G. Krollis. “Modelis 330”. 2016. Papīrs, grafīta zīmulis. 100 x 70 cm.
G. Krollis. “Modelis 330”. 2016. Papīrs, grafīta zīmulis. 100 x 70 cm.
Publicitātes foto

Gunāra Kroļļa vienotais laika tarifs 0

Viens no nozīmīgākajiem Daugavpils Marka Rotko mākslas centra jaunās rudens izstāžu sezonas notikumiem ir Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) emeritus profesora, Zinātņu akadēmijas Goda locekļa, izcilā Latvijas grafiķa Gunāra Kroļļa (1932) jubilejas izstādes “Vienotais laika tarifs” atklāšana.

Reklāma
Reklāma
Krimināls
Krituši visi antirekordi – savākts 600 000 narkomānu izlietoto šļirču. Atrasta arī traģiskā “narkozombiju” viela 8
Krievija identificē divas “smirdīgas” valstis, kas būtu tās nākamais mērķis 183
Kokteilis
Personības tests: jūsu dzimšanas mēneša zieds atklāj par jums vairāk, nekā spējat iedomāties 17
Lasīt citas ziņas

Izstāde spilgti atspoguļo mākslinieka pēdējo desmit darbības gadu radošo veikumu un apvieno gan jau iepriekš izstādītus, gan jaunus – speciāli izstādei tapušus – mākslas darbus.

Gunāra Kroļļa radošā darbība un izstāžu pieredze aptver vairāk nekā pusgadsimtu ilgu laika posmu. Sākotnēji pievērsies linogriezumam, ilgāku laiku – ofortam, bet vairāk nekā pirms desmit gadiem aizrāvies ar grafīta zīmējumu uz papīra, kas arī dominē izstādei izvēlēto darbu kolekcijā. Kā uzsver pats mākslinieks, zīmējums viņu patiesi aizrauj un ļauj apvienot studiju un radošās dzīves gaitā gūtās zināšanas, neizslēdzot arī jaunus mākslinieciskos atklājumus. Gunārs Krollis ir viens no nedaudzajiem māksliniekiem, kas prasmīgi apvieno akadēmiskās zināšanas ar radošajām izpausmēm, nemainīgi saglabājot sev piemītošo izcilo rokrakstu. Līdzās zīmējumiem melnbaltajā sērijā “Bīstamais līdzsvars” izstādē skatāmi cikli “Rīta kaprīzes” un “Nakts kaprīzes”, kas apvieno ofortu ar akrila ieklājumu jeb gleznojumu divos toņos. Tas māksliniekam ir jauns atklājums un tehnika, kas patiesi interesē un aizrauj. Vēlme pieskarties krāsām, risināt dažādas krāsas problēmas atspoguļojas arī ciklā “Planētu parāde”, kur zīmējums tiek papildināts ar krāsu zīmuļu gleznojumu, tādā veidā paužot attieksmes un zemapziņā radītos impulsus.

CITI ŠOBRĪD LASA
G. Krollis. “Planētu parāde V”. 2017. Papīrs, krāsu zīmulis. 100 x 70 cm.

Izstādes vadmotīvs ir laika un telpas koncepts. Laiks ir kvalitatīvi un radoši piepildīts ar saturu, kas līdz smalkākajai niansei atspoguļots mākslinieka darbos. Dzīves laikā gūtie iespaidi, tradīcijās un reliģijās balstītie atklājumi grafikas vecmeistaram ir iedvesmas avots, kas rezultējas līdz perfekcijai izkoptās mākslinieciskās izteiksmes formās. Strādājot pie zīmējumiem, grafiķis diezgan reāli pieskaras dabas tēmām – ainavām, atsevišķiem priekšmetiem, kokiem, mežiem, laukiem, cilvēkiem. Kā atzīst pats mākslinieks, viņa darbi ir izteiksmes līdzekļi, kā brīvi paust savu attieksmi pret pasauli, notikumiem, vēsturi un citām tēmām. Vēsturiskie motīvi līdzsvarojas ar kosmosa un zemapziņas tēliem, vienlaikus atklājot pārdomas par cilvēka esības jēgu un mūsdienu sabiedrības morāles un ētikas normām.

Īpaša ir grafiķa radnieciskā saikne ar Daugavpili. Šeit bija dzimusi, augusi un daudzus gadus strādājusi G. Kroļļa māte, no Daugavpils nāk arī viņa sieva, keramiķe Izabella Krolle. Klausoties atmiņu stāstus, apmeklējot radus un paziņas, gadu gaitā jūtu un atmiņu pasaulē radusies piederības sajūta pilsētai. Mākslinieks to dēvē par dvēselisko aicinājumu būt tuvāk pilsētai, cilvēkiem, kultūrai, apkārtnei un arī Daugavai. Klusa vēlēšanās ar saviem darbiem piedalīties un arī ieplūst pilsētas un Mākslas centra kultūras slānī tagad realizējusies izcilā grafikas vecmeistara jubilejas izstādē.

Gunāra Kroļļa jubilejas izstāde “Vienotais laika tarifs” skatāma Daugavpils Marka Rotko mākslas centrā no 22. septembra līdz 5. novembrim.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.