cilts pardevesanu par tagad partaisiti zemgali.
    Tadi “specialisti”, ka izskatas, skola nav gajusi un nav dzirdejusi tadu jedzienu ka varda ETIMOLOGIJA, tatad izcelsme, no ka izriet elemntarais, ka velakais, PARVEIDOTAIS vards, etnonims, nevar but pamats, bet jamekle senais, autentiskais. So bernisko patiesibu, diemzel, pie mums censas ignoret un sagrozit daudzi sevi par zinatniekiem uzskatosie. Iemesli tam daudzi, varbut ari kaitnieciba, bet galvenais ir nespeja iedzilinaties, jeb aprobezotiba, kada valda saja sfera. Jo, lai saprastu dzilakas saknes un sakaribas, musu tautas vietu pasaules konteksta, ir jaiepazist un padzilinati jaizpeta ari plasaka vesture.
    Un ta liecina to, kas jau bijis zinams Ulmanlaikos, bet nez kapec?? “pazaudets” tagad, ka musu cilsu cels ir no D Eiropas. Ari lietuviesu izcilais petnieks Basanavics nonacis pie secionajuma, ka vismaz dala, jo musu tauta sastav no vairakam ciltim, ir trakiskas cilmes. Tada mums ir SELLI. Iespejams ari KURETI, ka kursus deveja vel lidz 16. gs.
    Bet attieciba uz SENIGALLIEM neparprotami ir izteicies Bartolomejs Anglis, ka sis cilts nosaukums ir tads tadel, ka galli, galati seit iecelojusi un sajaukusies ar vietejiem.
    E. Senbergs, ko musu “zinatnieki” kritize, jo “neredz aiz kokiem mezu”, ir atklajis sis un citu tautu valodu klatbutni musu vietvardos.
    2. gallu cilts ir LATGALLI.
    Bet ta sauktajiem zemgaliem, jeb SENIGALLIEM ir pieejama konkreta etimologija, ja palasa Polibiju – SENIE; SENIE GALLI: SENIGALLI : SENONI, utml Un, visdrizak, tie ari ir musu senci, kuri bijusi lielaka un senaka gallu cilts un nakusi no vel tagad Burgundija esosas pilsetas SENS. Pec tam parcelusies uz Piealpu Galliju, kur uzcelusi pilsetu Sena gallica, jeb Senigallia, kur kopa ar radniecigo cilti BOII 2 reizes iekarojusi Romu un bijusi spiesti atkapties to velaka parspeka del. Boii ir boijeru, baijeru, bavariesu un bohemiesu senci.
    Bet tagad, pec gara ievada, par NAMEJU. Kad helvetiem uzbruka Cezars, tie glabas, pametot savas zemes. Bet kopa ar tiem kaiminu cilts LATAviki (vicus – ciems, tatad LATIESU ciems) NAMEJA !!! vadiba.
    Si ir konkreta lieciba par tadas cilts esamibu un izcelosanu. Japiebilst, ka tautu celosanas bija nevis kaut kas arkartejs, bet sistematisks process tiesi savstarpejo karu un teritoriju aiznemsanas del.
    G. Merkelis “Vidzemes senatne” ari piemin tautu SENIE. Ta paradas vairaks Eiropas vietas. acimredzot pa celam sadaloties.
    Ta ka, ja sak petit, tad var ko ari atklat.
    Tikai nozelojamakais, ka sis VISAI TAUTAI NEPIECIESAMAIS smagais darbs nav pat apzinats un atmests dazu LOOOOOOTI RETU fanatu PRIVATA zina, ka PERSONIGA problema – ja jau izzina ta neliek mieru… Un tas ir vairak ka nozelojami, ja ne noziedzigi gan pret musu tautu, gan tas dizo vesturi, kuru joprojam ieintereseti slept tikai musu nelabveli.

  3. Beidzot arī kaut kāds prātīgs ierosinājums – es redzētu vienu priekšmetu ar izvērstām tēmām par Latvija konkrētā vēstures periodā. Citādi vienā vēsturē par aizvēsturi, otrā par pasaules karu – pilnīgs mikslis!

    • Labi ka vismaz daži cilvēki izprot šo problēmu. Savādāk tikai bļaustās :kā nemācīs Latvijas vēsturi” ,bet kā tas notiek praktiski ,to saprot tikai skolotāji ,kuri māca. Kad vēstures sadalīja ,vēstures skolotāji vairums bija pret ,bet tuvojās vēlēšanas un daži politiķi to izmantoja vēlēšanas kampaņai lai sadalītu. Bija pilotprojekts ,vairākās skolās mācīja atsevišķi un tad rezumēja rezultātus ,tie bija tādi ka zināšanas Latvijas vēsturē nekādi nav izmainījušies ,taču politiķi pieņēma ka jādala ,skolotājiem tā arī pateica ,Jūs te nemaz nerunājiet ,tas ir politisks lēmums un tā notiks un sadalīja .Tagad tā kā atjēgušies ka tas bija liels blefs ,taču resursi tika tērēti bezjēgā ,kurš atbildēs? Neviens ,taču cilvēki no malas jau to nesaprot ,gan jau tūlīt atkal būs kampaņa ,Kremļa aģenti ,likvidē Latvijas vēstures mācīšanu ,vēlēšanas arī tuvojas.

  4. …kolēniem faktiski mācīs Latvijas vēsturi un norises pasaules vēsturē būs jāapgūst tikai kontekstā ar pašu tautas piedzīvoto..
    .. ? Ko nu vairs tādus niekus kā Senā Ēģipte vai Senā Grieķija, vai tā?

  5. Daudz būtiskāk ir lai tāda latviešu tauta un Latvija kā suverēna valsts būtu, plauktu un spēcinātos.
    E.S. tāda nākotnē nav paredzēta.

  6. Kādreiz lasīju A. Grīna Pasaules vēsturi – tur tiešām pietika vietas visam, seno ēģipti un sengrieķus ieskaitot. Protams arī Latvijas vēsture tika atspoguļota labi. + viss kontekstā, nekāda jaukšanās.
    Bet, tā uzrakstīta ĻOTI talantīga! Ja ko tādu ņemtu par pamatu, varbūt ar būtu labi, citādi iznāks kā parasti – slikti!

  7. Pārliecināts Sorosa ideju atbalstītājs>Andrejs Atbildēt

    Guntars Catlaks:”Piecus gadus bija Sorosa fonda Latvija”programmas “Pārmaiņas izglītībā” direktors.Kopš 2007.gada G.Catlaks bijis arī Sorosa fonda “Latvija” valdes loceklis.Kopš 2005.gada līdz pat pagājušam (2014.)gadam.kad šis fonds tika likvidēts,viņš līdztekus darbam ārvalstīs,uzņēmās arī tā valdes priekšsēdētāja amatu.Pērn (2014.)uzņēmies valdes priekšsēdētāja amatu fondā “DOTS”.Kā liecina tā mājas’lapa tīmeklī,tas ir fonds atvērtai sabiedrībai,kas balstīsies uz Sorosa fonda”Latvija darbības laikā uzkrātajām zināšanām,prasmi un pieredzi”.Skat.”Catlaks gatavs izaicinājumiem.Vai VISC arī?”,LA,15.aprīlis 2015.

  8. Eksperti secinājuši ??! Atbildēt

    Un atkal jau ierastā atsauce uz mistiskiem ekspertiem! Atļaušos apšaubīt šo anonīmo ekspertu (daudzskaitlī,lai būtu iespaidīgāk) esamību vispār!
    Kāpēc gan lai viņus būtu jāslēpj?! Viens pats drosmīgais lauru plūcējs-pats VISC vadītājs! Vai tad pārējiem vispār nekas nav ne sakāms,ne papildināms?

  9. Ar catlakiem-par pasaules pilsoņiem!

  10. Pamazām,palēnām... Atbildēt

    Tikai kapēc lai nepieļautu vēstures zināšanas sadrumstalotību,kas ir vienīgais likvidatoru arguments,jau no pirmajām klasēm ir vienlaikus jāapgūst gan Latvijas,gan Pasaules vēsture?! Kas tad ir tas nepārvaramais šķērslis,kas liedz vispirms padziļināti iepazīstināt tikai ar savas zemes-Latvijas vēsturi? Vai tāpēc jālikvidē būtu Latvijas vēsture,kā atsevišķs mācību priekšmets? Arī ģeogrāfiju mēs taču iepazīstam,vispirms ar Latviju un tikai vēlāk ar Īriju un Angliju,pasaules ģeogrāfijas kontekstā! Pirms kara,piemēram,Japāna,pat aicināja uz Dzmteni īslaicīgi visus emigrējušos japāņus,lai bez maksas iepazīstinātu viņus ar Japānas vēsturi! Zīmīgi,ka,ja nebūtu šīs publikācijas “Latvijas Avīzē”,mēs tā arī nezinātu,kāds “patīkams” pārsteigums mums tiek slepus gatavots,tur augšā,atyļaujoties arvien vairāk un mums nemaz neprasot,jau ar nākamo mācību gadu! Visi pārējie laikraksti šādam “sīkumam” taču nav pievērsuši vispār nekādu uzmanību!

  11. Pamatojums loģisks, bet satura plānam būtu jābūt publiski apspriežamam.

  12. Rīgas sargu kontekstā Atbildēt

    Īstenībā pilnīgi pietiktu ar Liellatvijas vēsturi. Toties dziļāk, dziļāk un vēlreiz dziļāk!

  13. Pat PSRS laikā vietējo vēsturi nejauca kopā ar pasaules un bija atsevišķi Latvijas vēstures grāmata.

  14. Catlaks atkal uzpeldējis!? Vai šis nav tas pats Catlaks, kas ilgi un izmisīgi turējās pretim Latvijas vēstures mācīšanai? Doma ir skaidra – skolā letiņiem ieaudzināt, lai cilvēkiem pašu zeme un pašu valsts paliek sveša un “pie pēcpusdienas”, bet – triekties prom uz īrijām un anglijām pie visa jau gatava. Nevis papūlēties savest kārtībā pašu mājas.

  15. Beidzot atkal uzvar veselais saprāts.

  16. Iesaku VĒL SLIKTĀKU variantu:
    Latvijas vēsturi apvienot ar FIZKULTŪRU !!!
    Tad Latvijas vēsturi iemācīsies tikai no fizkultūras stundām atbrīvotie.

  17. Apvienosim,reformēsim,likvidēsim! Atbildēt

    Likvidatori tā ieskrējušies,ka nevar vairs nemaz apstāties! Nevienam nevajadzīgajam,bet ārkārtīgi kompetentajam VISC taču kaut kā ir jāattaisno sava pastāvēšana.Un visvieglāk jau ir likvidēt! Kaut vai to pašu tik grūti,ar pilotprojektu panākto,Latvijas vēstures pasniegšanu skolās! Kas tad tās ir par pēkšņi atrastajām,neapgāžamajām “kompetencēm”,uz kurām balstīta tiek un ar kurām saistīta ir jaunā izglītības satura izstrāde? Laikam jau sabiedrībai nemaz nav jāzina! Kā gribam,tā darām.Ieviesīsim un viss!
    Jau ar 2018.gadu!

Draugiem Facebook Twitter Google+