Foto – Timurs Subhankulovs

Monika Zīle: Skolotāju algu publiskošana nepalīdzēs izveidot pedagogu darba samaksas modeli 28

Var viegli saprast, kāpēc skolotāju algu publiskošanas ideju apsveic tā sabiedrības daļa, kurai visu laiku nepieciešams kāds iemesls “cepties” vienalga par ko. Nu, ir tādi cilvēki, kas laikam iznīktu emocionālā badā bez pienesumiem no ārpuses, un šobrīd viņi jau siekalojas ilgi zelējama kumosa gaidās: o, tur būs krietns kampiens, varēs abi izālēties anonīmos komentāros un atriebties skolotājiem, kuri tālajā bērnībā taupījuši uzslavas un skauduši piecniekus. Tiktāl mērķis skaidrs.

Reklāma
Reklāma
VIDEO. Kāpēc gurķus tin plēvē? Atbilde tevi pārsteigs
NATO admirālis atklāj, vai ir pazīmes, ka Krievija tuvākajā laikā plāno iebrukt kādā no NATO valstīm
Veselam
8 veidi, kā bērnu izaudzināt par potenciālo psihoterapeita pacientu 13
Lasīt citas ziņas

Toties liela mīkla, ko šajā dīvainajā un par pedagogu algu caurspīdīguma akciju nokristītajā pasākumā cer sasniegt tās pēkšņie ierosinātāji un atbalstītāji, valdības vadītāju un izglītības ministri ieskaitot. Kas zina, tādā vidējiem prātiem neaptveramā veidā sabiedrībai tiek pasniegts vēstījums par Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) mazspēju, nonākot saskarsmē ar dažām jau vidusskolas programmā apgūstamām aritmētiskām darbībām. Varbūt tauta atrotīs piedurknes un vismaz palīdzēs saskaitīt, cik mums Latvijā skolotāju. Vēl viens minējums – nozares vadība neredz ceļus, lai normāli atmudžinātu dzērksti, kurā paši ministrijas ierēdņi vairākos paņēmienos tik smagi sapiņķerējuši skolotāju algu tagadējo sistēmu, ka labāk to izmest bara saplosīšanai. Un tad jau redzēs, varbūt kas derīgs paliek pāri. Bet kāpēc tik neloģiskām darbībām piekrīt visnotaļ lietišķā Laimdota Straujuma? Hm… Iespējams, šis ir tas gadījums, ar kuru mēdz saskarties ģimenes māte: ja daudzi svarīgi mājas sakārtošanas darbi burtiski rauj uz pusēm un līdz viesību sākumam (Latvijas prezidentūrai Eiropas Savienībā) to gūzmu nepacelt, ir vienkāršāk daļu gružu saslaucīt zem paklāja. Lielās nevaļas brīdī par kārtīgas spodrības dienu mēdz runāt izvairīgi, un tieši tas patlaban notiek, šķietami apspriežot skolotāju atalgojuma sistēmas izstrādes neatliekamību – bez konkrēta termiņa pieminēšanas. Palaikam šajās runās, kuru pelavās velti meklēt izlēmības graudus, tiek pieminēts arī mistisks pedagogu darba samaksas pilotprojekts. Skan labi un pēc lētas bodītes neizklausās, taču atkal jāmaldās minējumos, kāpēc raķete nestartē – trūkst degvielas, nav sagatavota apkalpe vai kārtējo reizi ziepes ar lidojuma trajektorijas rēķiniem.

Tas, ka pedagogu nopelnītā ciparu izgaismošana ne mata tiesu nelīdzēs sakārtot skolotāju atalgojuma lietas, ir skaidrs bez pilotprojektiem. Redzēsim jau vienīgi labi zināmo – pastāvot ministrijas piesauktajiem slodžu apmaksas kritērijiem un kam tik vēl ne, darba samaksa atšķirsies pat vienādos apstākļos strādājošiem skolotājiem. Viens no starpības galvenajiem iemesliem ir vietējo pašvaldību rocība, iemaņas un savu reizi tāpat godaprāts, satiekot katra skolēna pēdās sekojošo budžeta naudu. Bet par to, ka nākotnē paredzamās labākās, taisnīgākās, jaunus skolotājus darbam motivējošās utt. pedagogu algu sistēmas ietvaros būtu vēlams arī cits IZM un pašvaldību saskarsmes modelis izglītībai atvēlētās naudas izlietošanā, pagaidām nav dzirdēta ne pušplēsta zilbe.

CITI ŠOBRĪD LASA

Atklāšu arī savas personiskās bažas par minēto algu publiskošanu. Bail iedomāties, kas notiks, ja šo ciparu dedzīgas vētīšanas procesā no paklāja apakšas izlīdīs ar daža skolas direktora kvalifikāciju un attieksmi pret padotajiem saistītie gruži… Tos IZM jau sen izliekas neredzam.