Mobilā versija
-0.1°C
Sabīne, Sarma, Klaudijs
Pirmdiena, 5. decembris, 2016
21. augusts, 2015
Drukāt

Grūtās atvadas no cigaretes. Kādas metodes var palīdzēt? (2)

Foto - ShutterstockFoto - Shutterstock
Viedoklis

Veselības centra "Pļavnieki" ftiziopneimonoloģe Emilija Garda: "Ikdienā bieži nākas brīdināt pacientus, ka, turpinot smēķēt, plaušām tiek nodarīts liels ļaunums. Ja mehānisms, kas izraisa bojājumus, sācis darboties, plaušu veselības stāvoklis turpina pasliktināties arī pēc tam, kad pacients pārtrauc smēķēt. Taču atmest smēķēšanu nekad nav par vēlu. Atceros kādu gadījumu: pie manis reiz atnāca kāds 85 gadus vecs vīrietis, kurš vēlējās pārbaudīt plaušu veselību, jo nevarot vairs skriet pakaļ trolejbusam. Izrādījās, ka viņš smēķējis jau sešdesmit gadus. Arī izmeklējumi liecināja par nopietnām izmaiņām plaušās. Viņš pārstāja smēķēt un nedarīja to veselus divus mēnešus. Tad devās makšķerēt, paņemot līdzi pudeli alus. Kā pēc alus dzeršanas lai neuzvelk vienu dūmu? Kā vilcis no kabatas cigaretes, tā laiva apgāzusies un sirmgalvis iekritis ūdenī. Par laimi, netālu bijuši citi makšķernieki, kas viņu izglāba. Šo atgadījumu pensionārs uztvēra kā zīmi "no augšas", un kopš tā laika – tagad viņam jau pāri 90 – viņš vairs nesmēķē. Smēķētājiem iesaku plaušu veselības pārbaudes veikt divas reizes gadā. Tas viņiem ļautu pārliecināties par to, kā kaitīgais ieradums ietekmē veselību, un otrādi – ka, atmetot smēķēšanu, nelabvēlīgās izmaiņas tiek apturētas."

Smēķēšana izraisa spēcīgu fizisku un psihisku atkarību – ne tikai no nikotīna, bet arī no paša smēķēšanas procesa. No tās atteikties ir ļoti grūti, jo smēķēšanai nav tūlītēju, acīm redzamu negatīvu seku. Alkohola vai narkotiku lietotājs reibumā var kļūt agresīvs vai neuzmanīgs pie stūres, turpretī smēķētājs savu un apkārtējo cilvēku dzīvību un veselību apdraud ilgtermiņā, piemēram, gandējot plaušas, asinsvadus un liekot citiem elpot cigarešu dūmus. Saskaņā ar statistikas datiem Latvijā smēķē 20% sieviešu un 52% vīriešu.

 

Pirmā palīdzība pa tālruni

Ja patiešām gribas pārtraukt smēķēšanu, vispirms vajadzētu skaidri apzināties iemeslu, kāpēc esat nolēmis tā rīkoties. Pēc tam būtu jānosaka konkrēts termiņš, kad grasāties to izdarīt, bet pēc tam izvēlēties atmešanas veidu vai metodi. Šajā ziņā par labu padomdevēju var kļūt Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) konsultatīvais tālrunis 67037333, pie kura dežurējošie mediķi katru darba dienu no plkst. 9 līdz 19 sniedz praktiskus ieteikumus smēķēšanas atmešanai un informāciju par dzīvesvietai tuvāko profesionālo palīdzību.

Šis tālruņa numurs ir arī to 14 brīdinošo attēlu un uzrakstu vidū, kas patlaban nodrukāti uz cigarešu iepakojuma. No 2016. gada maija, kad stāsies spēkā grozījumi likumos, numurs būs uz pilnīgi visām cigarešu paciņām.

SPKC Atkarības slimību riska analīzes nodaļas vecākā sabiedrības veselības analītiķe Una Mārtiņsone stāsta, ka gada pirmajos septiņos tālruņa darbības mēnešos saņemti 629 smēķētāju vai viņu tuvinieku zvani – vidēji simts mēnesī. “Lielākā daļa zvanītāju jau ir mēģinājuši atmest smēķēšanu paši, bet tas nav izdevies, tādēļ viņi meklē palīdzību. Zvana arī tādi smēķētāji, kuriem vēlēšanās atteikties no cigaretēm radusies pirmoreiz. Visbiežāk tie ir gados jauni vīrieši. Pusaudži par smēķēšanas atmešanu interesējas ļoti reti. Dažreiz zvana arī tuvinieki, kuri vēlas zināt, kā pierunāt smēķētāju dzīvot veselīgi,” atklāj U. Mārtiņsone.

Saruna ar pieredzējušajiem tālruņa operatoriem palīdz motivēt arī tādus smēķētājus, kas vēl šaubās, bet tiem, kas stingri nolēmuši atmest, vieglāk saprast to, kādēļ līdz šim tas nav izdevies un kādas izmaiņas dzīvesveidā jāievieš, lai tas izdotos. Ļoti noderīga ir informācija par ārstiem (it īpaši reģionos), kas specializējušies nikotīna atkarības ārstēšanā, kā arī par aptiekās pieejamiem bezrecepšu medikamentiem.

 

Katram sava metode

Uzsākot smēķēšanas atmešanu, vissvarīgākā ir motivācija, ģimenes un draugu atbalsts. Tā kā smēķēšana cieši saistīta ar noteiktiem rituāliem – teiksim, pirmā rīta cigarete, dzerot kafiju vai sapīpējot ar darba kolēģiem, – jāmaina savi ieradumi, piemēram, kafiju aizstājot ar sulu. Piemērots laiks smēķēšanas atmešanai ir atvaļinājums vai ceļojums, kad mainās ierastā vide.

Daudzi smēķētāji neiedomājas, ka šim solim jāsagatavojas arī emocionāli, jo, pārtraucot smēķēt, lielākā daļa cilvēku kādu laiku ir viegli aizkaitināmi, nervozi un neiecietīgi – it īpaši, ja viņa klātbūtnē kāds aizkūpina cigareti. Tādēļ jādomā, kā padarīt patīkamāku šo grūto laiku – varbūt ir vērts nodarboties ar jogu, meditēt, klausīties labu mūziku, pastaigāties svaigā gaisā.

Lai gan dzirdēti nostāsti par smēķētājiem, kas no šīs atkarības atbrīvojušies tikai ar gribasspēka palīdzību, lielākā daļa izmantojuši vienu vai pat vairākus palīglīdzekļus un ārstēšanās metodes, piemēram, Alena Karra grāmatu “Kā viegli atmest smēķēšanu”.

Aptiekās bez receptēm pieejami nikotīna aizvietotāji – nikotīna košļājamās gumijas un plāksteri. Piemēram, košļājot gumiju brīžos, kad gribas uzsmēķēt, pakāpeniski tiek samazināts cigarešu daudzums, bet, lietojot tās vismaz trīs mēnešus, būtu jāaizmirst visi ar smēķēšanu saistītie rituāli. Pēc tam jau var sākt samazināt arī košļeņu daudzumu.

Savukārt ārstēšana ar nikotīna plāksteriem ilgst aptuveni 12 nedēļas, bet smēķēšana jāpārtrauc jau pirmajā dienā.

Ātrāku efektu – piecās dienās – sola bezrecepšu medikamenti, kas satur aktīvo vielu citizīnu, kurš smēķētāju organismā iedarbojas līdzīgi nikotīnam. Pēc terapeitiskā kursa pabeigšanas pacientam jāizrāda gribasspēks – nedrīkst izsmēķēt nevienu cigareti.

Pieejami arī recepšu medikamenti, kurus var ieteikt tikai ārsts, vislabāk – narkologs. Medikamentu mīnuss – tiem ir arī blaknes, kas var apgrūtināt atmešanas procesu.

Vēl pirms dažiem gadiem kā līdzeklis pret smēķēšanu tika minētas elektroniskās cigaretes. Veselības ministrija uzsver – arī elektronisko cigarešu dūmi ir kaitīgi, tādēļ pieņemti grozījumi likumā “Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu”, kuri elektronisko cigarešu lietošanu pielīdzina “parastai” smēķēšanai, bet Grieķijā, Lietuvā, Vācijā un Norvēģijā aizliegta pat šo cigarešu tirdzniecība.

Daudziem smēķētājiem palīdz adatu terapija, refleksoterapija vai hipnoze, psihoterapija. Akupunktūras ārste Inese Kokare norāda, ka viņai ir pozitīva pieredze šīs atkarības ārstēšanā. No pacientiem, kas vēlējušies pārtraukt smēķēt, atsākuši tikai divi: viens – pēc stresa situācijas darbā, otrs – sakarā ar problēmām ģimenē. Terapijas laikā specifiskos punktos uz pacienta rokām un ausīs ievada adatas, kas tiek stimulētas ar vājas elektriskās strāvas impulsiem. Paralēli pacienti apgūst arī speciālas tehnikas, lai apslāpētu tieksmi pēc cigaretes. Savukārt ar hipnozes palīdzību iespējams veicināt izmaiņas zem­apziņā, atbrīvojot no vēlmes uzsmēķēt stresa situācijā un citos apstākļos.

Protams, var izmēģināt arī sentēvu metodes, piemēram, pienā izmērcētas un izžāvētas cigaretes. Jau ar pirmo dūmu slikta dūša garantēta.

 

Pievienot komentāru

Komentāri (2)

  1. Tur jau ir tas knifs,ka elektroniskām cigaretēm nav dūmu un citu degšanas produktu,darvas,kvēpu ,utt,bet ir tikai nikotīna tvaiks,kas rodas nikotīnusaturošajam šķidrumam saskaroties ar el.baterijas uzkarsētu sildvirsmu.

  2. Man nodeēja t.s “svārsta mehānisms”. Lēni, labi, pamazām – tātad noder gribasspēks un nevienam neteikšana, ka ko esi “atmetis”, jo pirmajā tūrē, atmetot vienā dienā, pēc vairākiem gadiem tomēr atsāku atkal…

Draugiem Facebook Twitter Google+